Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitec Prism7 - Helikopter`??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hitec Prism7 - Helikopter`??

    Hei

    Har modellfly og har litt lyst på prøve meg på helikopter.
    Hadde håpet å kunne bruke den radioen jeg har pr idag, men enkelte sier jeg kan bruke den og andre sier at jeg ikke kan bruke den.

    Derfor håper jeg at jeg får litt innspill i dette forumet.

    Har følgende:

    Hitec Prism 7 X (digital microprocessor )med mulighet til å ha 3 forskjellige modeller innlagt og 7 kanals radio.

    1. Er det mulig og bruke den i et helikopter?
    2. Blir det mer komplisert å bruke denne radioen for å kun lære seg å fly helikopter, for etterhvert kjøpe seg en radio når man får bedre råd og skal lære seg mer akro etc?
    3. Viss denne ikke kan brukes, hvilken annen radio kan anbefales som både tar fly og helikopter?



    Med hilsen
    Tisc

  • #2
    Jeg tror ikke denne er beregnet på heli. Tviler på den kan brukes....
    Det finnes mange typer radioer som kan brukes på heli, den rimligste er vel Hitec Eclipse 7, pris fra 2990,- Men det er mange andre å velge mellom.
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Sportive
      Det finnes mange typer radioer som kan brukes på heli, den rimligste er vel Hitec Eclipse 7, pris fra 2990,-
      PS! Denne kan brukes, men frarådes av alle som flyr helikopter!

      Comment


      • #4
        Hei

        jeg har brukte eclipse 7 til mine helikoptre, det fungerer helt greit.
        Jeg byttet til en futaba 9c som jeg kjøpte hos www.flyhobby.no til kr 4500.- komplett.
        I etterkant etter å ha prøvd 9c kontra Eclipsen så vil jeg si at dette en mye mer egnet radio til helikopter, da med hensyn til bryterplasseringer etc, som brukes mere og gjerne oftere til helikopter enn til fly.
        9c har også en bedre meny for justering av trottle/pitch kurver enn eclipsen har.
        Men for all del min raptor 50 fløy like bra med Hitech som med Futaba senderen, men skal du kjøpe radio til under 5000.- som gjør jobben ville jeg anbefalt en 9c.

        Mvh
        Morten
        - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
        - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
        - Krill Avanti S m/ATJ220SV
        - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


        Comment


        • #5
          Er enig med Morten med at Eclipse radioen fungerer... men annbefaler enten JR eller Futaba. Har selv ingen erfaring med Futaba (bra radioer det) men er selv kjempefornøyd med JR. Har selv hatt en JR x-3810 ADT som og ligger i prissiktet under 5000,- hos www.helizone.no. På JR 3810 ser man grafisk trottle og pitch curvene som gjør det lettere ved programering en på Eclipsen.

          Lykke til med valg av radio!
          Theodor Bastberget

          Airplanes are for people who can't fly helicopters!
          http://www.modellhelikopter.no

          Comment


          • #6
            Klaus Andreassen
            Kan du forklare hvorfor at Eclipsen frarådes. Jeg har selv fløjet
            heli med den og fandt den helt i orden og anbefaler den gerne til
            andre som et billigt alternativ til FF9.
            Stig

            Comment


            • #7
              Tisc
              Hvis du har mod på det kan Eclipse 7 senderen alene, købes i England
              for 99,95£.

              Theodor
              Personligt mener jeg ikke at det bliver nemmere med grafer og
              kurver, snarere sjovere. Under alle omstændigheder kan man jo ikke
              "se" hvordan en kurve skal se ud for at være optimal. Dette skal prøves
              i praksis.
              Stig

              Comment


              • #8
                Originally posted by stig
                Theodor
                Personligt mener jeg ikke at det bliver nemmere med grafer og
                kurver, snarere sjovere. Under alle omstændigheder kan man jo ikke
                "se" hvordan en kurve skal se ud for at være optimal. Dette skal prøves
                i praksis.
                Stig
                Jeg har programert og fløyet helikopter med Eclipse 7 og min erfaring er at det er lettere å sette trottle og pitch kurven på 3810'en med grafisk display.

