Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sjøfly - hvor mye vann tåler en motor??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sjøfly - hvor mye vann tåler en motor??

    Jeg er relativt nybegynner. Startet å fly en kyosho ferias i sommer. Begynte å få til det. Kjøpte så en seagull cessna trainer som jeg kræsjet første turen. Limte det sammen for så å få til noen fine turer før jeg totalhavarerte det i forbinnelse med en utålmodig takeoff på den berømmelige "en siste tur før jeg drar" turen. Kjøpte da ny motor - OS46FX og en ready med flottører. Jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips når det kommer til å ta av, taxe og lande på vann. Er jo ikke så rutinert, så det kan godt hende jeg havarere en del ganger til. Hoved spørsmålet mitt er om motoren fortsatt fungerer etter å ha dratt inn vann??? Dette synes i så fall for meg kjemperart. Eller er det sånn at det er en risk man må ta ved å fly på vann og at man vet med seg selv at skulle dette gå gærent så koster det mange penger. Vet at salt vann er værre en fersk vann. Hvis en bil - motor drar inn vann, så tar motoren kvelden med en gang. Sylindere bøyer seg og alt blir bare trist. Er det noen erfaringer rundt dette.

    Med vennelig hilsen Torgeir
    Torgeir K. Haugstad

  • #2
    En motor tar ikke skade av vann, hverken ferskvann eller sjøvann. Hvis den har vært helt under vann, så må du ta ut pluggen og kjøre den rundt med starteren. da vil mesteparten av vannet sprute ut. Så er det bare å starte den igjen. Etter siste tur er det lurt å kjøre motoren på land noen minutter slik at all fukt i motoren blir borte og man hindrer at lagrene ikke ruster.
    Mvh
    Lars Erik Arntsen

    Comment


    • #3
      og gjerne bruke litt afterrun olje i samme slengen.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Heisann