Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor trøbbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor trøbbel

    Hei kjære modellflygere.

    Har en Ready med os46fx i nesa. Begynner å få til å fly. Var ute en tur på fredag. Hadde laaange flyturer, men på den nest siste og den siste turen fusker motoren ved take-off, etter å ha fløyet vertikalt og inverted. Hva kan grunnen til dette være. Motoren er riktig innkjørt, trottler fint og alt er bra. Lurer på hva dette kan skyldes. Kan det skyldes vibrasjon under takeoff, dårlig trykk i tanken??

    Alle svar og tanker mottaes med stoooor takk!
    Torgeir K. Haugstad

  • #2
    Hei.

    Nå spør du vanskelig....

    Har omtalt litt om justeringer av motorer her: (MFN) ModellflyNytt.no

    På høsten er det gjerne store endringer i luftfuktigheten i løpet av dagen, hvis hoveddysa er justert til max og så 2-3 knepp ut med nesa opp så burde motoren fungere hvis tomgangsblandingen er perfekt. Sjekk mellom hver tur hvis det er trøbbel. Viktig at du lar motoren gå 15-20 sekunder på lav tomgang etter justering av hovednåla og så prøver brå gasspådrag for å verifisere tomgangsblandingen!
    Skjer det ting i løpet av en dag og motoren throttler bra på bakken så er gjerne første bud å sette i en ny plugg! Kanskje en varmere enn du har brukt på sommeren? OS 8 er bra.
    Skjer det likevel at den trøbler, særlig ved pådrag etter å ha redusert throttelen en stund er neste sjekkpunkt lekkasjer... da er det greit å ha cowlingen av så du kan sjekke på bakken om det kommer luftbobler fra dyseklumpen og fram mot forgasseren (hvis du har bakmontert nål).
    Har du frontforgasser kan det være en ide å sette en bit fuelslange over dysenåla og ca 3-4mm inn på dysestokken.
    Gammel fuel kan være et problem...
    Lave turtall med motoren inverted kan gi trøbbel hvis du ikke har tomgangsblandingen pinlig korrekt!
    Flott at du begynner å beherske flyginga, bare husk at når du skal "tøye grenser" så la det skje i litt høyde og husk å dra av gassen når ting er ute av kontroll. Nulle alle ror og så dra flyet ut av situasjonen når den ikke spinner rundt lenger.
    Har du "normal" trykktilkobling fra potta mot tanken er det ikke her problemet ligger.
    En del gamle typer fuel har en tendens til å "skille seg" når det blir kaldt. Kanskje noe av den grøten som oppstår sitter i dysene dine?
    Ta forgasseren av motoren og skru ut dysestokken. Blås gjennom hele systemet med trykkluft og se om det kommer guffe ut?

    Som du skjønner er det mange feilkilder å velge mellom. Gi tilbakemelding på hva du evt finner ut, og happy landings uten motorkutt
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Har et lite tips, som kan være nyttig.
      Jeg hadde samme feil ,helt til jeg satte på en anti bubble klunkfilter.
      Hos meg var det bobler i fuel som kom frem til forgasseren,tror det kan
      være vibrasjon som jgør det.?
      Funket hos meg i alle fall!!

      Comment


      • #4
        Skal prøve litt

        Takk for svar.

        Motoren har gått fint på de få turene jeg har hatt med den (omlag 20 stk) før jeg opplevde dette. Det jeg synes var litt rart med det hele er at det går helt fint å trottle når jeg holder flyet stille på bakken. Den trottler også fint når jeg holder nesa opp. Også etter å ha stått på tomgang. Når jeg gir full gass for å ta av så går turtallet opp og ned mens det er på bakken. Kan det være pga vibrasjoner?? Det kan jo hende jeg har litt knotete fuel system. Ganske lang slange fra tanken til filter og fra filter til bakmontert dyse. Kan dette ha noe å si. Hadde vel en 5 turer denne dagen før jeg opplevde problemene. Bruker os8 plugg. Det jeg merket mens jeg var der var at det ble en del kaldere da sola holdt på å gå ned. Den forsvant også bak noen skyer. Har bestillt sånn påfyllings greie som man monterer i siden på flyet slik at det er bare å fule uten å koble fra slanger etc. Da blir det nok kortere fuel slanger.