                Grunnen til at flere helikopterflygere velger JR og Futaba framfor Hitec er at Eclipse 7 kun er PPM (FM) og ikke SPCM som er noe "sikrere".
                Theodor Bastberget

                Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                http://www.modellhelikopter.no

                Comment


                • #9
                  Theodor
                  Eclipse 7 fåes i dag OGSÅ som QPCM, men man kan ikke vælge som på en FF9. Hvad PCM angår er der rygter som siger at det nok er på vej ud da der er for mange ulemper. Multiplex har jo også valgt ikke at udstyre deres EVOèr med PCM, men kun PPM, og satse på deres IPD system, samme system som Schulze bruger i deres modtagere. Jeg bruger det
                  også selv og er overbevist om at havde jeg brugt PCM ( jeg har en FF9 idag) havde jeg smadret min LOGO flere gange pga elektrisk støj!
                  Stig

                  Comment


                  • #10
                    Logo'en er et elektro helikopter som uansett radio bør utstyres med støyfilter (litt avhengig av motor/regulator). Uansett kommer man litt tilbake til det at man får det man betaler for. Man kan fint fly rå 3D med en Eclipse, det kommer jo ann på piloten, men man får noen flere (bedre) funksjoner på en dyrere radio. Jeg angrer ikke på jeg gikk til innkjøp av min 10X men for andre er det totalt "høl i hue"

                    Og diskusjonen fortsetter og fortsetter og....

                    (MFN) ModellflyNytt.no
                    Theodor Bastberget

                    Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                    http://www.modellhelikopter.no

                    Comment


                    • #11
                      Hei

                      Har modellfly og har litt lyst på prøve meg på helikopter.
                      Hadde håpet å kunne bruke den radioen jeg har pr idag, men enkelte sier jeg kan bruke den og andre sier at jeg ikke kan bruke den.

                      Derfor håper jeg at jeg får litt innspill i dette forumet.

                      Har følgende:

                      Hitec Prism 7 X (digital microprocessor )med mulighet til å ha 3 forskjellige modeller innlagt og 7 kanals radio.

                      1. Er det mulig og bruke den i et helikopter?
                      2. Blir det mer komplisert å bruke denne radioen for å kun lære seg å fly helikopter, for etterhvert kjøpe seg en radio når man får bedre råd og skal lære seg mer akro etc?
                      3. Viss denne ikke kan brukes, hvilken annen radio kan anbefales som både tar fly og helikopter?

                      Med hilsen
                      Tisc
                      Nei Prism 7x er ikke beregnet til Helikopter (dvs de vanlige med colective pitch, men får du tak i ett heli type elektrisk inndoor med fast rotor, så kan du godt bruke den til det).
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Et godt råd: start IKKE med en indoor heli. Det er alt for svært da de er
                        meget ustabile.
                        Stig

                        Comment


                        • #13
                          De burde ikke kalles "indoor helikopter" men microhelikopter (men jeg har hovret i stua med Hornet'en min ). Jeg ville ikke kalt dem "ustabile" men "kilne" (men alt er jo relativt). Man kan lære seg og hovre på dem, ute (etter en del timer på simulator), men det er ikke å annbefale.

                          Grunnen til at det er mulig og bruke andre radioer enn helikopterradioer er at med helikoptere med fast pitch trenger man ikke å sette pitch og trottle kurve på radioen. Bakdelen er at man får en linjær kurve på trottelen (opp/ned).
                          Theodor Bastberget

                          Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                          http://www.modellhelikopter.no

                          Comment


                          • #14
                            Med andre ord umlige å fly inverted med?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Helikoptere med fast pitch er det kun mulig og fly inverted med en kort stund... De går så fort mot bakken Med andre ord: Nei det er ikke mulig. Det er hastigheten på rotoren som bestemmer løftet. Dette gjør også at det er en viss treghet når man ønsker og gå opp eller ned. Motoren må akselerere eller få ned hastigheten før noe skjer. Ved kolectiv pitch må man også ha en kanal til som mikses mot opp/ned stikka. 1. vridning av rotorbladene og 2. trottlen.

                              Hvis du vil se hvordan et rotorhode på et microhelikopter ser ut og bygges kan du ta en titt her: Side ikke funnet - Webhuset
                              Theodor Bastberget

                              Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                              http://www.modellhelikopter.no

                              Comment

                              Working...
                              X