Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trene på Vingtreff?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trene på Vingtreff?

    Jeg har vært innom sidene til Ola Fremming og skrevet ut programmet for VT med kommentarer for å gjennomføre øvelsene. Som Per G i Vingtor sier så vil antall krasj bli minimalisert når man øver målbevist.

    Det jeg kunne ønske meg var noen tilbakemeldinger på ting man bør huske på eller ting man bør unngå når man vil begynne å trene for VT.

    Er fremdeles på et tidlig nybegynner nivå men ønsker at man kan trene målbevist mot å beherske øvelser/flyging på et høyere nivå. Det gir mere mening å øve på konkrete ting enn bare å fly rundt på måfå og håpe at man får flyet helt ned.

    Alle tips og råd tas i mot med takk

    Espen
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Så gøy!

    Hei!

    Moro å høre at du vil begynne å trene på kunstflyging!!

    Kan ikke gi deg så mange tips, er relativt fersk selv, men du bør prøve å fly jevnt... Det ble meg sagt en gang at det er bedre med to turer på mandag, torsdag og lørdag, fremfor seks turer på lørdag, noe jeg synes virker veldig logisk... Så fort man tar en pause i flygingen, stagnerer man.
    En annen ting, som jeg IKKE er flink til, er at man planlegger flygingen, og hva man skal øve på før man begynner å fly. Det er nok også en veldig fordel å ha en kamerat ved siden av deg til å gi konstruktiv kritikk under og etter treningen.
    Da sees vi vel kansje på NM til neste år? Konkurransetrening er virkelig lærerikt!

    Lykke til!!!

    -Alexander

    Comment


    • #3
      Jeg er i alle fall med til neste år En Calypso fra Modeltech er underveris fra Danmrk, og skal være klar i løpet av vinteren.

      Comment


      • #4
        En god begynnelse er å få trimmet modellen du flyr med!
        Så er det om å gjøre at du klarer å fly rette legger gang etter gang uansett vind. Så begynner du å plassere øvelsene foran deg mens du fremdeles holder leggene dine rette. Lær deg et par vendinger som du bruker konsekvent og ikke minst: lær deg å bruke throttelen.. full gass hele tiden betyr at du skjærer i hytt og pine.
        Til slutt: ikke ha for store utslag på rorene!!!! Med fulle balanseror skal modellen ta en roll på 1,5-2 sekunder. Med ca 70% dualrate skal du ta en ganske stor loop med fullt utslag... Ha nok sideror til å klare stallturnen, men ikke særlig mer.
        Få noen til å bedømme øvelsene dine i blant.
        Og husk at det er er sammenheng mellom antall flytimer og hvor god du blir.
        Dessuten skal du ikke bare rase rundt og fly pattern hele tiden, de andre på stripa blir lei av det...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Hei alle som har svart!

          Var ute og trente prosedyresving, rett frem og samme høyde samt landingslegg. Det er ikke lett å fly i jevn høyde og samtidig rakt frem. Her må det nok mange turer til med trening og trening. Fikk et tips på stripa at 8-tall er god måte og trene prosedyresving på.

          Fikk samtidig tips om at prosedyresvingen skal begynne rett fremfor deg slik at du ser når du har nådd 90 grader og skal svinge andre veien.

          Det blir spennende fremover og se om man før vårens konkurranser begynner å beherske VT.

          Fortsettelser følger etter hvert som øvelsene blir flere og bedre utført.

          Mvh
          Espen
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            God morgen!
            En ting jeg har funnet ut, er at man må lære seg en og en øvelse SKIKKELIG, og fra begge kanter.... Det er jo litt trist hvis loopen fra høyre sitter som smidd, og vinden på konkurransen tilsier at man må ta den fra venstre!
            Det med konstruktiv kritikk er også veldig viktig. Få noen som KAN kunstflygning til å se på og gi tips. Uvurdelig! Jeg fikk mang en oppvekker selv
            En annen ting er å bli kjent med flyet! (Selv bruker jeg mange kanner fuel på å lære meg hvordan flyet oppfører seg ved landing. Denne øvelsen egner seg best når man er alene på stripa.... -Ta av-lande-ta av-lande-ta av-lande........ osv..... Spennende.)
            Ellers må man bare fly til krampa tar en, i all slags vær! (Det er ikke godt nok å klage på litt vind om man tror man skal bli god! Vinden er vår venn )
            Selv får jeg trent AAAAALT for lite, og får vært med på alt for få konkurranser. Det er rart med den tiden gitt, flyr liksom bare av gårde

