Announcement

Collapse
No announcement yet.

sc 91a mk2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sc 91a mk2

    SC 91A MK2 . Er det noen som har prøvd denne motoren,
    hvis det er det , så ønsker jeg en tilbakemelding.
    om den funker bra/sammenlingnet med andre
    motorer og propellvalg osv.
    takk på forhånd.
    NB! er ikke dette et flott forum!

  • #2
    Har ikke kjennskap til denne motoren, men har hatt sc53 selv..
    Motoren min hadde dårlig effekt og var noe vanskelig å justere, men funket ellers greit. Byttet til Irvine(vurderte os også, men synes den var for dyr da, billigerer nå) Mye bedre effekt og enklere å justere. Ser mange som har trøblete motorer, det er ikke noe gøy.
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Klart forumet er bra, er jo fullt av modellflyvere
      Må dessverre bekrefte Sportive`s erfaringer: har ikke SC selv, men det er en på "stripa" som har en SC91.. Etter mye plaging har han satt på OS-forgasser, og motoren fungerte da...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        jeg har nettopp fått motoren i gave ,så jeg lurte bare på om det
        er en motor som virker.Men det er jo mange som plages med disse motorene, så det er vell bare å kaste den i søppla.
        takk for svarene jeg har fått. det var ett svar som jeg lurte litt mer på
        han som byttet forgasser. har hørt at det er flere som har byttet forgasser
        og fått en helt super motor etterpå. Er det en typisk feil at det er forliten
        forgasser på disse og at potta er litt for trang.
        hvis det er noen som vet noe om dette så hadde det hvert fint om
        noen kunne svare meg.

        Comment


        • #5
          SC har kommet med ny motor serie, om det er MKII den heter vet jeg ikke.
          men de jeg har sett av arten (er endel den lokale forhandleren fører SC)
          går iallefall så det suser....kan ikke sammenlignes med en SC av den gamle typen etter mitt syn....
          Ville ikke vært skeptisk til og bruke en slik. Monter og fly

          PS den nye typen HAR en annen type forgasser
          PS2 Sportive nevnte SC53, denne er nå historie... etterfølgeren heter 52

          mvh MM
          mvh MM

          Comment


          • #6
            Ville vei ikke kasta motoren uten å prøve selv...
            For dårlige forgassere har vært årsaken til at en god del av "taiwan"-motorer har fått dårlig rykte. Finner du en "god" forgasser som passer gjør det ofte susen med tricky motorer.
            Ujevnhet i produksjonslinjen hos fabrikanter betyr ikke at alle motorene fra dem er kass.
            Hvis potta er for trang kan du sette på anna potte (hvis det er pottevolumet du mener). Er det portingen til eksosen så er det verre.. men tror ikke det er dette du mener. Motoren er bare nok en OS-kopi.
            Hva med å sprette forgasseren og sjekke for støperusk i rør/dyser osv? Og for all del: prøvekjør saken.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Egentlig merkelig med RC motorer, enkelte har LEO MDS SC etc etc og flyr dagen lang, mens andre har OS Webra etc og det eneste de får svidd av er startbatteriet.
              mvh MM

              Comment


              • #8
                Har to SC motorer en .46 og en .40 samt en OS LA .40. Os er nok enklere å håndtere for en uten motorerfaring - det vil si lite justering for å få den til å gå bra.

                SC må finjusteres spesielt på tomgang for å få den til å gå optimalt. Bruker man 5 - 20 minutter på dette har man en motor som er like lettstartet som OS, throtler like bra og ligger omtrent på samme ytelses nivå for den vanlige flyger.

                Har prøvd både OS # 3 og # 8 plugg og fortrekker # 8. Kjører nå 15 % nitro med 18 % olje.

                Testet tomgangen på min SC .40 uten å ha finjustert tomgang/maks og målte ca 2300 o/min. Dette er helt på linje med de andre motorene når det kommer til faktiske tall og ikke ytelser oppgitt fra fabrikk.

                Det bør også vurderes og prøves forskjellige propellstørelser da riktig propell vil gi en bedre motoropplevelse.

                Så behold din SC og be heller om hjelp fra noen med erfaring hvis den skulle være trøblete.

                Alle de i Vingtor som jeg har snakket med og som har egen erfaring fra SC har ikke noe negativt å si om den.

                Espen
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Superstar40
                  Os er nok enklere å håndtere for en uten motorerfaring - det vil si lite justering for å få den til å gå bra.



                  Espen
                  Det var dette jeg ville frem til. Det finnes gode og mindre gode motorer, det samme gjelder ikke minst brukere. Sc/magnum og asp av eldre årgang bør brukere med ingen/liten erfaring kansje unngå. Det er kjedelig når motoren stopper, må justeres til stadighet og er vanskelig å starte. Da er denne hobbyen ikke så gøy lenger mener jeg !
                  Low and slow with power to go !!

                  Comment


                  • #10
                    Det er noen eldre modellflygere i klubben som har holdt på med hobbyen i 30 - 50 år. Det som er gjennomgående for dem at de bruker en 1/2 time på å starte motoren uansett merke for det skal skrus både her og der.

                    Ser av bruksanvisningen til mine SC motorer at de anbefaler ca 2 1/2 turn ut på hoveddysa - min står på ca 1 3/4. Dette betyr jo at man lett skrur seg bort når den ikke funker helt som den skal med en gang. Det er kanskje en fordel å prøve forskjellige plugger før man også begynner å skru seg bort. SC .40 ble først kjørt med OS # 3 plugg og funka ikke bra, skiftet til # 8 og vips så ble det en helt annen motor.

                    Fordelen med et klubbmiljø er at det er mange med lignende erfaringer som mere enn gjerne vil hjelpe.

                    Så konklusjonen er fremdeles at SC/Magnum og ASP alle fra samme fabrikant er bra motorer for alle innen modellfly og annen motorbasert hobby, men unngå fellene med feil plugg, se blindt på dysnålas innstilling og begynn å skru i hytt og kattepine.

                    Jeg tror også at ved mere fokus på håndtering av motor og ikke så mye på merke vil vi ikke "skremme" de uten motorerfaring fra å kjøpe de de motorene som er i markedet i dag. Det blir litt som sammenligninger i tidligere diskusjoner om at SC er Lada og Os er Mercedes for da blir vel OS Lada og YS Mercedes hvis man skal kjøre den type argumentasjon.

                    Så mitt råd er fremdeles - bruk din SC .91 ha litt tålmodighet og du har en god og trofast motor i mange år.

                    OS eier som bruker SC :P

                    Espen
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Jeg får vell prøve den da,så skal dere få høre når den er innkjørt.
                      PS! takk for svarene!!

                      Comment

                      Working...
                      X