Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er det flere veier til Rom?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er det flere veier til Rom?

    Nybegynnere og flyvalg

    Snart ett år siden jeg startet opp igjen etter 20 åre pause, da er man i prinsippet nybegynner.
    Kjøpte som så mange andre en standard pakke med en 46 motor og en trainer fra global arf.
    Men er egentlig dette den mest hensiktsmessige måten og starte på….for min del gikk jeg lei av traineren veldig fort hadde vel knapt 15 turer med den. Kjøpet fremstår i ettertid som ett feilvalg.
    Er egentlig en stabil lavvinget kjerre verre og lære på enn en standard trainer…jeg er langt fra sikker.
    I alle fall hvis man er en del av ett miljø og kan få hjelp
    En litt mer avansert modell er ofte mye mer stødig ikke så ømfintlig på vind etc etc, og hvor ofte trengs egentlig att modellen har evne til og rette seg opp selv etter en tabbe…er det panikk så er det panikk
    Har sett en del som har blitt airborne i løpet av sommeren og i alle fall de fleste tar stikkefølelsen utrolig fort. Og hopper direkte videre til en mer avansert modell.
    Kan ikke huske att det var slik for 20 år siden(kan det ha noe og gjøre med PC bruk, dataspill etc etc og gjøre att det hjelper på koordineringen ?)

    Da må spørsmålet bli?
    Vil 20 nybegynnere som følger standard utvikling ha lavere krasj rate enn 20 stk som starter litt oppe i utviklings stigen. Forutsatt att de har tilgang på guiding/lærer.
    mvh MM

  • #2
    Det finnes vel ikke noe fasitsvar på dette. Jeg føler meg sikrere med en trainer (psykologisk faktor) da man vet at den ikke gjør de store krumspringen og er mer eller mindre selvopprettende hvis man flyr i sikker høyde.

    Men overført til bruk av simulator så flyr jeg bare akro-kjerrer for du kan jo ikke gjøre noe som helst med en trainer. Hvis simulator og virkeligheten ligger tett opp til hverandre er jo svaret innlysende, behersker du lavvinget sport eller acro-kjerre skal du greie å fly disse ute i det fri.

    Svaret ligger vel heller i hvor mye du har trent simulator og type modeller du har fløyet der.

    Og så har du den menskelige faktor, noen tar ting fort og kan avansere etter 3 turer andre må kanskje ha 30 - 40 turer før de flyr basic.

    Interessant spørsmål foresten

    Espen
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Viss vi forutsetter bruk av trainer kabel og endel bruk av t.d. FMS flysimulator, så vil nokk kræsj raten være omtrent lik men lære kurven vil selfølgelig være brattere for de som skipper trainer steget. Normalt så er det jo farten på flyet som er problemet for nybegynnere, så har en tilgang på en lav vinget og sakteflygende stabil lav vinge trainer, så vil det nokk gå helt greit, men så kommer ett poeng. Å begynne med ett høyvinget fly for så å avansere til midt og lav vingede fly er en naturlig lære kurve og det å lære seg hvorledes forskjellige typer fly oppfører seg er jo en god ballast, forøvrigt finnes det fly som flyr sakte nokk om en vil og som er i stand til å fly en noenlunde rett strekning bent (tenker da på fly som t.d.Hobbico sitt Avistar som er rimlige nesten trainere og godt kunne brukes av folk med litt tidligere stikke erfaring
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Re: Er det flere veier til Rom?

        Originally posted by MicroMac
        Da må spørsmålet bli?
        Vil 20 nybegynnere som følger standard utvikling ha lavere krasj rate enn 20 stk som starter litt oppe i utviklings stigen. Forutsatt att de har tilgang på guiding/lærer.
        Utfra det jeg har sett tror jeg ivertfall flere av de som starter på trainernivå vil lære seg å fly og drive videre med hobbyen enn de som hopper over trainernivået.

        Comment


        • #5
          Ja, det finnes definitivt flere veier til Rom. Enkelte sverger til å begynne med 2-kanals seilfly.....

          Jeg tror at siden du har erfaring fra før så vil det bety mindre å hoppe over trainer-stadiet. Du har en følelse av hva det vil si å fly, så du er rimelig godt forberedt og har reaksjon som ligger i nærheten av det den burde.

          En "vanlig" nybegynner har som regel lite peiling på forholdet mellom flyfart og stikkeutslag. Jeg har lest følgende beskrivelse av forskjellen mellom en begynner og en med erfaring: Begynneren flyr alltid etter flyet, dvs. han prøver å korrigere det flyet finner på til enhver tid. Den erfarne flyr foran flyet, dvs. han vet hvordan flyet vil reagere før det gjør det, og det er han som bestemmer hvor flyet skal.

          Personlig så hadde jeg et kort opphold på noen år etter å ha flydd stort sett elektro-glidere. Så bygget jeg en 80cm speed 400 modell, med flat vinge. Den er labil, dvs. den ligger akkurat der du plasserer den. Ingen selvoppretting i det hele tatt. Men den går som på skinner, og som trainer har den fungert optimalt for meg. Jeg tror ikke en helt fersk en hadde fikset den, den er for kjapp og liten til det.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Ser at noen ARF produsenter leverer to typer vingeprofiler en med flat bunn og en med semisymentrisk profil og en flatere V-profil.

            Dette er noe som en kanskje bør tenke på da man kan få flyfølelse med den ene vingen og kan begynne med mere avanserte øvelser med den andre.

            Som Mossie69 så korrekt skriver er det flyet som bestemmer over deg som nybegynner men etter hvert som stikke/flyfølelsen kommer er det en gradvis overgang til å ta kommandoen selv og bestemme hva flyet skal gjøre.

            Det er her det å øve på konkrete ting kommer inn - se mitt spørsmål vedrørende trening på Vingtreff. Etter at jeg begynte å bestemme hva jeg skulle gjøre og hvordan resultatet skulle bli føler jeg at man begynner å komme i den enden at man selv bestemmer over flyet.

            Men jeg har sett personer på stripa med nesten null flyerfaring og Stick 60 som kjører looper, roller, inverted og en mellomting mellom vingover og Stall-turn. Så det er store forskjeller i hvor fort man behersker flygingen.

            Noen flyr med kabel og instruktør eller som jeg som har hatt instruktør ved siden av meg som har gitt fortløpende råd og heller har overtatt radioen når man begynner å bale det til.

            Men simulatortrening reduserer tiden fra nybegynner til begynner og videre til en mere øvet flyger med ganske mange flyturer.

            Når man snakker med de "gamle gutta" i klubben så har jeg intrykk av at man brukte noen "kilo" med lim og hundrevis av byggetimer før man kunne mestre flyet slik at hobbyen gikk over fra bygging og reparering til flyging.

            Espen
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment

            Working...
            X