Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikkerhet og forsikring i klubber og på stevner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sikkerhet og forsikring i klubber og på stevner

    Ja da tok jeg og startet et nytt tema Jarle (henviser til svar i (MFN) ModellflyNytt.no ).
    Følgende spørsmål har vært stilt flere ganger i min klubb (Limets Venner):
    1: Hvis et fly kommer på avveie og forvolder materielle skader, hvem er ansvarlig (i vår klubb flyr og oppholder alle seg på området på eget ansvar)? Vil inboforsikringen (hvis en har en) dekke skadene?
    2: Hvis et fly kommer på avveie og forvolder person skader, hvem er ansvarlig (i vår klubb flyr og oppholder alle seg på området på eget ansvar)? Vil da den enkelte flyger stå ansvarlig eller kan klubben blandes inn?
    3: Hvis kluben arangerer ett stevne må den da ha ansvarsforsikring? I så fall hvor kan den kjøpes (klubben er ikke og vil ikke bli medlem i NAK)?
    4: Hvordan er skillet mellom "hendeligt uhell" og uaktsomhet definert?
    5: Kan klubben klandres hvis ikke medlemmer flyr uten løyve på vårt anlegg og forvolder skade?
    6: Klubbens reservasjon fra etthvært ansvar, er den gyldig?

    Dette hvar mye å tygge på men jeg hvil være taknemlig for alle inspil om dette litt traurige temaet, da vi (modellflygere) jamnt over ikke har nødvendig kunskap om disse alvorlige tinga, har gått altfor lenge å bare synset, tror tiden har gått forbi meg der.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Re: Sikkerhet og forsikring i klubber og på stevner

    Originally posted by Vingemutteren
    Ja da tok jeg og startet et nytt tema Jarle (henviser til svar i (MFN) ModellflyNytt.no ).
    3: Hvis kluben arangerer ett stevne må den da ha ansvarsforsikring? I så fall hvor kan den kjøpes (klubben er ikke og vil ikke bli medlem i NAK)?
    .
    Et litt uforståelig standpunkt ettersom NAK faktisk tilbyr akkurat det du etterspør. Hvis modellflygere i dette landet ønsker å bli tatt på alvor av den uforstående majoritet som tror vi er noen nisser som krasjer lekefly for moro skyld så bør NAK medlemskap være selvsagt for alle. Man skal ikke tvinges, men ansvarsforsikting følger med medlemskapet og vil i stor grad hjelpe de som er så uheldige å volde skade på annen manns eiendom.

    På den annen side forstår jeg også at alle ikke synes NAK er like fint, selv om Modellflyseksjonen i NAK/NLF er i stor grad styrt av klubbene selv. Det er ingen regler og styring man får tredd over hodet. Tvert i mot opplever jeg at NAK muliggjør en samling av alle likesinnede entusiaster på en måte en enkelt klubb aldri kan oppnå.

    Dessuten vitner det om ansvar og respekt for sporten at dere ønsker å få klarhet i dette med forsikring, det er ikke alle som tar dette like alvorlig som det du gjør.

    Jeg vil tro at de færreste innboforsikringer vil dekke hobby/fritidsaktiviteter. Jeg har opplevd at sykler innelåst i egen bod ikke engang dekkes!

    Klubben kan neppe holdes ansvarlig, jeg vil tro at den som flyr må ta støyten alene, med mindre uhellet skyldes forhold som klubben er skyld i.

    Og at klubben frasier seg ethvert ansvar er nok ikke sikkert holder. Det kommer jo an på b.l.a avtale med grunneier. Jeg vil tro grunneier kan være minst like ansvarlig som klubben dersom uhellet skulle være ute.

    Jeg må anbefale deg å ta kontakt med NAK. Dersom du selv ønsker medlemskap kan du være støttemedlem i en klubb som er tilknyttet NAK. Mange er det fordi deres egen klubb ikke vil inn, og mange NAK-klubber har redusert medlemsavgift for støttemedlemmer p.g.a dette.

