Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye strøm tåler en "hook-kontakt"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mye strøm tåler en "hook-kontakt"?

    Hvor mye strøm tåler en "hook-kontakt"?
    Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan hurtiglade et 8 Ah batteri med "hook-kontakt". Jeg veit ikke hvor mye strøm laderen vil lade med, men maks for laderen er 5,5 A. Laderen er en schulze isl 6-330d (det har vel egentilig ikke noe å si, men, men...)

  • #2
    Tenker du på Tamiya-kontakter? Slike med hvite semigjennomsiktige holdere? De tåler nok endel strøm, så lading skulle gå greit. Jeg ville vært mer bekymret for bruk, for du taper mye spenning over de der kontaktene. Med mindre du flyr med mindre enn 5 A strømtrekk så ville jeg byttet.

    Jeg bruker Sermos-kontakter, kjøpte sist fra www.eflightpacks.com . Jeg vet ikke om noen som selger disse her i landet. De krever lodding, men er til gjengjeld veldig pålitelige og kan lages slik at det er umulig å kortslutte.

    Forhør deg med elektro-forhandlere på nettet, de har forskjellige alternativer.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Takk for svar!
      Kontaktene skal ikke brukes på et fly så det er ikke noe problem.
      Batteriet er på 8Ah og 6V med en vekt på 1kg er det uegnet som drivbatteri til flybruk

      Comment


      • #4
        Er man loddekyndig så kan kontaktvirvarret løses veldig enkelt ved å velge sin egen standard.
        Bilindustrien/bensinstasjonene har noen utmerkede runde kontakter i forskjellige farger. De er ofte langt bedre enn mange kostbare typer som selges i hobbyhandelen. Det eneste dumme er at fargen bestemmer størrelsen og ikke polaritet. Derfor er det viktig å holde styr på pluss og minus (f.eks. med farge på kabler i stedet), og velger man konsekvent f.eks. å bruke hun som minus på batteriet og han som pluss, så er man sikret mot både kortsluttning og feilkobling. Holder man disse kontaktene rene og setter de inn med silikon eller kontaktspray, så tåler de store strømstyrker uten nevneverdig tap. Men de MÅ loddes! Vulkaniseringstape (eller krympestrømpe) er best å bruke for å isolere loddepunktene.
        Velger man denne løsningen så har man billige kontakter tilgjengelige til enhver tid. Det finnes alltid en bensinstasjon i nærmeste omkrets.

        Comment

        Working...
        X