Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fra Nybegynner til Begynner...l

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fra Nybegynner til Begynner...l

    hei alle sammen. ville dele noen erfaringer som jeg selv som nybegynner og uten noe særlig asistanse har fått nå etter 2 dager med masse fin og vrakfrie turer med min Ready.

    1. Få deg en flysimulator,holder lenge med FMS. du trenger ikke en gang en dyr interface, (men dette kommer litt ann på senderen) for dere som lurer på dette send meg en mail.

    Du TRENGER denne stikke øvelsen først, får å få noen automatiske tankeganger..men mest for å lære å bruke stikkene både rett og speilvendt, når du flyr fra deg og mot deg og sidelengs, du må få inn noen huskeregler som sitter godt, helt til den dagen d blir en refleks.(Ååå..hvor jeg gleder meg til den dagen)
    Har 3-4 flyvenner dær jeg flyr, 2 av dem har drevet med dette i over 30 år nå, og di har aldrig sett noen så har lært å fly så godt bare etter trening på sim(flyr da både knifedge og oppned,luper og div ) så dette er no som udiskutabelt hjelper STORT. har selv brukt simen max 5 timer til sammen, men dette kommer ann på hvor fort du lærer.

    For dere som ikke har en datamaskin har dere kun en sjanse, FÅ EN TRAINER venn til å hjelpe deg.Eller begynn med et lett parkfly som du kan sende avgårde for hånd og som tåler litt.

    2. Finn deg en fin og slett,lang bane å fly på.
    (IKKE gjør som meg å vær så utollmodig at du prøv på en gressmatte på 7-8m.

    3. Ta deg god tid å teste flyet på BAKKEN, som oftes dra det en eller annen veien, for d meste til høyre(grunnet høyretrekket på motor)men dette kommer litt an på,
    og dette er ikke bare bare for en nybegynner å få kontroll på,
    men d går etter en del trening, på Readyn hjelper det å gi godt med høyderor når jeg akslerere opp i fart, men pass på å ta av ror når du ser flyet begynner å bli lettere etter som farten øker.prøv å få flyet til å lette bare 20-30 cm fra bakken noen ganger til du er sikker på at du behersker å få det til å gå rett etter banen. Ha TOLMODIGHET ikke vær for ivrig til å få det opp i luften fortest mulig, dette kan bli en tabbe vist du ikke har kontoll på bakken.

    4. Vær meget OBS på været, spesielt sol elle skyer som ligger nært samme farge som flyet du har, du kan fort bli forviret av dette, har selv opplevd at du plutselig får nerver på grund av at du ikke lenger ser om flyet er på tur ned/opp/høyre/venstre/oppned etc. og dette er som å kjøre bil og plutselig havne i en kraftig snøkov. solen har samme virkning men dær kan du bruke solbriller, men d hjelper ikke bestandig, så hold ryggen til solen så mye du kan til du blir mer sikker på flygingen din.

    5. Landingen var for meg utrolig nåkk d jeg synest er enkleste, kansje ikke di fineste innflygninger men altid på hjulene med motorn fortsatt i gang
    Men dette er noe som har en del med å få flyet til å få ned hastigheten lenge før du kommer til banen. Pass på å ha en motor som går sikkert på lave turtall, selv hadde jeg for høyt turtal til å begynne med og det ente opp med for høy inflyvnings fart, måtte bruke hele banen på å lande. tren HØYT oppe i luften med en innbildt landingbane og finn ut nårtid flyet Staller med fult høyderor(detter igjenom luftlaget) prøv å husk hvordan stilling trotel spaken har. selv har jeg justert senderen slik at d fly så sakte som mulig med spaken helt av men trimmen 3/4 på fult noe over stallings hastigheten.

    6. Vær OBS på hva som er bak deg dær du står i full kosentrasjon om flyet, dette gjeller spesielt når du begynnet å fly lavere, som for meg selv som har noen busker og småtrær i nærheten av rullebanen så er d fort gjort å glemme av di trær som står bak deg. slikk som jeg gjorde da jeg fløy inn på siden av meg selv i en høyde av 2-3m for jeg synest d er fint å se flyet pasere i sakte og lav fart, men da jeg snudde meg etter flyet dukket d plutselig et lite tre opp bak meg som jeg ikke tenke over men som flyet sneiet 2 cm fra toppen på. D kan også dukke folk opp bak deg som du ikke er obs på, og disse vil du IKKE TREFFE, så husk å ta deg et overblikk rund deg før du gå så lavt.

