Announcement

Collapse
No announcement yet.

Os 91 fx og montering av perrypumpe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Os 91 fx og montering av perrypumpe

    Jeg har en Os 91 fx som jeg skal ha i en spigas 90 med midtmontert tank, jeg har kjøpt en VP-30 perrypumpe og ønsker noen tips om hvordan man montere/ justerer dette, ventilering av tank osv
    Espen Mortensen
    Spigas 90(Ola Fremming)
    Psykopat XL (Jack Farstad)
    Super Diablotin( JR)
    Edge 540 3d
    Lieraider
    Tragi 702

  • #2
    Et spørsmål ved siden av det du spør om: har du kjørt den motoren?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      ja, motoren er innkjørt og fungerer bra uten pumpe i et annet fly med normal tankplassering
      Espen Mortensen
      Spigas 90(Ola Fremming)
      Psykopat XL (Jack Farstad)
      Super Diablotin( JR)
      Edge 540 3d
      Lieraider
      Tragi 702

      Comment


      • #4
        Bra
        Jeg og mange andre har opplevd til dels store luftlekkasjer rundt den bakre enheten der dysenåla står...... skal selv sette Perrypumpe på Giles`en min hvis jeg beholder .91FX`en i den for å være sikrere.
        Men jeg er dessverre like grønn som deg når det gjelder Perry.. håper det følger med litt anvisninger fra leverandøren!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Mener å huske noe om at disse ikke skal pumpe direkte mot forgasseren, men at de kobles opp slik at de pumper i en sløyfe frem mot motoren og tilbake til tanken.
          På denne sløyfen kobles det inn ett T-stykke til forgasser.

          Men det følger vel med bruksanvisning som viser hvordan det skal gjøres.

          Comment


          • #6
            Originally posted by zipzap
            Mener å huske noe om at disse ikke skal pumpe direkte mot forgasseren, men at de kobles opp slik at de pumper i en sløyfe frem mot motoren og tilbake til tanken.
            På denne sløyfen kobles det inn ett T-stykke til forgasser.
            Nei, jeg tror ikke det er slik det gjøres.
            Pumpen monteres mellom tanken og forgasser. I tillegg må man ha en slange som går fra tanken og ut til luft ( når man bruker pumpe skal man ikke ha trykk i tanken ).
            Pumpen drives av trykk fra veivhuset. Derfor må man borre hull i baklokket og ta ut trykk der ( på 2-taktere) .
            Jeg har aldri gjort dette selv, men undersøkte en del for en tid tilbake fordi jeg vurderte en perry pumpe til meg selv.

            Skriv gjerne litt om hvordan det går med perry-pumpen.
            mvh Kjartan

            Comment


            • #7
              Ola fremming skrev et bra innlegg i MI for noen år siden om hvordan han gjorde dette. Såvidt jeg husker boret han hull i baklokket og gjenget det til 3 mm. Pusset baklokket med sandpapir for å matte overflaten, og skrudde inn pumpa i hullet (plastnippelen altså) . Før den er helt inntil så brukte han expoxy for å lime den fast i baklokket.

              Laget en skive av finer som ble festet lengre bak på pumpa, skjært til å passe inne i rommet der pumpa satt bak baklokket. Den ble limt med Zap og kicker (!)

              Ingen garanti for at jeg husker 100% korrekt men det var noe i den retningen. Lim ble i alle fall brukt! Fyr av en mail til ola og hør om han kan peke deg i riktig retning.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Her er det vist: http://www.rchelivet.com/os_91_perry_pump_setup.htm
                og her: heliproz.com - heliproz Ressurser og informasjon

                Den pumper som vist ikke direkte mot forgasser men i en sløyfe frem mot motor og tilbake til tank. Fuel til forgasser taes via et T-stykke fra denne sløyfen.

                Pumpe for totakt drives av trykket i bunnkassen (nippel i baklokket) og pumpe for firtakt drives av viberasjoner (oscilerende).