            Mvh.
            Sir Crashalot
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment


            • #7
              Er ikke noen acro flyger ( bare en vanlig sports flyger som har tulla omkring de siste 9 åra), men trente for noen årsiden (1996/1997) mye på å fly rett frem, loop og roller (brukte en CG Tiger 60), trente og extremt mye på landing og take off i altslags vær vinteren/våren 1995 (hver dag i minst 40 min etter jobb før mørket komm med en TT 40 Trainer, og jeg mener hver dag uansett vær) ja faktisk driver jeg mye med dette ennå, lande og lette altså . Jeg har funnet ut for min egendel at skal det være merkbar fremgang må jeg fly minst 3 dager i uka, med 2 ganger i uka velikeholder jeg kunskap og med 1 gang i uka går det sakte tilbake til basis ferdigheter (og der er belønningen for tidligere hard og disiplinert trening, at jeg redder meg ut av det meste p.g.a tidligere inntrente basis ferdigheter stort sett ennå sitter, men skarp er jeg ikke lenger, for da må jeg trene 3 dager i uka (berger meg litt på en elektro Turbocombat vinge som jeg flyr litt nesten hver dag uten for stue døra mi, men det er ikke det samme).
              Moralen er altså for å få skikkelig fremgang må en fly ofte og disiplinert (en kan godt tulle litt omkring etter en har gjort treninga men treninga først hver gang), Take off og Landings trening er kansje det viktigste da dette gir selvtillit om motor kutter o.l. (og oftere helt fly om noe skjer), er du så heldig å ha noen som kan acro flyging i nærheten til å vise deg er det gull værdt (ga selv opp fordi jeg stagnerte da det der ikke var noen til å hjelpe meg opp til høgere nivå (slik att jeg t.d. å kunne ha konkurert i Vingtreff o.l.), har du mulighet til å reise på treff så må dette prioriteres, for da for en se tingene slik det er ment gjort (uvurderligt). Så stå på om du har tid og muligheter.
              Lykke til. Vingemutteren
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Velkommen til konkurranse neste år!

                Det beste tipset jeg kan gi er å delta før du begynner å trene inn masse uvaner. Du vil få de beste tipsene på konkurransene og du ser utifra karakterene og de andres flyving hvordan det skal være (eller ikke være!)

                Bruk en modell du virkelig er kjent med både fly, motor og radio og som du har fløyet i alle mulige vindforhold. Det har du igjen for når konkurransedagen kommer!
                MVH

                Jon Gunnar Wold

                Comment


                • #9
                  Et annet godt tips jeg nettopp kom på... Tren mest på de øvelsene med høy K-faktor. Rollen har f.eks K-faktor 3. Klarer du en 2-sekunders roll som er dønn rett får du trolig en åtter ganger 3*

                  Bedre med:
                  Prosedyresving, 5 x K1 = 5 poeng
                  roll 5x K3 = 15 poeng
                  Sum: 20 poeng

                  Enn:
                  Prosedyresving 2 xk1 = 2 poeng
                  roll, 8 x K3 = 24 poeng
                  sum = 26 poeng

                  Du skjønner sikkert poenget. I sammenligningen over ville 3 poengs forskjell på rollen gjøre at man kan droppe hele prosedyresvingen og få 0 på den, men enda vinne med god margin!

                  (* Noen dommere gir 8 poeng på en lynrask 0,2 sekunders rett roll og 5-6 poeng på en 2-sekunders roll med ørlitegranne dropp i høyde. Jeg kaller alt under 1 sekund for en flip som bør få 0 poeng. Alle kan dra fullt balanseror og slippe på rett tidspunkt, men det er et helt annet tema...)
                  MVH

                  Jon Gunnar Wold

                  Comment


                  • #10
                    Vel vel Jon Vold...

