Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hobbyrom og rot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hobbyrom og rot

    Hva er det med hobbyrom, er det en naturlov som tilsier att det er umulig og holde disse ryddig over en lengre tidsperiode enn ca en time, har enkelte ganger en følelse av att en gjeng småsmurfer har tatt bolig der på permanent basis, balsa kniver, dremelverktøy CA og andre nødvendigheter finnes igjen på de utroligste steder (hvis jeg finner de igjen) , og hvordan havnet vinkelen midt opp i den siste epoxy blandingen, kan heller ikke huske att jeg har trukket med den monocote fargen i det siste, enda ligger det strødd diverse biter rundt omkring, og hvor i granskogen ble det av den siste skrueren til det siste rorhornet jeg skal montere for og bli flyklar... po**** også nå som den lokale hobbysjappa er stengt. Der fant jeg forresten igjen spesialskruene jeg hadde ett svare strev med og lage til ei eksospotte fire prosjekter tilbake i tid. .....jaja de kommer vel til nytte en eller annen gang.

    PS der tråkket jeg forresten på CA flaska den lå på gulvet

    mvh MM
    mvh MM

  • #2
    ja d dær høres veldig kjent ut. Tenk jeg som bare har en leilighet på 50kvm, og her er ikke en bod engang. så alt flyter på sturbordet som oftes, her henger d 3 fly på veggen/en foam kutter/2 store esker etter jupiter og ready som jeg har deler i (di gangene d er ryddet). og d med deler er jo ganske så typisk, litt stressa, så finner du ikke skruen som du demonterte for 2 min siden til servoen. har lenge tenk tanken "den som bare har hatt ett hobbyrom" ...... og jeg er bare Nybegynner! fint jeg har et stort tak i stuen
    http://www.freesider.no

    Comment


    • #3
      Jeg har en kjeller på 44kvm (skulle bli ei kjeller stue engang ) + ei bod på 10kvm (mitt opprinnelige hobbyrom) og jeg kan ikke komme fra ene siden til den andre uten jeg danser balett mellom rotet (og støtter meg til ett arbeidslys og ett oljefat på veien), ja når jeg står mitt i rommet kan jeg så vidt det er skimte helt innerst på et stort bord en 96% ferdig Taurus (ett ARC fly fra Scorpio models) med motor og alt, som jeg vet har stått der siden 1999. Ja Jeg var faktisk nesten helt borte med den for tre uker siden så jeg vet det er der. Jeg har to stoore tavler å henge verktøy på (hvist jeg bare kunne komme helt frem til dem) og jeg faktisk fant verktøyet. Så folkens, større hobby rom = mere plass å rote på . så nå bygger jeg hage skjul for å få plass til rotet.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Jeg har for lenge siden innsett at det ikke er mulig og forrandre på naturlover! Det at "et hobbyrom ikke kan være rydding mer enn en halv time" er en av lovene som som er klart på linje med med at "når et legeme senkes ned i vann blir det vått"...

        Det er bare og innse det folkens!
        Theodor Bastberget

        Airplanes are for people who can't fly helicopters!
        http://www.modellhelikopter.no

        Comment


        • #5
          Jeg MÅ bare henge meg på her....

          Helt sant det at store hobbyrom ikke nødvendigvis betyr ryddige, flotte bruksrom... Har selv et stabbur på 3 etasjer fullt av ymse... 2.etasjen (ca.50kvadrat..) skulle være hobbyrom, men når dette ble så fullt at jungelkniven måtte tas i bruk, ble ene delen av 1. etasje sakte men sikkert fylt opp (myyyyye lettere å slippe den f***** trappa .... )

          Nå ligger det mer eller mindre "lett skadete" og flybare modeller om hverandre i stabburet. Jeg har gitt opp å sitte der ute, så hva er da mer naturlig enn å kapre et av soverommene inne

          -Det er også fullt nå, og kona maser.... (Har aldri skjønt det der..). Det er kanskje ikke så gull med balsastøv i hele huset, men seeee så vakre modellene blir (Pleier ikke å funke, men det er da lov å prøve seg!!)

          Med tid og stunder blir det pub i 1.etasje i stabburet... Da blir det flyging på stripa utfor huset, mulig krasjing, gravøl, for så å komme seg opp i 2. etasjen for å mekke dagen derpå! -Og sånn går no dagan...
          Da kan jo kona mase aldri så mye... -Eller??