    Uansett ønsker jeg lykke til med ansvarlig flying. JEg er glad noen tar dette såpass seriøst!

    Innholdet i NAK's medlemsforsikring kan du se her:
    http://www.modellfly.info/Forsikring/Forsikring.asp
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Du spør Skal svare ut fra det lille æ vet, med håp om at dette kan være klart belyst snart:

      1: At man oppholder seg hvor som helst i verden på "eget ansvar" betyr ikke at omgivelsene dine er sakesløse. Når du flyr modellfly er du selvfølgelig ansvarlig for det du gjør. På konkret forespørsel til mitt forsikringsselskap for en del år siden fikk jeg beskjed om at innboforsikringen min dekket skade på ting og personer forårsaket av mine modellfly. Vet imidlertid at det stadig kommer nye reservasjoner fra selskapene og at praksisen er ulik. Spør konkret ditt selskap og få det skriftlig! Kan tenke meg at hvis du flyr oppvisning og ikke er spesielt klarert for dette kan du få trøbbel ved skade, mye trøbbel.

      2: Er klubben din "ikke NLF-medlem" regner jeg med at klubben som sådann ikke har ansvar for uhell eller uansvarlig oppførsel. Klubben er da et "lag" som vedlikeholder stripe og har egne vedtatte sikkerhetsregler og en viss regulering av det disponerte området for å få lov å benytte det. At man er der på eget ansvar er egentlig en floskel i denne sammenhengen. Ved personskade kan erstatningsbeløp bli så store at det er hinsides enhver fatteevne og kan ødelegge all framtid for en vanlig lønnsmottaker. Å rase gjennom en Mercedes etc blir en bagatell i denne sammenhengen!! Du er alltid selv ansvarlig for dine handlinger, klubben som sådann kan ikke påta seg ansvar for uaktsomhet.

      3: I dag MÅ du ikke ha ansvarsforsikring. Men heldigvis har vi ikke (Bank i bordet!!!) hatt behov for å prøve dette rettslig for å plassere spørsmålet om ansvar i Norge. NLF har ei kjempebra forsikringsordning, vil ikke svare på om det kan kjøpes forsikring til et enkelt stevne her da jeg ikke vet. Skal sjekke!!
      Men det er viktig at vi får svar på disse spørsmålene snarest mulig!

      4: Skal ikke svare på dette... ennu.

      5: Nei, ikke stilles ansvarlig for vedkommendes uaktsomhet. Men dere har et objektivt ansvar når dere har opparbeidet et område for modellflyving

      6: Nei!

      Alle svarene over avgitt med forbehold. Skal konferere med litt jus og komme tilbake mindre svak...... og det er åpent for innspill fra jussen!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        punkt 1: Der har vi som er organisert i lo/fellesforbundet altid inbilt oss at ansvars delen på innbo forsikringen ville dekke opp for materielle skader (minus egenandelen som jeg faktisk ikke hvet hvor stor den er ).

        Var jeg bekymret før er det ingenting i forhold til nå, dette ser ut til å bekrefte mine værste marrerit (t.d. miste flyet i sola under innflyging og krasje rett i en liten unge på tilskuer plass). En ting er værtfall sikkert og det er at klubbens sikkerhets regler skal gjennomgåes på nytt (har alltid ment vi har vært seriøse på den kanten men sikkerhets sonene er kansje for små enkelte plasser, kombinert med strenger oppfølging av de regler som faktisk finnes).

        Når det gjelder NLF medlemskap så er det utelukkende av økonomiske grunner da vi er en liten klubb med få aktive (alt som er av penger går til flystripa), kansje støttemedlemskap i en registrert klubb med rabatt for slike som meg er løsningen, noen klubber som kan anbefales til dette formålet?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Melde seg inn i hvilken som helst klubb?

          Jeg er i den situasjonen å være tilnærmet eneste modellflyger i mils omkrets. Bor i en liten kommune som heter Hattfjelldal, midt i lnadet. Nærmeste "klubb" blir Mosjøen Modellflyklubb. Er litt usikker på om denne eksisterer, siden det der bare er to aktive flygere.

