Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krystallbytte i sender/mottaker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Krystallbytte i sender/mottaker

    Ser at det er en stor diskusjon på gang på Eflight-listen vedrørende bytting av krystaller. Dette er tydeligvis ikke lov i USA, visstnok pga. at sender/mottaker kan drifte ut av frekvens dersom du bytter krystall.

    Jeg har aldri hørt dette nevnt her i Norge før, og jeg skifter krystaller nå og da. Pr. i dag flyr jeg en JR med Jeti-krystaller, og jeg har til gode å se noen problemer med det. Jeg gjør avstandskontroll med antennen nede og motor på før første start.

    Er det noen her som vet noe mer om dette? Er det et problem, eller er det bare amerikansk jurist-hysteri igjen?
    Anders Valland
    Trondheim

  • #2
    Svaret er både ja og nei!
    Enhver sender og mottaker har en del elektroniske komponenter rundt oscillatoren som normalt kan/bør fintunes for at krystallet skal klare å svinge ideelt (jobbe lett) på sin frekvens. Hvis frekvensen endres (krystallskifte) vil krystallet få dårligere arbeidsbetingelser og delvis tvinges til å jobbe litt skjevt i forhold til hvor det skal hvis oscillatorkretsen er tunet til en frekvens langt unna. Dette kan medføre både at følsomhet/effekt reduseres og i verste fall at oscillatorkretsen stopper opp.
    Har dessverre aldri fått tak i skjematikk på elektronikken til RC-utstyr så jeg kan ikke si konkret hvor "skarpt" disse er justert. Med skarpt mener jeg hvor smalt arbeidsområdet til krystallet settes opp. Siden RF-moduler leveres for å dekke frekvensene 35.000MHz-35.200MHz uten forbehold regner jeg sterkt med at modulene er så "brede" at dem vil jobbe tilfredsstillende på alle disse frekvensene!! Men dette betyr også at utstyret vårt langtfra er optimalisert... sannsynligvis siden behovet ikke er der.
    Hvis modulene ble fintunet til en konkret kanal ville gevinsten bli: bedre følsomhet, bedre sendereffekt, mindre følsom for nabokanalstøy, mindre sjanse for å forstyrre andre osv.
    Men det er tydelig at behovet for kanalseparasjon mm har blitt tilfredsstillende ivaretatt med det systemet vi har i dag. Ser imidlertid at kravene til kanalseparasjon øker i eteren, og det er faktisk sånn at en del av det dyrere utstyret vårt allerede leveres spesifisert til å klare en kanalseparasjon som er halvparten av dagens offisielle krav...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Loven i USA kan tolkes dithen at det ikke er lov for brukeren å bytte krystall eller å gjøre andre "modifikasjoner" på utstyret.
      Synthesiser moduler kan man derimot bruke fritt fordi disse ikke medfører at man bytter ut ett krystall.

      Her på berget kan man som kjent bytte krystall som man vil bare kanalen ligger innenfor post og teletilsynets rammer og krystallet er kompatibelt med utstyret.
      Utstyret vårt er ikke tunet mot en spesifikk frekvens men mot ett frekvensområde, og skal derfor ikke kunne drifte ut av frekvens ved ett krystallbytte innenfor det frekvensområdet fabrikanten har spesifisert.

      Comment


      • #4
        Her på berget kan man som kjent bytte krystall som man vil bare kanalen ligger innenfor post og teletilsynets rammer og krystallet er kompatibelt med utstyret.
        Dette vil i praksis si krystaller er med radio produsentens navn og godkjenning på og ikke krystaller av andre produsenter (selv om enkelte virker mot hverandre). hved en alvorlig ulykke med personskade (og radio feil blir påstått som grunn) vil politiet beslagelegge radio utstyret og sende det inn til Post og tele tilsynet, står der da krystaller av annet fabrikat i sender og/eller mottaker er løpet kjørt og uaktsomhet er garantert utfall av den saken samme hva som skulle vere grunnen (batteri feil etc.), er klar over at dette er en ekstrem situasjon men ett par krystall koster jo nesten ingenting, så hvorfor ta tjangsen?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Det var vel mer tilgjengeligheten enn prisen som var utslagsgivende for min del. Jeg ville ha mine tre mottakere (av forskjellig fabrikat) over på samme krystall, og da var Jeti'ene beste valget.

          Vel, jeg slår meg til ro med at så lenge avstands-sjekk er ok så er det sikkert å fly, ihvertfall ut fra et radio-synspunkt.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Det har du sikkert rett i.
            En ting kansje, JoJoen drev jo og skannet sendere og noen var jo litt til siden for hvor de skulle være i frekvensområdet sitt, det kunne kansje vere en feilkilde? men du bruker vel original krystall i senderen og da er vel ikke den problemstillingen aktuell?
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Jeg har faktisk byttet senderkrystall også, Jeti i JR.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Vingemutteren skrev: JoJoen drev jo og skannet sendere og noen var jo litt til siden for hvor de skulle være i frekvensområdet sitt, det kunne kansje vere en feilkilde?
                Absolutt alle radioene vil drifte litt i frekvens, og ingen krystaller svinger på samme frekvens hele livet... ting DRIFTER!! Derfor vil mange radioer ligge en anelse til siden for sin frekvens uten at det er noe feil på dem og helt uavhengig av navnet på krystallet.
                "Originale" krystaller kan være levert av en helt annen leverandør enn den som har satt navnet sitt på senderen eller mottakeren. Her som ellers så er det forskjell i kvalitet og sluttkontroll som er viktig. En proff krystalleverandør "brenner" gjerne inn krystallene i 2-3 uker for å forsikre seg om hvor dem svinger, mens andre lugubre leverer krystaller som dem ikke har verifisert frekvensen helt nøyaktig på eller stabilitetstestet. Et krystall av et annet merke kan være bedre enn det originale du har i radioen din, eller det kan være dårligere.
                Skulle det vært noen bedre kontroll med utstyret som er i bruk burde det vært et krav at det er innom til måling av spektrum og ikke fabrikat på krystallet......
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Skjønner og er enig, men hva sier post og teletilsynet i hennhold til godkjenninger o.s.v. da?
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  Working...
                  X