          Er vaskehjelp et alternativ, eller kommer de til å kreve risikotillegg grunnet punkter tatt frem av "Micromac"?? -Anyone??

          Mvh.
          Sir Crashalot
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment


          • #6
            Huffda
            Burde egentlig ikkje posta noe innlegg her (Men det er mulig å holde orden)

            For: jeg bygger på (Hifi-)STUA.. Har en hobbybod uten varme og isolasjon, men den er kun til pussing, lakking og saging.
            Skulle lage et hobbyrom av et av soverommene, men det har blitt "hybel" til en arbeidskollega istf. Dermed var det ut med siste samboeren og bygging på stua. Spisebordet har fått voksduk. Alt av smådeler er plassert i 5 sorteringsskrin med masse smårom og plassert diskret. En boks for radiodeler (servoer osv), en med hengsler og rorhorn osv osv. Uåpna esker (f.eks Ultimate, Raptor, Sagitta 900, Skybolt, PT19, Alpina Magic m.fl) står under trappa, sammen med ferdige og uprøvde prosjekter og esker med film og byggematerialer i (og dykkerutstyr, paraglidere osv). Har et stort verktøyskrin som rommer verktøy, kniver, strykejern, føner, minidrill og alt "det andre" under spisebordet. Dessuten et par isesker med lim, nåler, blandekopper, bor og ymse annet som trengs hele tiden...

            Når et nytt prosjekt startes tar jeg fram en isboks der alt av smådeler som inngår i pågående del av byggeprosessen plasseres oppi mens resten går "under trappa". Pussing skjer på uteboden. Vinger bygges på plater som kan settes under trappa som et kolli. Bygging og trekking skjer her på stua, mens det verste av støvproduksjon akkumuleres til en dag på boden.
            Etter en arbeidskveld med intens bygging gjør jeg konsekvent følgende: legge ALT av verktøy i kassa si, sette alle smådelsboksene i skrinet sitt, legge alle smådeler til flyet i isboksen sin og tørke over byggebordet! Neste kveld kan jeg sette meg ned med et totalt ryddig byggebord der det er tomt evt klart til å løsne vingen som var spantet opp i går...
            Og sånn går nu dagan

            Ferdige fly som er i bruk står i trappa godt rengjorte eller på uteboden hvis det er høysesong..
            Ferdige prosjekter som jeg ikke har planer om å fly havner konsekvent på loftet.

            Med dette "opplegget" kan jeg klargjøre spisekroken til en bedre middag med gjester på under 5 minutter sida jeg bare skal gjemme unna et par isbokser og ei verktøykasse for mat kan inntaes i godt selskap

            Dog: drømmer om "gamle dager" da jeg disponerte et hobbyrom på 15 kvm hos faren min. Der lagde jeg 3! arbeidsbord på 100x220 cm. Et med bandsag, søyleborer og annet grovverktøy på, ett for kun bygging og et eget for elektronikk/rengjøring/klargjøring/studier av tegninger etc. En vegg hadde plass til ca 12 vinger i et enkelt stativ og kroppene hang under taket.. Alt av verktøy hadde plass i skap sånn at ei rengjøring på 5 minutter tok omtrent alt av støv og fliser. Sukk, det var tider.....

            (Beklager at jeg ødela deres gode samvittighet mht å leve med rot)
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hehe Joo... jeg tåler vel det, jobber også med og bli mer ryddig, men må ha en tilnærmet fatalt defekt rydde gene

              Noe bedre har det jo blitt, bor i ett to etasjes hus som jeg disponerer fritt, og fråtser vel egentlig i plass, men en stund hadde jeg vinger balsalister fly kropper motorer og alskens rariteter + andre hobbyer fluebinding etc etc strødd ut over meste av andre etasjen. for ikke og snakke om balsastøv, høvelfliser betrekningsbiter maler og verktøy... så rett og slett ille ut
              Også hovedrommet der oppe hvor jeg har kontor og tilbringer arbeids dagen var infisert av RC viruset (utrolig hvordan flyprosjekter som står i samme rom påvirker konsentrasjonen til det man egentlig skal gjøre) Nå har jeg definert RC til ett rom... ett tidligere kjøkken på15-16 kvm med bra med skap plass.
              Så om ikke annet har jeg avgrenset rotet, og rot indexen har vel også sunket noe.....Ikke så mye plass å rote på.