                Comment


                • #9
                  Dette oppsettet er ikke for modellfly men for helikopter og med en Header tank i tillegg. Standard tilkobling for VP-30 er å koble den mellom tank og forgasser og utluftning via ekstra slange fra tank (den gamle trykkslangen nappes av potta og brukes som ventilasjon i stedet).
                  Jeg har faktisk både VP-30 og VP-20 (har kunn testet VP-20). VP-30 er 1" i diameter, 1,5" lang og veier 23g
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Her er manualen til Perry v-30 ( og v-40 som er for bensin)

                    http://www.perrypumps.com/VP-30%20and%20VP-40.pdf

                    Det finnes to typer perry pumper, oscillerende (v-20 og v-22) og trykkdrevne ( v-30 og 40).
                    Den oscillerende kan bare brukes på 4-taktere, mens den
                    trykkdrevne kan brukes på både 2 og 4 taktere.
                    Den oscillerende monteres fast på selve motoren og brukes vibrasjonen i den til å drive pumpen.
                    Den trykkdrevne henter trykk fra veivhuset dersom den brukes på 2-taktere, eller fra potten dersom den brukes på 4-taktere.
                    Tror den trykkdrevne er nyest og best.

                    Hjemmesiden til firmaet, her finnes bl.a instruksjoner til alle pumpene.
                    Welcome To the All New Perry Pumps Website

                    Det finnes mange "egenproduserte" løsninger på hvordan man skal montere disse pumpene, men instruksjonensboken gir ihvertfall en
                    grei fremgangsmåte (som jeg tror fungerer mye bedre enn mer avanserte løsninger).
                    Etter å ha studert bildet av installasjonen som var vist tidligere ( på Freya'en) vil jeg si at den etter min mening virker litt merkelig.
                    For det første er Perry pumpen en pumpe, den skal ikke ha trykk i tanken siden den uansett suger ut drivstoff ( i motsetning til f.eks en Cline regulator eller regulatoren på de mindre YS motorene). Derfor virker det rart å trykksette headertanken.

                    Man skal heller ikke bruke trykk fra potten samtidig som man bruker en perrypumpe. Opplegget virket sikkert, men det ville sikkert også virket dersom han hadde fulgt instruksjonen i instruksjonsboken. Da hadde en sluppet t'en og headertanken.

                    Tenk på pumpene vi fyller flyene våre med; vi trenger jo ikke trykk i fuelkannene våre når vi fyller...

                    Håper det går bra med monteringen Lofoten Airlines, tror OS .91 m/pumpe er en veldig fin kombinasjon. Kom gjerne med dine erfaringer her på forumet!

                    mvh
                    Kjartan
                    mvh Kjartan

                    Comment


                    • #11
                      Hele poenget med header tank og den rare rør dragningen er å få regulert trykket og mengden helt presist (husker ikke helt men tror det var ett problem med for ujamn gange på heli uten dette oppsettet).
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan gikk det Lofoten...
                        Erfaringer tas imot med takk fra deg og andre. Har rotet meg opp i en situasjon der jeg antagelig må benytte VP-30...har anskaffet meg en i tilfelle.
                        Er en stor fan av og holde ting enkelt men må jeg så må jeg. Med tank på CG så kan det fort bli i grenseland mht lengen på fuelslangene.
                        Noe godt fører det jo med seg.... slipper eksosdritten i fuelen.
                        Har sett på RCU at flere benytter retursløyfe med en T-piece fra trykksiden på pumpa. Slangen går så inn på sugesiden med en ny T-piece så nærme fueltanken som overhodet mulig.
                        Benyttes som regel en Checkvalve(enveis ventil?) på luftingen i slike oppsett.
                        Hvorfor det skal være behov for den ventilen skjønner jeg oppriktig talt ikke. Den trykk/mengde reduksjons sløyfa er ett nullsum spill.
                        Må forutsette at motoren forbruker litt. Er iallefall en stor fordel ellers blir det fort traumatisk.
                        En trykkoppbygging i tanken skal derfor være teoretisk og praktisk umulig.

                        Hvorfor de gjør dette har jeg ikke helt klart for meg, men tipper det har noe og gjøre med flooding og fet tomgang/mellomregister. Mao at de har problemer med og få pumpa til og gi lite nok. Noe som vil gi oversensitiv tomgangsnål. Spesielt på mindre motorer med lite fuelforbruk.

                        Som sagt tar imot erfaringer med takk.

                        Nytt fly.... ny motor..... og gadgets jeg egentlig ikke har lyst på er egnet til og få opp frekvensen på blodpumpa til faretruende høyder under jomfrutur
                        mvh MM

                        Comment

                        Working...
                        X