Announcement

Collapse
No announcement yet.

Handle fra utlandet, moms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Handle fra utlandet, moms

    Hadde en helt fantasktisk samtale med tollvesenet på gardemoen nå. Men det må være feil!!!
    De påsto at man kan ta varer opp til 6000 kr inn i landet uten å betale moms. Det i seg selv er jo ganske fantastiskt! men det som er mere fantastisk er at man kan få igjen den utendlandske momsen!!!!!! Så om man handler i england, kan man få til bkae den engelske momsen på 17.5%, og bringe det avgiftsfritt inn i landet om man bringer det med seg som bagasje. HELT UTROLIG!!

    Hvor er feilen? Må være noe jeg og han tolleren har misforstått!! Er det noe som er lisensbelagt, så det er untak fra denne regelen?

    Når ting ser ut til å være for gått til å være sant, så er de som regel det! kan noen venneligst forklare meg hva som er feil her!!? Om det stemmer så blir det ivertfall UTROLIG billig å handle fra utlandet!
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

  • #2
    Det spørs om dette bare gjelder ved personlig innførsel. Poenget er at hvis du kjøper noe i utlandet og ikke bruker det der så kan du få tilbake momsen du har betalt. Men da må varen være deklarert som taxfree og være forseglet med spesielt segl. Bryter du seglet før du passerer grensen får du ikke moms tilbake. Og så vidt jeg vet bør du heve momsen i det landet du har kjøpt varen, eller er det mye byråkrati.

    Kjøper du via internett og får varen sendt hit så skal selger trekke fra sin moms. Når varen kommer til Norge får den 5% toll (for leker/hobbyvarer) og den blir tillagt norsk moms på 24%. Er varen produsert i EU slipper du toll. Og hvis du lar Posten gjøre fortollingen så kommer deres gebyr på toppen. Gjør du det selv er det gratis men tar tid.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Kan det være at 6.000,- grensa ikke gjeldere bestilling av varer fra utlandet (den grensa er vel på 200,-), men at man personlig er i utlandet og handler og selv tar med varen over grensa?

      Comment


      • #4
        Du kunne før ta med avgiftsfritt varer for inntil 5.000.- til Norge fra utlandet når du var ute og reiste. Gjelder selvfølgelig ting du har med deg i bagasjen på turen. Men nå er grensa tydeligvis økt til 6.000.- hvis jeg tolker dere rett?
        Har hatt med en del selv, og det blir neppe mindre nå! 250$ for en OS160 fra Tower... blir sikkert 2 da!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Dette gjelder selfølgeligt bare når det er håndbagasje. I tilleg må prosedyrer i henhold til eksport følges (snakk med engelsk toll fortere enn svint), har fått inntrykk av at det er papirer som må ordnes hos engelsk toll før du forlater deres juridisksjon.
          Dette er jo litt spennende må jeg si
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment

          Working...
          X