Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av Jupiter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av Jupiter

    Hei!
    Sitter å venter på at mitt første fly skal komme i posten. Det er en jupiter med Irvine .53 motror og Futaba FF6 radio.
    Begynner å bekymre meg litt for byggingen allrede selvsagt! så jeg lurte på om det var noen gode tips å komme med sånn generellt og spessielt med tanke på Jupiter. noe som ikke er med i eska, men som er kjekt å ha/ordne? (Lim , propell, gløder og fuel pumpe og fuel slanger er bestillt)
    Var å besøkte Trondheim Modellflyklubb i helga, der fikk jeg beskjed om å kvitte meg med alle bekymringer nå, og heller ta de når de kommer !! Men ikke så lett!

    Gleder meg som en unge til å komme i gang med hobby'n! skal melde meg inn i TMFK og få det sikkert opp i luften!
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

  • #2
    Puss godt alle steder du skal lime, spesielt inne i midtvingestykket og inne i kroppen der motorspant. hjulspant og vingefestet skal limes fast (borr opp de fire hulla til motorspant stopperne, så du ser hvor du er, puss og så lim inn de fire stopperne med ca lim). bor hullet til gass staget, monter tanken og motorbukken før du monterer inn motorspantet,monter tanken med to små gardin wire kroker (en på hver side av tanken H/V) og ett nytt syltetøystrikk e.l. Slik att tanken står fast til motorspantet uten annen støtte (obs en liten tynn skive av skumgummi på ca 3/4mm bør monteres mellom tank og spant). Lim fast mutterne til motorbukken med en dråpe ca lim slik at motorbukken kan skrues ut og inn uten att mutterne løsner fra sporene sine.
    Monter alle servoer som på bildene, puss forsiktigt ene enden av kullfiber røret og lim fast plastikk endepluggen (etter att du har skrudd inn den rette gjengestanga så den stkker ca 3mm gjennom på innsiden av pluggen og limt denne fast med en dråpe hurtig ca lim) med vanlig til tykk ca lim.
    Bak på kroppen er der ett lite rundt hull, der skal en skjære bort slik at en har ett stort firkantet hull som er litt bredere enn det runde hullet var og helt oppe fra kanten der det runde hullet var og ned til ca 3mm fra der kanten mot stabben er. borr opp hullet til halehjuls gjennomføringe med en 4,5mm borr. Skjær bort det anviste plassene på halefinnen (for at staget til høgderoret skal kunne komme lett igjennom).
    Lim sammen vingen (husk det lille plastikk røret som skal fortsterke rundt vingebolten) og gjør denne helt ferdig, før du monterer stabbilisatoren og halefinne (du skal rette opp stabben etter vingen, ikke kroppen).

    Puh. Nå orker jeg ikke skrive mere for denne gang.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Hei,

      Lett å bygge Jupiter, bare å følge bruksanvisnnigen. Bare husk å montere tanken FØR du limer inn firewallen, det gjorde ikke jeg og hadde et svare strev med å få montert inn krokene til strikkfestene.

      Gled deg til den er ferdig, morsom å fly....

      Lykke til

      Odd Johnny

      Comment


      • #4
        Kjøper han fra England er der ikke noen strikk og kroker med. (dette er ett genialt påfunn av den norske importøren for å ungå skumming i tanken).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          hvor fint pussepapir brukes? Hvor store er krokene som ikke er med fra england?
          Er det med strikk i pakken? Ligger byggemanualen noe steder på nettet.

          Du vingmutter, hvorfor har du så mange Jupiter fly? Som sagt er jeg fersk i sporten, kanskje det er et dumt spm?
          Bjørnar, Trondheim
          bkhans-1@broadpark.no
          Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
          Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

          Comment


          • #6
            En: fordi jeg liker flyet (det toler å bli slengt inn i bilen og glemt,slåt trakka på etc.).
            To: Har jeg så mange da? (er på min andre jupiter nå, åja den grønne på hjemmesiden min VAR naboens ).
            Tre: Eeh,uhh, altså. Trente på spinn engang for mye (andre gangen måtte flyet reparerest svært mye) for så å teste om det stallet som det skulle etterpå. Fra 10 meters høgde (fatter ikke hva jeg tenkte på ).
            Fire: Se punkt en.
            Logisk hva?
            Pussepapir? tja 80/120 papir går greit (du skal bare rive opp overflata litt så epoksyen får feste).
            Det følger med en alle tiders byggemanual med mye bilder i byggesettet (Engelsk på ene siden og Italiensk på den andre siden av det digre arket)
            Det er det som den norske importøren legger med ekstra som er kjekt å ha. Her blir det etterhvert en kortfattet huskeliste/beskrivelse som tillegg til standard manualen.
            Krokene er to vanlige gardin Wire kroker og strikket finner du på bokhandelen. Bare husk å monter tanken helt ferdig før du limer inn brannveggen!
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Hei.vil bare gi deg et lite tips. Skru noen små skruer gjennom kroppen og fast i servobranketten, og veggen som vingen og servobranketten er festet til. Har selv opplevd 2 ganger under kræsj at hele sevobranketten har blitt revet løs isteden for at vingebolten har knekt(som den egentlig skal) dette resulterer fort i att kroppen får sprekker og revner rund annlegsflaten til vingen.