          Har også spekulert på forsikringsspørmålet, og fant NAKs forsikringsordning grei. Mitt problem blir da at jeg ikke har noen lokal klubb å melde meg inn i.

          Er det mulig å være medlem av en hvilke som helst klubb i landet? Det kunne jo vært greit å vite at forsikringen er i orden om uhellet er ute.
          Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
          Jesper Stærkær

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vingemutteren
            punkt 1: Der har vi som er organisert i lo/fellesforbundet altid inbilt oss at ansvars delen på innbo forsikringen ville dekke opp for materielle skader (minus egenandelen som jeg faktisk ikke hvet hvor stor den er ).
            Jeg trodde jeg også, helt til jeg spurte forsikringsselskapet.
            Da fikk jeg til svar at de ikke ville dekke ansvar i forbindelse med modellflyging.

            Forsåvidt er det jo greit å beskjed om det på forhånd, det hadde vært verre å finne det ut etter evt evt. uhell.

            Moralen er, få det skriftlig i polisen at selskapet dekker ansvar i forbindelse med modellflyging, eller meld deg inn i NLF.

            Comment


            • #7
              Er det mulig å være medlem av en hvilke som helst klubb i landet? Det kunne jo vært greit å vite at forsikringen er i orden om uhellet er ute.
              Velkommen i Valdres Flyklubb Modell.....
              Støttemedlemsskap hos oss koster 65+50kr= totalt 115kr
              Da er dere forsikret (som piloter under opplæring omtrent) og regnes som medlemmer uten noe særlig rettigheter i klubben. Dere får heller ikke MI (Modellflyinformasjon) fra forbundet. Det er store fordeler å være fullverdig medlem, men det får vi ta senere....

              Uansett er alle i dette landet hjertelig velkommen som medlemmer hos oss!

              PS Mulig vi infører støttemedlemsskap i starkontigenten / NLF-medlemskap / eller egen forsikring for Fagernes Flyshow til våren.
              Vi får se, men vi må på en eller annen måte være sikret mot uhell. Da tenker jeg spesiellt på mennesker, biler, hus osv.... Stevnet/klubben VIL bli holdt ansvarlig ved uhell.... Det er tross alt vi som organiserer aktiviteten.

              Og hvor finner dere oss ?

              Valdres Modellflyklubb

              Hilsen Jo Grini
              Kass./sekr.
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment


              • #8
                Ta gjerne med fordelen av å bli fullverdig medlem. Det kunne være interresant for flere enn meg tror jeg ?

                mvh
                Alf
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Ta gjerne med fordelen av å bli fullverdig medlem. Det kunne være interresant for flere enn meg tror jeg ?

                  mvh
                  Alf
                  Amen. kansje muligt å lage ett nesten fult medlems opplegg for piloter som aldrigt kommer til å belaste banen deres? (En form for avansert støttemedlemskap for å si det sånn).
                  Forøvrigt hva koster fult medlemskap i klubben deres?
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Skedsmo MFK er en NAK klubb som tar kun 25,- pr år for fullverdig medlemskap. Ingen forpliktelser, men siden klubbens aktive medlemmer stort sett består av frifluktere og klubben ikke har noen flyplass så er det ikke mange fordelene heller
                    MVH

                    Jon Gunnar Wold

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har funnet ut dette på den vansklige måten.
                      I våres klarte jeg det utrulige å krasje i en bil til noen tilskuere
                      Jeg lagde en bulk i døra og en i forskjermen, skadene ble taksert til 11.000kr.
                      Jeg er forsikret gjennom klubben men etter nærmere undersøkelser viste det seg at der har jeg en egenandel på 7.000kr.
                      Jeg er også fult forsikret gjennom LO, og der er jeg også forsikret for sånne skader.
                      Så det det ente med var at jeg tok det gjennom LO Favør med en egenandel på 3.000kr.
                      Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                      http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