    Dette ble da noe langt men etter så velykete fly ture som jeg har hatt disse 3 dagene så har jeg da lær ganske mye.
    Er d noen erfarne flygere som har synspungt på d jeg har skrevet å vær snill å del disse med oss. God flyging.
    http://www.freesider.no

  • #2
    Høres ut som du er godt på veg
    Bare et lite tips: flyene drar normalt til VENSTRE i takeoff. Du vil merke dette bedre når du får halehjulsfly. Ready`en har jo nesehjul....
    Og: når du nå begynner å beherske flygingen litt må du ikke begynne med stunt for tidlig!! Lærekurve.... dumt å bli for tøff for fort.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      ja er ikke tøft å få et ødelagt fly på grunn av overmodighet. en ganske unødvendig ting d. bedre å la tide jobbe for seg til man behersker ganske mye bare av refleks.
      Angående ready`n min så drar den faktisk mye til høyre og ikke venstre under takeoff på bakken, men skal prøve å fjerne høyretrekken på motorn helt, ga jeg har lest her en plass at den ikke trenger d. Men jupiter dro noe alvorlig til venste.
      http://www.freesider.no

      Comment


      • #4
        Sjekk nasehjuls instillinga først du, bruker selv Ready`n uten sidetrekk med Magnum XL 61 RFS og den trekker dit nasehjulet er stilt (dvs rett frem om det er riktigt justert). Ellers er det vanligt at flyet trekker brått lit til en eller annen side rett etter take off pga skjevt innstilt nesehjul blir kompensert med ror bruk som da selfølgeligt svinger modellen til side når hjulet forlater bakken.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          ja oppdaget at nesehjulet var litt skjevt men rettet dette, men den vil fortsatt til høyre(er ikke snakk om lite heller). Når den tar av fra bakken går den da rett og fint, klarer å få bedre kontroll når jeg gir fult høyderor når jeg dra det bortover banen, så man skulle tro d var nesehjulet som gjorde d. ska prøve uten h/trekk å c da.
          Va da alvorlig til motor å ha i en trainer,61?

          Ser også at til mer fart d får jo mindre trekker d til siden, men taxser jeg d rolig bortover går det i sirkel på ca 3m. uten bruk av sideror.
          http://www.freesider.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by freesider.no
            ja oppdaget at nesehjulet var litt skjevt men rettet dette, men den vil fortsatt til høyre(er ikke snakk om lite heller). Når den tar av fra bakken går den da rett og fint, klarer å få bedre kontroll når jeg gir fult høyderor når jeg dra det bortover banen, så man skulle tro d var nesehjulet som gjorde d. ska prøve uten h/trekk å c da.
            Va da alvorlig til motor å ha i en trainer,61?

            Ser også at til mer fart d får jo mindre trekker d til siden, men taxser jeg d rolig bortover går det i sirkel på ca 3m. uten bruk av sideror.

            Etter det du skriver ser det for meg ut som du kan ha et problem med spissinga på hovedhjulene. Joda, det er akkurat som på en "voksen" bil; Hjulene må spisse litt for at flyet skal bli retningsstabilt. Pass på at du får omtrent like mye på begge hjul.


            Sverre
            Real airplanes have two wings and round engines

            Comment


            • #7
              På en Ready kan en ikke justere spissinga på hovedhjula da understellet er av plast og ferdigt justert.
              Jo forresten det er en ting som muligens kan vere galt (tror det ikke), du er sikker på at hjul leggene er rett montert i kroppen. Desse skal gå ut av kroppen i ca 90* vinkel, de skal ikke ploge på noen måte for si det sånn. Ellers er Ready kjent for å være svært nervøst på bakken (pga. Smalt hoved understell og kort avstand fra nesehjul til hovedunderstell)

              På lav takse hastighet skal ready`n gå omtrent rett frem og når motor turtalet øker vil den begynne å dra til litt siden (kompenseres med ror) for så å gå rett frem når den er i lufta. En enkel test på hjul og nesehjuls instillinger er å trille/sende flyet bortover en plan flate uten at motoren er i gang, den skal da gå tilnærmet rett frem, gjør den ikke det er det sansynligvis noe galt med instillinger av nesehjulet.
              Sjekk dette med å sende flyet bort etter stuegulvet og fortell oss om utfallet freesider.no.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Hei igjenn har nå tatt råde ditt å sent Ready`n bortover gulvet,(godt råd dette, rart man ikke tenker så langt ) ganske følsom dette nesehjulet ja, prøvde også å kjøre det bort over asfaltveien men da for det litt hit og dit, selv om det ser bent ut så er det som oftes ikke d fant jeg ut, har nå demontert hjuler for jeg såg at de gikk litt at og fram på akslingen. la 2 små skiver som passet nøyaktig med tykkelsen på akslingen på hver side og forikret meg om at d ble tait og fint.
                NÅ går d rett som en strek bortover gulvet uten noen vandring
                spent på å c om de blir bedre. Ble faktisk mye bedre i dag på stripa etter at jeg fjernet høyretrekke, vil nå litt til venstre nå da men de taklet jeg.