              Med ReadyŽn følger det med et skriv om å sette skruer dær. eks. kan du se på hjemmesiden min her www.freesider.no (er av og til nede til tider i påvente av ruther)
              http://www.freesider.no

              Comment


              • #8
                Nå har flyet og utstyret kommet. Har gjort en feil allerde da, limte vingen med 5minutts Epoxy. Sto jo ikke før sisti avsnittet at man skulle bruke 15 minutters.
                To deler jeg ikke har funnet enda, det er to slags deksler som er det siste man monterer på vingen, over de to vinklene man kober til balanserorene. Regner med de dukker opp etterhvert

                Ser jo overkommelig ut å bygge det, har brukt 2 timer til nå, og regner med jeg bruker 4 til.
                Bjørnar, Trondheim
                bkhans-1@broadpark.no
                Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                Comment


                • #9
                  Det at du brukte 5 min epoksy betyr ikke noe (problemet er som regel å få vingen ordentlig sammen med 5 min epoksy da den herder så fort) Jeg limer nesten alt på Jupiteren med ca lim (men skal faktisk lime sideror og stabb med 5 min epoksy denne gang så bitene kan byttes om nødvendigt).
                  De to plast dekslene står på "deletreet" og er merket med en X på hver del, de er buet på den ene siden og den skal vere inn mot vinge senteret, anbefaler å snu siden som er merket med X ned mot vingen så en ikke ser bokstavene etterpå (syns det ser penest ut).

                  Takk for att du spurte forresten, jeg hadde faktisk glemt å lime på de to platene
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Takk! har funet de to savnede delene nå! Var på min første byggekveld på Trondheim Modellflyklubb i går! Det var vel det smarteste jeghar gjort! masse bra hjelp og tips der. Nå bestemte at det skal lakkeres, og jomfruturen er da utsatt til neste helg. tenkte på ferrari rødt med hvit stripe oppå, og sort og gult under... hmmmspørs om de har ferrarirødt på OBS her i trøndelag, blir ikke helt det samme med bonderødt....

                    Hvilken propell bruker dere på jupitern? Bør kanksje velge en kortere med større vridning i starten, da har jeg litt mere å gå på i landingene før den tar neddi?
                    Bjørnar, Trondheim
                    bkhans-1@broadpark.no
                    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                    Comment


                    • #11
                      Jupiteren er en tail dragger så en stor propell 11/12 skulle ikke være noen problem. 2 stk i klubben som kjører Jupiter har begge to høy landingshastighet uten at jeg er sikker på propellstørelsen. Men jeg har blitt fortalt at liten propell med stor vridning gir høyere landingshastighet men mindre trekkraft i vertikalen. Har satt opp acro-traineren min med 10 x 8 som gir en relativt høy landingshastighet men på grunn av nesehjul og generelt ett lav understell kan jeg ikke kjøre med f. eks 11 X 5.

                      Har du en .46 motor skulle det ikke være noe problem å sette den opp med 11x5, 11x6 eller 11x7 eller 12x4, 12x5.

                      Uansett lykke til med flygingen.

                      Espen
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #12
                        Med en Irvine 53 skal det være en 12X6 (helst APC men det er min preferanse) så den får utnytte dreimomentet sitt (du burde få bortimot ubegrenset vertikal med en 12x6 propell). Anbefaler at du kjøper ett par 90mm hjul med en gang så du ikke får noe problem med bakkeklaring på propellen (en 11X6 propell er litt for lett for motoren og noe mere en 6 i pitch på propellen passer dårligt på flyet da det ikke er beregnet på store hastigheter).
                        Lykke til.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          styring til bakhjulet

                          Snart ferdig med min Jupiter. Har et spm. Hvordan/hvor fester man bakhjulet så man får styrt det? fester man det på noen måte i vaieren som går til haleroret?
                          Viren som går til haleroret skal kappes i to ja? Just checking!

                          har igjen bare koblingene mellom servoene og de forskjellige styreenhetene nå, pluss motor insettelse. Kult!
                          Bjørnar, Trondheim
                          bkhans-1@broadpark.no
                          Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                          Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                          Comment


                          • #14
                            Wire til sideror skal kappes ja... sving på halehjul skjer ved overføring med stag som går på samme servo som sideroret. Har ikke du bygge beskrivelse da?
                            Low and slow with power to go !!

                            Comment


                            • #15

                              Halehjulet på Jurpiter'n styres med et medfølgene stag, av omtrent samme type som GoldenRod. Et rør som glir inne i et annet.
                              Mitt var gjennomsiktig og hvitt, og litt for kort, tok nok litt mye til throttle, så jeg brukte GR. Feste skrues inn på servosiden og hjul-siden. Festes på servoen mellom den ene wiren og senter. (Dette er vel ganske klart på tegning?)
                              Det følger pgså med en brakett for å stabilisere staget Lim og SKRU denne fast.

                              Jon
                              -/-- --\\-

                              Jon @

                              Comment

                              Working...
                              X