                    Er et ikke ubetydelig problem du tar opp der: når dommerne er så dårlig skolerte ved enkelte konkurranser at dem gir poeng på en roll/flip på 0,7 sekunder og kanskje 8-9 poeng på en vingover der det skulle vært stall-turn så har man lov å spørre seg: hva er vitsen med å trene??
                    Fins en del litteratur på temaet fra FAI blant annet, og det skulle vært unødvendig å stille i en konkurranse gjennomtrenet og oppleve at "slurvere" får samme poengsummene tross soleklare feil..?
                    Kanskje en ide til en artikkel om "dømming" dette??
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Trodde en måtte ha dommer kurs for å få dømme acro?
                      Uansett er dette med konsekvent dømming hvert ett tema i alle år, vi sliter vel med at vi er ett lite land. Nå vet ikke jeg om det er de samme dommerne som går igjen hvert år på større stevner (har aldrigt hvert på ett, jeg stakars ) men ville tro literaturen i dommer kurset var klart på de fleste punkter har lest litt om problematikken fra amerikanske magasiner og fått inntrykk av at det der finnes felles fora for dommere å sammkjøre seg på regel tolking for å ungå for store forskjeller.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Må få takke for div inspill her på tråden, da jeg tenker spesielt på alt som har med oppsett av flyet og hvordan de skal oppføre seg. Hadde jeg visst om noen av disse tipsene hadde jeg nokk hatt det greiere i gamle dager, da det ikke er tvil i min skjel når jeg ser tilbake att jeg hadde alt for store rorutslag på min CG Tiger 60 (spesielt balanse og høgderor) når jeg leser denne tråden.

                        Da kommer spørsmålet. Hvordan pokker skiller man en Vingover fra en stall turn? og hva er forskjellen i utførelsen (ser jo likt ut på ilustrasjonene jeg har sett).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Vingover/stallturn?
                          Tar du en stallturn til venstre skal venstre vingetupp på nedtur ikke være lenger til venstre enn den var på opptur. Du bør egentlig prøve å få til "overlapp" av venstrevingens bane opp og nedover. EN "perfekt" stallturn skjer når flyet dreier seg om vingesentrum i stallen, men dette er umulig med mange fly!
                          Jeg dømte ForusCup på NNM, og det var en del kommentarer på at jeg konsekvent ga max 2 poeng på stallturn med 1/4-roller der stallturnen ble en ving-over. Kunne strekke meg til 2 poeng hvis rollene var på samme horisontallinje og opptrekkene var pene..... stallturnen er hoveddelen av øvelsen og teller minst 2/3!
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Komentarer ja, men skal banne på at det var noen som trente hardere på stallturn etterpå. Det er dommerne som setter standarden, ikke sant.
                            Vingover er altså en en "sving" der banen er paralel men ikke innen for halve vingespennet på ned tur (i forhold til oppturen).

                            Fordrer egentlig Stallturn at balanse punktet er litt langt frem for å bli lett gjenomførbart?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Ja det er jo dette det handler om - gjøre øvelsene korrekt og at dommerne dømmer ut fra det. Jon Wold har helt rett at en Snap-roll kan man nærmest gjøre uten problemer men en "slow-roll" må kombineres med ned/oppror samt kanskje noe sideror for at den både skal være parallel med flystripa og i samme høyde hele tiden. Ola Fremming sier i sin orientering om Vingtreff at rollen skal vare 2 - 3 sekunder.

                              Fikk et tips for at stall-turn skal bli bra er at man øker utslaget på sideroret samt at akkurat før man faller over gir litt gass for å få maks effekt av sideroret.

                              Litt av hensikten som jeg ser det når man skal øve målbevist som nybegynner er at man gjør ting korrekt fra begynnelsen av. Uvaner er som kjent ikke lett å få fjernet når de sitter i fingrene/huet.

                              Da arbeidssituasjonen har medført lite flyging har simulatoren vært redningen med timers øving på sakte og vertikalt/horisontalt rette roller - det er ikke lett.

                              Fortsettelser følger så fort man får øvd i det fri med flere øvelser så som Immelman og inverted loop og lignende.


                              Espen
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

                              Mange fly og mye moro

                              Comment

                              Working...
                              X