                Angående disse hoved hjula så går di da litt på skrå bakover, er ivertfall ikke helt i 90 grader.

                Får kansje lov å bruke den rette flyplassen her på lørdager etter kl2 så d ska bli spenende. får vel noe harere medfart vist går på hue,får sette på noen slite biter på vingene
                http://www.freesider.no

                Comment


                • #9
                  Kjempe saker. Anngående hoved hjula så stemmer det at de går litt bakover (gadd bare ikke å gå ut i stasjonsvogna for å være sikker på at de faktisk gjore det da jeg skrev det så den linja strøk jeg faktisk ut typisk ikke sant ) og med 90* mente jeg i forhold til kroppens lengde retning eller 180* i forhold til hverandre (litt dårligt forklart men jeg antar du skjønner tegnnga).
                  Kansje du skulle prøve med bitte litt høgre trekk på motoren for å ta ut den lille tørninga til venstre så det blir helt perfekt?
                  Ellers er den 61 motoren min en firtakter (bruker en APC 13X6 som drar ca 9000 rpm) og det er nokk krefter, spesielt med flotører er det deiligt med firtakter på Ready`n. Det er faktisk Jupiteren som trives best med denne motoren (har en i hvert fly) og da går det mye på halv gass og kjøretider på opptil 25 min per tank, med Ready`n går det som regel mere fuel (ca 15 min per tank) da jeg av en eller annen grunn ikke flyr like grasiøst og sakte med den (det går ann men blir bare ikke slik til vanligt).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Har veldi lyst å prøve ready på vann, skal kjøpe meg flotører hos RC Modeller, kan vel bruke di på snøen nå i vinter ?
                    http://www.freesider.no

                    Comment


                    • #11
                      De fungerer faktisk mye bedre enn ski på snø (ski greier ikke løssnø og fly med nese ski har en tendens til å grave seg ned vist ikke overflata er hardpakka), med flotører er det bare å dra til og det ordner seg stort sett selv (helt hærligt faktisk ). Obs les om flyging på vann med flotører først da det er nesten helt likt (bare litt enklere på snø). Og så er det mange nye baner som opner når snøen vel har lagt seg .
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Genialt nybegynner fly....

                        Har nettopp kommet hjem fra den 4. turen med min nye ready. (har ikke fløyet på vann enda) Første turen var på en dag med masse vind. Ganske rolig nærme bakken, men 10 meter opp i lufta blåste det friskt. Etter takeoff mistet jeg kontrollen, men fikk skjelvende stotret den tilbake. Fikk ikke til noen ting i lufta, men når det kom til landingen så klarte jeg det helt fint. Jeg var alene på stripa og hørte meg selv si i det hjulene tok bakken: " oh... smud landing". Det lander nærmest av seg selv. Etter det har det bare gått bedre og bedre. Hadde to turer i dag, uten uhell. Er selvfølgelig piss nervøs før jeg skal lande, men i dag er faktisk den tredje dagen på rad jeg kan reise hjem uten å måtte lime noe som helst. Flyet har en meget fin flukt, og det støyer lite. Helt rått. Looper og roller (i god høyde vel å merke). Har en os46sx. Krefter i massevis. (i alle fall for en nybegynner) Flyet kan absolutt anbefales. Litt kranglete på bakken under takeoff, men som tidligere nevnt her så er det bare å være tolmodig. Skal ut på vannet så snart jeg har mannet meg opp til det. Kanskje lurt å ha en båt i nærheten. Litt kaldt å svømme nå om dagen.
                        Torgeir K. Haugstad

                        Comment


                        • #13
                          Den båten anbefales på det varmeste. Sist gang det gikk galt for meg (novemer for noen år siden med en Amason flymotor dreven modellbåt) måtte jeg gå 20 meter ut og 1,20 m dypt for å berge delene (unødvendigt å si at bilen sto snudd rette vegen med motor og varmeapperat på og regnklær lagt ut over setet, før jeg marsjerte gjennom snøen og ut i vannet) det var kaldt det!
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Ready`n går vel rett til bunds?, vist ikke det berges med at vingen hender på, som d gjorde med meg på havet
                            http://www.freesider.no

                            Comment


                            • #15
                              Med hjul på så går det nok til bunns, men skulle da tro at flottørene holder det flytende (hvis de sitter på vel å merke). Er forresten servoene vannsikre?
                              Torgeir K. Haugstad

                              Comment

                              Working...
                              X