Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-Poly batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Li-Poly batterier

    Lithium-Polymer (LiPoly) er den nyeste teknologien vi bruker for elektrofly. Den er meget lovende fordi den gir høy kapasitet og lav vekt, og den leverer mye strøm. Typisk kan du doble kapasiteten og halvere vekten i forhold til en NiMH-pakke med samme spenning.

    (NB! Li-ion er en helt annen teknologi og er kun egnet for elektronikk og innendørs fly.)

    Denne teknologien er ny, og har endel barnesykdommer. I USA har det i det siste vært mye diskusjon omkring barnnfaren ved lading og bruk av slike batterier. Diskusjonene har tatt litt av og følger vårt gamle ordtak om fjæra og de 10 hønsene. Jeg vil derfor bare si litt om hva som er bakgrunnen for problemene og hvordan man kan unngå dem.

    Ut fra de diskusjoner som har foregått er det to dokumenterte tilfeller hvor brann har oppstått ved bruk av LiPoly-batterier. Det ene tilfellet gjelder en person som skulle topplade sin pakke før han skulle ut å fly. LiPoly -batterier tåler ikke overlading eller overspenning, og denne karen plugget inn en 2-cellers pakke. Laderen, som var automatisk, tolket pakken som en 3-cellers tom pakke og kjørte opp spenningen. I løpet av noen minutter tok pakken fyr, og siden pakken allerede var installert i modellen så ble det mer skade enn nødvendig. Historien forteller at modellen likevel er flybar igjen nå.

    Det andre tilfellet gjaldt et fly som kræsjet (pilotfeil) og hvor pakken ble kortsluttet. LiPoly tåler heller ikke kortslutnings-strømmer særlig godt, pakken tok fyr og modellen brant opp.

    Det viktige med LiPoly-batterier er derfor at man passer på under lading, sjekk alltid at laderen er innstilt for riktig antall celler. Helst bør lading foregå utendørs eller i et brannsikkert område. Pass også på at batteriene ikke kan kortsluttes ved en tilfeldig feil. Kræsjing og slikt vil skje uansett, men med trening kan vi redusere risken der også.


    Når alt dette er sagt så er det ingenting som tyder på at LiPoly er særlig mye farligere enn NiCd, NiMH eller fuel for den saks skyld. Det verserer stadig historier på nettet om folk som har fylt metanol med sigaretten i munnviken, folk som har puttet et nyladet batteri i lommen sammen med nøkkelknippet.....jeg har hørt minst tre verifiserte historier om sammensveisede nøkler og smertefulle brannsår i umiddelbar nærhet av edle kroppsdeler...... Husk, en NiCd-pakke er i stand til å levere i overkant av 100 ampere under kortslutning.

    Moralen er derfor: Vit hva du gjør og tenk sikkerhet!
    Anders Valland
    Trondheim

  • #2
    lipo

    Jeg mener nå at jeg leste at polymer var skodd på samme teknologien som ion batterier, men klarer av med større utladningskapasitet i motsetning til ion som kan levere svak strøm over laaaang tid,, men men tar høyde for feilinformasjon feiltolkning osv.

    Mine erfaringer med polymer er utelukkende bra. Har tidligere brukt mye ni-mh som har funket ganske bra men det blir et problem med varme når man "guffer" på litt, ikke heldigt i styro modeller med batterier som nesten freser etter endt økt, tror det har vær farligt nært endel ganger å både ta fyr og smelte modellen. Polymer leverer mer strøm med mindre vekt, bakdelen er litt mindre "sprut" ettersom spenningen på polyceller faller ganske fort etter litt bruk, men du verden så seigt et polymer batteri er, det bare varer og varer. Man merker at spenningskurven er svakt dalende hele tiden, men dette jobbes det hardt med og produsentene forbedrer karakteristikken på dette for hver generasjon som kommer nå. Men varme er også et viktigt punkt her, i modellene som fikk 8 cellers ni-mh batteri til å nesten kokeover etter en 10 minutters tur ville 2x1500 HD celler knapt være følbar lunken etter 20 minutter i luften. For meg virker polymer batteriene sikrere og mer driftsikre, men nå har jeg ikke prøvd å utsette dem for kræsj eller andre uheldigheter.

    Det virker ganske dramatisk når man kjøper pakker fra USA og får med innstruksjoner på x antall ark som omtrent forteller at du, flyet, hus, bil, venner og familie vil eksplodere i et inferno av flammer av beste Die Hard type om du skulle se skjevt på denne batteripakken, "we told you! so dont blame us" =),,, men så bygger amerikanerene tydeligvis sine fly av TNT dynket i Nitroglyserin ,, så hvem vet hva som kan skje egentlig, Hipp hurra kølle!!(filmen har også tidenes oversettelse)

    Comment


    • #3
      Li poly kan virkelig vere farlige, var på ett annet diskusjons fora for en stund siden og en post fikk meg til å stusse (der sto synd med bilen din og flyet ditt osv. på ett eller annet treff) for så senere å lese svaret og få lese at Bilen til en person faktisk brant opp på grunn av Li-poly celler som lå i baksetet på bilen hans (han hadde laddet som vanligt hjemme og kjørt til treffet, under innregistrering fikk han beskjed om att bilen hans brant) og han skjønner ennå ikke hvorfor cellene tok fyr. (skal se om jeg finner igjen postene for å få vertifisert hukommelsen)
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        poly

        hmm kansje han var Die hard fan og kjørte rundt i en av de bilene som er bygd av tnt og dynket i nitroglyserin? =)

        Comment


        • #5
          RødeBaldakin,

          du har delvis rett. Mye av det som er inni en LiPoly-celle finner du også i en LiIon-celle. Nå er ikke jeg noen kjemi-ekspert, men de har gjort en del forandringer i cellekjemien for å kunne levere enda mer kapasitet OG strøm. Det er dette som er det fantastiske med LiPoly, at de både kan levere høy strøm og samtidig ha stor kapasitet. Hver celle er ikke så imponerende i seg selv enda, men de parallellkobles og da blir det futt.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Er det denne du mener Vingemutteren?
            LiPo Fire Pictures - RC Groups

            Snakk om uflaks!

