Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av NiMH batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av NiMH batterier

    Jeg har problemer med å hurtiglade mine NiMH batteripakker. Laderen jeg bruker er en Supernova 250S og jeg lader vanligvis med 1C. Men ladingen stopper opp lenge før batteriet er fulladet. Jeg har hørt at dette kan skyldes falske peak, noe som er vanlig på NiMH batterier. Er det noen som kan bekrefte dette og kanskje forklare det litt nærmere. Er det noen vei utenom dette og er noen ladere bedre på dette en andre?
    Mvh
    Lars Erik Arntsen

  • #2
    Er laderen beregnet på NiMh eller NiCd?
    En god lader for NiCd føler på DeltaPeak spenningen på batteriet og avslutter ladingen når spenningen slutter å øke men dropper litt. NiCd har den egenskapen at spenningskurven faktisk dropper når batteriet er fullt! Vet ikke så mye om spenningskurven til NiMh... ennå
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Ja, laderen er beregnet for NiMH.

      404 - 找不到文件或目录。
      Mvh
      Lars Erik Arntsen

      Comment


      • #4
        Skal sjekke opp dette....men bare så det er sagt, NiCd har en markant senking av spenningen når batteriet er fullt. Normalt vil ladingen stoppes når spenningen har falt 0.1 V.

        NiMH har et mye mindre spenningsfall enn NiCd når det er fulladet, og en vanlig NiCd-lader vil derfor gie en viss overlading av NiMH. Dagens NiMH-teknologi tåler imidlertid dette uten problemer.

        Jeg skal sjekke med mine kilder hva som kan være problemet. I mellomtiden bør du sjekke batteripakken din og være sikker på at du ikke har kontaktproblemer mellom celler eller andre steder.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Nå har jeg sjekket litt. Det ser ut som om flere har problemer med SuperNova 250S og NiMH. Problemene er hovedsaklig relatert til automatisk lading. Flere sier at denne laderen ikke kan gjøre automatisk lading av NiMH, bare NiCd.

          En av de andre tingene som nevnes er lange ledninger, noe SuperNova'en ikke liker særlig godt.

          Når det gjelder NiMH og falsk peak så er det ukjent for meg. Jeg vet at enkelte ladere ikke klarer å takle deteksjon av peak på NiMH fordi peak'en er så liten, spesielt ved lave ladestrømmer (under 1C). Men generelt er NiMH mye bedre enn NiCd på falsk peak, spesielt fordi de har helt andre selvutladingsegenskaper.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Jeg har Simprop sin utgave (software version 2) av denne ladderen og den funker helt ok. Jeg stoler ikke på auto ladde funksjonen når jeg ladder NiMh batterier men vet andre gjør det og at det går bra med dem. Jeg programerer ladderen til spesifik type batteri (NiMh/NiCa, antal celler og kapasitet) og opplever aldri noe tull. Når du ladder bruker du automatikk eller manuel programmering?
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Jeg bruker aldri automatikken hverken på NiCa eller NiMh. Jeg har ganske mange batteripakker og opplever dette på stort sett alle. Noen er verre enn andre. Hvis jeg starter ladingen på nytt etter at den har stoppet kan jeg faktisk av og til få mere mah inn andre gangen, men fulladet blir det ikke. Lading av NiCa fungerer utmerket.
              Jeg var veldig tidlig ute med å kjøpe denne laderen (før den kom til Norge) så hvis det finnes flere software versjoner har jeg nok den første.
              Mvh
              Lars Erik Arntsen

              Comment


              • #8
                Da virker det som om det er laderen som er problemet.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Jeg har simprop V2 utgaven av denne og har opplevd det samme med noen batterier som hadde ligget lenge (1-2 mnd) uten å være utladet før lagring. Ellers har den fungert fint.

                  Det kan skyldes ubalanse i pakken dvs at en eller flere celler er mer oppladet enn andre.
                  Forsøk dette:
                  Sett laderen i NiCd mode og lad batteriet minst 15 timer på 0,1C for å ballansere pakken. Så lader du ut og lader som vanlig med NiMh mode igjen.

                  NiMh batterier skal forøvrig helst lagres utladet (0,9-1v/celle) og kjølig.

                  Comment


                  • #10
                    Ikke for å være kranglete, men det er NiCd som skal lagres kaldt og utladet. Faktisk anbefales å legge NiCd i fryseren under langtidslagring, bare husk at Kadmium er en kraftig gift så du må pakke dem inn godt.