        Landingen gikk greit selvom motoren stoppa. Rakk ikke helt frem til stripa, men landet på hjulene. Redyen er en fin trainer forresten. Har som sagt hatt 25-30 turer uten et eneste uhell. Ikke engang brukket propell. Har også hatt mange fantastiske landinger. Denne hobbyen er helt rå....

        Hilsen Torgeir
        Torgeir K. Haugstad

        Comment


        • #5
          Har du en Ready og motor med bakmontert dysenål, så er fuelslangen bare 3-4 cm lang hvis alt er gjordt riktig. Tanken har en tredje slange som brukes til påfylling. Denne må tettes etter påfylling. Bubblefilter (klunk) er alltid nyttig mot luft i fuelslangen.
          En motor må hele tiden stilles i tråd med lufttemperatur og fuktighet. Når det blir kjøligere (og fuktigere) øker lufttettheten slik at man må stille på mer fuel for få rett blanding. Det oppleves nesten som vanninnsprøytning, som også øker effekten. Hvis man ikke kompenserer for dette opplever man ujevn gange eller motorkutt.

          Comment


          • #6
            Sjekk om klunken som ligger inne i tanken kan ha blitt skjøvet fram i tanken (dette har jeg opplevd mer enn en gang etter litt harde landiger).

            Bare hold flyet med nesen opp og rist litt på det så vil klunken falle bak.

            mvh
            Kjartan
            mvh Kjartan

            Comment


            • #7
              HEI ALLE SAMMEN!
              TROR DET ER EN GOD IDE Å BRUKE EN "HEADER TANK" SOM TILLEGSTANK(BRUKES MYE PÅ HELI)DA FORHINDRER MAN LUFTBOBLER
              TIL MOTOREN.HEADER TANKEN ER ALLTID FULL MED FUEL,FORUTSETTER TRYKK FRA POTTA.EN "GLOWDRIVER" ER OGSÅ EN GOD SAK,DEN FORHINDRER NOEN AV MOTORKUTTENE VED GASSPÅDRAG ELLER NED TIL IDLE.GD GIR EKSTRA GLØDING NÅR PLUGGEN TRENGER DET.KAN OGSÅ BRUKES TIL START AV MOTOR
              Leif S. Nilsen


              Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

              Comment


              • #8
                Well....

                Etter 28 år med modellfly har jeg aldri brukt: headertank(på fly), klunkfilter, pumpe, tomgangsgløding eller andre "feilkilder" på motorsystemene mine. Har aldri opplevd den berømte skummingen i tanken (fins den?????) eller dannelse av møkk i en rein tank....

                Har opplevd følgende feilkilder: hull i fuelslanger, klunk på ville veger(som Natrajk sa), dårlig plugg/feil plugg, lekkasje i forgasseren, gammel fuel, dårlig grunnjustering av motoren (eierens skyld!) og enkelte tilfeller av grums i en forgassere hvis motoren er lagret lenge med fuelrester i.
                Skjønner ikke hvor det nylig oppståtte problemet med skumming i tanken kommer fra? Er det en salgsgimmick? Når en flymaskin med nytanka tank fusker så kan det ikke skyldes skum! Er tanken full av fuel og klunken ligger på plass så er det fysisk umulig! At heli-gutta bruker det på grunn av at dem opererer maskiner som er så fulle av vibrasjoner at et jordskjelv på 8 på Richter skala er å regne som dørge stille er en annen sak....

                Og leffen: slå av CAPS LOCK!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  ...Caps lock er av..


                  Jeg har hatt heli en stund,og har tenkt å prøve meg på fly.derfor leser jeg disse sidene.Jeg la merke til at noen nevnte "luft bobbler",derfor nevnte jeg header tank som jeg bruker på heli..nok om det.

                  Hva med kulde og fuel,er det ikke lett å kjøle ned pluggen ved hurtig økning av throttel?Kan det da være greit å ha gløding under flyging?
                  Ved å ha gløding,trenger man kanskje å ha forskjellige plugger(varm-kald)
                  JOO..?
                  Leif S. Nilsen


                  Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

                  Comment


                  • #10
                    Problemet med nedkjøling av plugg skyldes nok mest feil tomgangsmixture, særlig på inverted monterte motorer.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    Working...
                    X