            Comment


            • #7
              Og et par timer etter jeg stollt skrev at jeg ikke hadde prøvd noe kræsj med polymer forandret verdenshistorien seg dramatisk. Alfa Mustangen var på tur på bogstad i strålende vær, etter vell 15 minutter med magevrengende manøvre og bølleflyving begynte jeg å vurdere pakke sammen. Har ikke mer enn tenkt tanken og rettet ut flyet før det spinner ut av kontroll, kutter motor og ser hjelpeløst på at flyet glir i en pen spiral og sikter seg inn mot nærmeste tretopp. Det kræsjer inn i toppen av treekronen, jeg teller nesten minuttene mens jeg ser flyet filtrere seg nedover grenene og venter på at noe skal eksplodere =), etter at flyet har vært innom alle grenene på treet har fremdeles ingenting tatt fyr og jeg går for å gråte over en bøtte med spillt melk. Rapporten sier i ettertid at det er gasnke dumt å glemme og skru inn skruen på servohodet, hjemme på arbeidbordet tjener den liten nytte. Heldigivis var ikke skadene så mye annet enn kosmetiske og etter en kveld med fjerning av fremmedlegemer og reconstruktive surgery på ganske høyt plan var flyet klar for nye tokt med et aldri så lite veteran preg over seg =) nå er det ikke meningen å undergrave eventuelle farer ved bruk av polymer her, bare en lystig historie

              Comment


              • #8
                Ja dette er tråden (eller egentlig den som er linket et stykke ned på siden). Hukommelsen bommet litt på historien (som dere kan lese så var det en tidligere kræsj innvolvert i saken). Må si det har blitt mange sider på de to trådene på R/C Groups siden jeg var der sist. Uansett "I rest my case"
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Hej
                  Jeg har haft fornøjelsen af at bruge disse nye akkuer i ca 5md.
                  Det drejer sig om to sæt 3s4p 7800mah Thunder Power, pris ca
                  2800,- dkr. Jeg har brugt dem i en Logo 16 som med 20stk 3000mah
                  NiMh kunne flyve i ca 6-7min. Nu er flyvetider mellem 20-25min mulig
                  tilmed med mere kraftoverskud pga. lavere vægt: minus ca. 325gr.
                  Har også brugt dem i en Twin Jet, 1 sæt 3s4p 7800, med 20-25min
                  flyvetid og mere kraft som resultat. Flyver i øjeblikket med en Sig Four Star med en AXI 2820/12 og en 13/7 prop og 1 sæt 3s4p 7800mah.
                  Samme flyvetid som Twin Jetten og rigelig kraftoverskud; modellen vejer
                  2000gr og propellen trækker ca1500-1700gr. akkuerne har nu været brugt ca 35 gange hvilket svarer til 100-125 opladninger hvis det havde været NiMh. På dette tidspunkt ville NiMh formentlig være trætte. LiPo cellerne derimod har nu kun nået 1/10 del af deres forventede levetid som skulle ligge mellem 300-500 cycles. Selvom prisen er høj nu og her er det på længere sigt god økomomi. Så længe man ikke mishandler dem!

                  Comment


                  • #10
                    Hei !

                    Har selv brukt li-po en del, men kun til diverse slow-flyere.

                    Har derfor et par spørsmål til Stig.

                    -Hvor er det du har kjøpt dine Thunder-Power batterier?

                    -Hvor høyt strømtrekk har du belastet dem med (gjennomsnitt, og maks)?

                    Jeg har for tiden to fly jeg har lyst til å prøve li-po i. Det ene er en twinjet med to børsteløse motorer (Kontronik FUN400-2 som jeg nå flyr med 10-celler RC2400 (som gir et strømtrekk på 58A, målt etter 30 sekunder).
                    Det andre flyet er en Mig-29 EDF, hvor jeg skal bruke en Wemotec minifan 480. Er ikke sikker på hvilken motor ennå, men passende batteripakker vil være 10-cellers CP1300 eller CP1700, og settes opp til 4-500 watt tenker jeg. (mulig jeg kjøper en Hacker B10-S)

                    Hadde vært artig med Li-po pakker som kunne brukes i disse flyene. Thunder Power har vel de største cellen nå for tiden?

                    Vennlig hilsen
                    Ole André

                    Comment


                    • #11
                      Thunderpower? Har du sjekka Torbjørn & Kåre ?

                      ALf
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Ole Andrè
                        Jeg har købt mine celler i USA af Charlie Wang. www.thunderpower-batteries.com Du kan også se dem her Esprit Tech/Model 1.321.428.3066
                        Gennemsnitlig strømforbrug ligger på 16-18A for alle modeller. Max
                        ca 35A. Cellerne er første generation og kan "kun" belastes med 4C konstant men med 40-50A kortvarigt, f.eks v. start og hårde manøvre
                        med heli. Nyere celler fra TP klarer mere og de sidste nye fra andre
                        fabrikanter klarer 8-10C, Kokam op til 20C (340HD) men levetiden
                        kendes ikke! TP har de største celler pt, hvis man ikke bygger dem selv.
                        cyberheli.com er på vej også og de skulle blive billige, men generelt er
                        prisen på vej ned og ydelsen på vej op.
                        Stig

                        Comment

                        Working...
                        X