                    NiMH bør du lagre i ladet tilstand. De kan godt være kjølige de også men da må du varme dem til romtemperatur før du begynner å bruke dem igjen. NiMH taper markant sin ytelse ved lave temperaturer. Vi som flyr elektro passer derfor på at batteriene er varme hele tiden, noe som vanligvis ordner seg selv hvis vi flyr og lader kontinuerlig.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Hjelp!nå datt jeg av lasset. NiCad er greit men
                      NiMH bør du lagre i ladet tilstand
                      den var ny for meg trodde at t.d. batteri pakkene til motor drift (9 celler Nimh til en elektro vinge m/480 motor) skulle lagres utladdet når det ikke skulle brukes på en 3/4 dager eller mere, verså snil og forklar nærmere, for nå vart jeg usikker, har jeg blandet kortene en plass her?
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Vel, jeg bare ser hva som anbefales rundt omkring av produsenter og brukere. Konsensus er at NiMH bør lagres i ladet (delvis eller helt) tilstand.

                        Selvutlading av NiMH er mye høyere enn for NiCd, noe som i utgangspunktet skulle lede en til å tro at de burde lagres utladet. Men det er mye som tyder på at andre faktorer spiller en rolle, blant annet snakkes det om at interne deler i cellen oksideres ved lagring i utladet tilstand over lang tid. Det betyr igjen at cellen vil bli varig skadet og få redusert kapasitet og spenning.

                        Lagring i ladet tilstand skader ikke cellen.

                        For NiCd er det motsatt, da lagring i ladet tilstand kan føre til krystallisering på elektrodene noe som øker intern motstand og reduserer nyttig kapasitet og spenning.
                        Anders Valland
                        Trondheim

                        Comment


                        • #13
                          Tusen takk, det forklarer en hel del (trodde NiMh også var plaget med krystallisering på elektrodene). Kan vi stole på at ekspertene ikke skifter mening på dette området (NiMh celler) etter en stund?
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Ja, det kan vi. Grunnen er at NiMH etterhvert er blitt en moden teknologi, dvs. at de tåler mer nå enn de gjorde da de ble introdusert. Ankepunktet var tidligere at de ikketålte like mye juling som NiCd, men det er gjort til skamme nå.

                            NiMH er i dag bedre enn NiCd på både kapasitet (dobbelt så høy), vekt og spenning. Men de er mer følsomme på temperatur, både kaldt og varmt. Verst er det med kaldt, jeg prøver å holde mine over 15-20°C før jeg flyr.
                            Anders Valland
                            Trondheim

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Mossie69
                              Ikke for å være kranglete, men det er NiCd som skal lagres kaldt og utladet. Faktisk anbefales å legge NiCd i fryseren under langtidslagring, bare husk at Kadmium er en kraftig gift så du må pakke dem inn godt.

                              NiMH bør du lagre i ladet tilstand. De kan godt være kjølige de også men da må du varme dem til romtemperatur før du begynner å bruke dem igjen. NiMH taper markant sin ytelse ved lave temperaturer. Vi som flyr elektro passer derfor på at batteriene er varme hele tiden, noe som vanligvis ordner seg selv hvis vi flyr og lader kontinuerlig.
                              Her er et lite utdrag fra manualen til Schulze, verdens ledende produsent av ladere :

                              NiMh
                              Long time storage:
                              Empty, i.e. discharged to the discharge voltage cut off level (see
                              maintenance), at low temperature (-20°C to +10°C).
                              Maintenance: To protect your Ni-MH batteries from the memory
                              effect and keep the full capacity, discharge the cells after use
                              down to the discharge voltage limit.

                              NiCd:
                              Long time storage:
                              Empty i.e. discharged to the discharge voltage cut off level (see
                              maintenance), at low temperature (-20°C to +10°C).
                              Maintenance of the Nickel-Cadmium batteries (Ni-Cd):
                              If a battery is brand-new or used irregularly it is often only possible
                              to balance it completely by carrying out several discharge -charge
                              cycles (use Auto-D program).

                              Ett lite tillegg:
                              Når det skrives om memory effekt i NiMh batterier er det sikkert noen som vil si at dette er tull og tøys.
                              Tull er det ikke, men det er en memory effekt av en annen type enn den som har vært diskutert på NiCd batterier.
                              Dette kan nemlig være et problem på NiMh batterier at de blir late og mister kapasitet, uten at batteriet er av den grunn er ødelagt.
                              Opplevde selv dette i sommer, 3 identiske pakker lå lagret med strøm på i en varm bod i 1-2 måneder.
                              Når jeg skulle bruke dem igjen ladet jeg ut og opp og laderen viste at de ikke tok imot mer enn ca 70-75% av det de skulle.
                              Jeg måtte cykle batteriene 10 ganger før de var noenlunde oppe igjen.

                              Comment

                              Working...
                              X