Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sjøfly - hvor mye vann tåler en motor??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sjøfly - hvor mye vann tåler en motor??

    Jeg er relativt nybegynner. Startet å fly en kyosho ferias i sommer. Begynte å få til det. Kjøpte så en seagull cessna trainer som jeg kræsjet første turen. Limte det sammen for så å få til noen fine turer før jeg totalhavarerte det i forbinnelse med en utålmodig takeoff på den berømmelige "en siste tur før jeg drar" turen. Kjøpte da ny motor - OS46FX og en ready med flottører. Jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips når det kommer til å ta av, taxe og lande på vann. Er jo ikke så rutinert, så det kan godt hende jeg havarere en del ganger til. Hoved spørsmålet mitt er om motoren fortsatt fungerer etter å ha dratt inn vann??? Dette synes i så fall for meg kjemperart. Eller er det sånn at det er en risk man må ta ved å fly på vann og at man vet med seg selv at skulle dette gå gærent så koster det mange penger. Vet at salt vann er værre en fersk vann. Hvis en bil - motor drar inn vann, så tar motoren kvelden med en gang. Sylindere bøyer seg og alt blir bare trist. Er det noen erfaringer rundt dette.

    Med vennelig hilsen Torgeir
    Torgeir K. Haugstad

  • #2
    En motor tar ikke skade av vann, hverken ferskvann eller sjøvann. Hvis den har vært helt under vann, så må du ta ut pluggen og kjøre den rundt med starteren. da vil mesteparten av vannet sprute ut. Så er det bare å starte den igjen. Etter siste tur er det lurt å kjøre motoren på land noen minutter slik at all fukt i motoren blir borte og man hindrer at lagrene ikke ruster.
    Mvh
    Lars Erik Arntsen

    Comment


    • #3
      og gjerne bruke litt afterrun olje i samme slengen.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Heisann
        Jeg har brukt akkurat de flotørene du har på en annen trainer,og synes de er meget bra.Når det gjelder taxing,takoff og landing så er det viktig å la modellen gjøre jobben.Altså ta det med ro.Taxing foregår med motoren på tomgang/lite throtle,og har du vannroret nede(helt nødvendig v/taxing) så har du full kontroll over modellen.Ganske moro og stilig er det også. Ved take-off setter man modellen opp mot vinden(selvsagt) og gir rolig gass. Jeg gir forsiktig på til modellen klarer å komme opp på steppet på flotørene(planer,altså) og da er resten en vanlig take-off. Full gass da.Husk at en modell med flotører har andre(dårligere) fly-egenskaper enn en uten,og er vesentlig tyngre. En slak stigning etter takoff for å hente ennå litt hastighet anbefales.. Ved god høyde kan du teste flyegenskapene,hvis du vil... : ) Ved landing er det også tålmodighet som gjelder.Prøv å seile ut modellen maksimalt og la den selv finne vannet ved lavest mulig hastighet.Tyngden vil få modellen lett ned. En skikkelig pen landing er herlig å se på,men noen fiskesprett kommer det alltid,og da er å prøve å "flare" på nytt etter at flyet har sprettet opp igjen.
        Viktig også å sette begge flotørene samtidig,selvsagt,men er du mot vinden,som du skal være,så er ikke det noe problem...Siden vinteren er på tur,så er det fint å øve seg på pene landinger i snøen.Du kan fly over alt med flotører om vinteren... Moro er det uansett med flotører..
        rc-thoma

        Comment


        • #5
          Bare en liten korrekjon til innlegget mittet kommer ikke ALLTID noen fiskesprett ved landing,men av og til når man ikke treffer helt riktig med hastighet og vinkel,men dette er jo bare trening.Tren på "touch and go"...
          rc-thoma

          Comment

          Working...
          X