                      Comment


                      • #12
                        Fullt medlemsskap Senior i vår klubb er 440+50 = 490kr
                        Andre priser (junior, ungdom, osv) se:
                        http://www.modellfly.info/Bli_Medlem...asp#Kontingent

                        Jeg kan ramse opp en masse fordeler, noe jeg sikkert har gjort veldig mange ganger før (tror det ligger flere poster på forumet andre steder....). Så det har jeg ikke tid til idag. Men, den største fordelen for meg personlig er det å være i ett større fellesskap og vite at vi blir sett på som seriøse i det vi driver med. Jeg føler med fellesskapet at vi er veldig mange mennesker som alle drar i samme retning og at jeg over tid drar store fordeler med det. Det er jo derfor vi har klubber eller hva ? Vi vil vel gjerne være medlem av en klubb for å være med i ett fellesskap ? Med ett nasjonalt og internasjonalt forbund står man enda sterkere, ikke minst i at klubbene og dermed vi har muligheter i feks overføringer fra tipping og statlige midler.

                        Valdres Modellflyklubb

                        Hilsen Jo Grini
                        Kass./sekr.
                        Jo Grini
                        http://vimeo.com/jojoen
                        http://www.youtube.com/jojoenno
                        http://www.jojoen.no/

                        Comment


                        • #13
                          Ansvar

                          Hvis jeg melder meg inn i en klubb i den andre delen av landet. Hvordan kan da de være ansvarlige for min aktivitet her?

                          Om en gærning kræsjer mer eller mindre med vilje i naboens vindu, skal vel ikke en klubb blandes inn i dette, spesielt ikke om klubben aldri har hatt kontakt med personen en gang, han herjer jo mange hundre kilometer borte fra klubbens stripe!

                          Vil melde meg inn i en klubb for å få forsikring gjennom NAK/NLF. Funker dette?
                          Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                          Jesper Stærkær

                          Comment


                          • #14
                            Skedsmo MFK er en NAK klubb som tar kun 25,- pr år for fullverdig medlemskap. Ingen forpliktelser, men siden klubbens aktive medlemmer stort sett består av frifluktere og klubben ikke har noen flyplass så er det ikke mange fordelene heller
                            Dette kan umuligt vere alt. Kommer 500kr til NAK i tilleg?

                            Er ute etter ett medlemskap som gir meg full forsikring og medlems bladet til NAK (MI) til lavest mulig pris

                            Fullt medlemsskap Senior i vår klubb er 440+50 = 490kr
                            Inkluderer dette bladet til NAK (MI)? Jojoen

                            Mvh Vingemutteren
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Litt usikker på om man kan velge å ha med MI eller ikke. Uansett er det ikke mange penger det dreier seg om når kontingenten er såpass lav.
                              Les mer her: http://www.modellfly.info/Bli_Medlem/Bli_medlem.asp

                              Skedsmo er billig fordi klubben ikke har noen utgifter til flystripe eller utstyr. Klubbkassa går til utgifter ved ect stevnearrangement, og da det kun er snakk om friflukt er det ikke behov for store summer. Man kan kontakte Atle Klungrehaug for mer informasjon om klubbens aktiviteter. Friflukt anbefales å prøve, det er mer gøy enn man skulle tro!
                              http://www.modellfly.info/Klubber/kl...bb=Skedsmo+MFK

                              Tenk også på at dersom man er med i klubb i NAK kan man få støtte til å reise utenlands på internasjonale stevner. Det er jo grunnen til at NAK ble med i NLF. Faren min skal f.eks på VM i friflukt i Argentina neste år, klasse F1B (*) Skulle bare mangle at Furet værbitt ikke bidro med litt reisekasse når man tross alt representerer fædrelandet

                              (* T.o. så har han Norges beste individuelle plassering i VM i modellfly siden tidlig 60 tall og beste Norske plassering i VM F1B noensinne... 7 plass i Tsjekkia 1997 . Må jo benytte anledningen til å skryte litt av senior! )
                              MVH

                              Jon Gunnar Wold

                              Comment

                              Working...
                              X