Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rustfrie lager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rustfrie lager

    Fikk først nylig vite at det finnes rustfrie lager til modellfly motorer. Er gevinsten i levetid verdt den ekstra kostnad det må vere ved å sette inn rustfrie lager? (noen som vet hva slike koster?).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Det finnes rustfrie lager, men disse er betydelig dyrere enn vanlige lager. I tillegg er det risiko for at noen typer rustfrie lagre kan avgi materialer (belegg) som ødelegger motoren. Derfor ble jeg anbefalt å kjøpe standard kulelager. Lagrene blir etterhvert slitt, så du må bytte dem uansett. Du får rimelige og gode lagre hos bl.a. firma G. Heier (http://www.gheier.no/) som har butikk i Oslo. (1/3 av prisen for originale OS lager).

    Lykke til.

    Comment


    • #3
      Jeg kan ikke se hvorfor rustfritt skulle bety noe i seg selv....med mindre du driver med sjøfly, da. Selv da ville jeg tenkt lenge og vel før jeg byttet.

      Et lager må være slitesterkt, og da er det andre materialkvaliteter som teller. Hardhet og styrke er det som er viktig.

      For å gjøre det enkelt: har du hatt korrosjonsproblemer så kan du vurdere det. Har du ikke hatt slike problemer så gjelder regelen "Hvis det ikke er ødelagt, ikke reparer det!"
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Tror nok at de aller fleste kulelager i modellflymotorer ryker pga rust, og ikke generell slitasje. Det er hvertfall min (og andre jeg kjenner) sin erfaring.

        Dette kan du jo sjekke selv også. Hvis du nå skal bytte lager uansett, kikk på lagrene når du tar de ut. Stor sannsynlighet for at det er rust i lagrene, og dette kan indirekte være årasken til at lageret er slitt. Lager som ikke utsettes for noen form for korrosjon har meget lang levetid.

        Rustfrie lager inneholder så vidt jeg vet en gode del nikkel, og det lar seg ikke gjøre å herde dette så det blir like hardt som endel andre ståltyper som blir brukt i kulelager. Derfor skulle man kanskje tro at de rustfrie lagrene er dårligere (i teorien), men i praksis ser det ut til at dette ikk er tilfellet.

        Søk på nette "worldwide". Der finner du ikke mange som har angret på å bytte til rustfrie lager...men du finner derimot mange som "har hørt" at de er dårligere pga at metallet er bløtere.

        De motorene jeg vet om hvor det har blitt byttet til rustfrie lager har gått i årevis uten trøbbel....(uten bruk av after-run oljer, eller kjøre tom motor etter bruk osv.) Men dette er tilfellet i mange motorer med standard-lager også.

        Har inntrykk av at det er voldsom kvalitetsforskjell på de "kina-lagerne" som blir levert som standard i noen motorer og andre kvalitetslager (f.eks SKF, som jeg sverger til).

        Men jeg er jo ikke akkurat noen metallurg, så jeg uttaler meg kun etter egne (og andres) erfaringer.

        mvh.
        Ole André

        Comment


        • #5
          Stemmer nokk dette med at rust tar livet av mange lager (egen erfaring), dette med "Er det ikke ødelagt, ikke reparer det!" regelen kommer nokk inn her da jeg egentlig ble noe besneret av tanken på å slippe å bytte lager fordi om jeg har slurvet med vedlikeholdet til tider (ser forøvrigt at Saito har gått over til rustfrie lager på sine toppmodeller). Jeg har også opplevd nye lager som kunn har vart 10/15 timer før de måtte erstattes (byttet til SKF og problemet forsvant) på en TT 46 pro.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment

          Working...
          X