              Likevel en trøst og se att jeg ikke er alene i elendigheten
              mvh MM

              Comment


              • #8
                Lys i tunellen? har rydda en stripe på 3X1 meter og ei stripe på 1x2 meter (rett inn fra døren 1x2 frem og 3x1 til høyre) jeg ser faktisk gulvet optil flere steder! Har estimert grov rydde tid til ca 1 time (har brukt ca 20 min så langt) slik at jeg kan få ryddet de to viktigste arbeidsbordene og nå tak i verktøy tavlene. Anslår fin rydding (henge opp verktøy o.l.) til å ta ca 2 timer. Så kommer tid til å omorganisere for å få bedre plass til fly og utstyr.
                Og her er min bønn om hjelp, jeg trenger flere ideer på å gjemme unna fly og flydeler, jeg har en måte å henge vingene på som funker ok (se linken nedenfor) og for de flyene jeg bruker til enhver tid (som regel max to stk). Problemet er hva skal jeg gjøre med resten? henge dem opp i taket? og i såfall hvordan?

                http://home.online.no/~gahildr/vingemutteren`shobbybilder.cfm Link til ett par relevante bilder.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Pappa blir frustrert hver gang han går ned på hobbystua mi. Jeg fatter egentlig ikke helt hvorfor da, det er jo så ryddig der .
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Mitt hobbyrom har en to ukers syklus. Det er ryddig ca. en dag eller to med to ukers mellomrom. Etter den ryddige dagen blir det progressivt mer rotete fordi jeg er veldig opptatt med et veldig interressant prosjekt og må hente mer og mer verktøy og deler fra bodene mine etter hvert som jeg kommer lengre.

                    Jeg må tråkke ganske forsiktig når jeg går gjennom rommet av og til.

                    Comment


                    • #11
                      Ha! Nå kan jeg for første gang på to år gå fra ende til annen av hobbyrommet mitt.
                      Jeg skal være ærlig å si at det som vanligt bare er halveis ferdig ryddet, jeg fatter det egentlig ikke, men samme hva jeg planlegger av rydding så kommer jeg nesten aldrigt lenger enn halveis. Der er altid noe som dukker opp under rotet som tar oppmerksomheten min. Men skal resten av gulvet males så må jeg bli ferdig med ryddingen.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Heh... Også jeg som trodde jeg var alene om å være så ustrukturert på hobbyrommet...

                        Flott!!! Nå kan jeg ha det rotete med god samvittighet, hehe...

                        Men.. Jeg ble faktisk bedre med rotingen etter at forloveden be hivd ut.. Mon tro hva det kommer av?? Morsommere å rydde uten mas??

                        Comment


                        • #13
                          VM: Kan du gå bort til Taurusen uten å vasse nå? Da må du i så fall ikke rote mer der borte, for den vil jeg se.

                          Alfalfa: Nei, det er du nok ikke(men jeg må si at jeg er imponert over naboen... der er det ryddig der!)
                          Jeg syns det er lettere å rydde av fri vilje... ellers så er det bare å vente til pappa nesten ikke orker å gå ned dit. Da tar han seg nemlig en liten halvtime neste vaskedag Ulempen er at han kaster alt han syns ser ut som boss, og det inkluderer: linker, små skruer, mange vitale deler til den nye Vertigoen ( )

                          Comment


                          • #14
                            Apropos hobbyrom. Holder på å bygge meg hus med kjeller som SKAL inneholde et hobbyrom. I kjelleren har jeg mulighet for å lage hobbyrom på 13m2 eller 20m2.

                            Det jeg lurer på er 13 eller 20m2 nok? Hva med strategisk plassering ved matbod for lengre opphold? Bør den kunne låses fra innsiden?

                            "Snickarboden, hoppfallera og snickarboden hoppfallerei, e bra å ha, hoppfallerei för stakkars meg, hoppfallerei"

                            Comment


                            • #15
                              jaja
                              har klart å rydde bort film og smådeler (alle smådeler går i en boks så ere bare å lete ) ja og alle prosjekter jeg ikke driver med havner på loftet ellers er det et rot!
                              rommet mitt er bare 12 kvm så det er ikke mye plass å drive på... har pc og seng der og så jeg bygger bare i helger hvor jeg er alene hjemme for da har jeg hele leiligheten alene for meg og mine fly
                              ekke altid like lett og rydde til søndagen
                              flyyy *sikle sikle*

                              Comment

                              Working...
                              X