Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Flair Giles-202

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: Flair Giles-202

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Dette var en artikkel etter min smak. Når man har en bruker test bør den være kritisk og kommentere alt som andre potensielle eiere kan ha interesse av.

    Takk for en fin artikkel

    Espen
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Takk for kommentaren Superstar40
      Man er alltid litt redd for hva man skal kommentere, kanskje er man for positive eller for negative... Er sjelden lett å være bare objektiv når det er ting man blir litt emosjonelt involverte i.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Beklager, men hverken Jamara eller Flair er produsenter av noe som helst. De er begge salgsagenter (distributører)
        Elles grei artikkel.

        Comment


        • #5
          Ja det er vel egentlig veldig få produsenter igjen hvis man skal dra den diskusjonen helt ut. Hobbyco som merkevare fra USA produseres i Østen, Jamara og Flair som merkevare produseres i Østen. Er ganske sikker på at selv kjente merker som Great Planes, Top Flite, SIG, World Model og andre får mesteparten produsert i Østen men levert i esker merket med kjente produsenters navn.

          Da er det sånn sett mere redelig med merkene V-mar og Seagull som oppgir at de er fra Østen.

          Det er jo ikke anderledes en hvitevarer som stort sett lages på et fåtalls fabrikker i Europa men leveres under forskjellige merkenavn.

          Espen
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Har hatt ett fly i samme sjangeren/familie liggende over ett år.

            Disse er såpass nært beslektet att jeg tar sjansen på og poste dette her..
            håper Joo bærer over med meg.


            Jamara Extra300s Seite nicht gefunden 404
            Tysk test: Fehler: 404 Seite nicht gefunden

            Kjøpte det på impuls og var ikke i nærheten klar for ett slikt fly men handelen var så god att jeg slo til.

            Har småbygget på det over tid...kan bare si meg enig med Joo vekten er en stor skuffelse mitt kom på 4.4kg flyklart
            Fikk tak i en SC 120FS som ble montert på standard nylonbukk (ikke den som fulgte med) Benyttet side/nedtrekk som bestemt av Firewall...mulig jeg må legge inn litt mer... får se. Benytter APC 14x8 skal også testes med 15x6
            Gjorde diverse små endringer delvis fordi motoren var tung (1000gr) Flyet var forberedt med nylonstag til høyde ror med gaffelløsning fra servo, dette likte jeg ikke og monterte seperate servoer i halen regnet også med att jeg trengte dette for og få CG en riktig, fikk da ledig to nylonføringer som jeg benyttet til pull/pull løsning på sideroret
            Byttet også ut rorhorn til robart eller var det dubro med tre festeskruere.
            Forsterket firewall og diverse andre vitale punkter med og smelte inn litt ekstra epoxy.

            Ting jeg ikke liker med den
            1 vekt
            2 Cowling...virker billig, var heller ikke lakkert i annet enn grunnfarge
            3 Canopy passer litt dårlig later til att de benytter samme cowling som til Giles 202 var faktisk stemplet giles i canopy
            4 Rorhorn og diverse annet hardware synes for spinkelt til en såpass stor modell
            5 Deksel under vinge var parallell foran og bak, noe som gjorde det trælete og få festet den på vettu og enkelt vis
            Skikkelig solide hjulbolter manglet.
            Byggeveiledning var nærmest ikke eksisterende tre A4 ark med dårlige fotokopierte bilder...eneste av nytte der var anbefalt CG

            Ting jeg liker:
            1 Modellen er ekstremt rett og fin, hverken ving, bakving, eller sideror trengte arbeid av noe slag, bare fjerne betrekning og lime
            2 Solid hovedunderstell av glassfiber
            3 Greit trukket, gikk over det med jernet og gikk greit å glatte de få skrukkene som var ( PS alle skjøter og ender trengte endel oppmerksomhet for og få forseglet de skikkelig)
            4 Synes flyet er ganske så pent.

            I helga fikk jeg endelig manet meg opp til og ta det med på stripa.
            Motoren murret som ei katte, men vinden var ubehagelig. Tiden gikk og jeg virret rundt som ei verpesjuk høne uten ønske om og legge det store egget.
            Dette gikk ikke.. bråbestemte meg og tok det opp....noen få meter på halehjulet så lettet halen kultivert.. opp med farten litt høyderor og den lettet uten videreverdigheter. ikke nødvendig med justeringer av noe slag for og fly den greit , men blir sikkert endel finjustering når forholdene er mer stabile.
            Gjorde noen runder for og bli litt kjent med det uten noen hysterisk akrobatikk. tok den opp mot vinden og landet uten problemer ingen ubehagelige tendenser av noe slag.
            Merket ingen ting til sideslip/ flikking som Joo slet med på Gilesen
            Gikk nesten ubehagelig glatt. Vinden frisknet på igjen og det ble med den ene turen... trengte og roe meg ned igjen selv også.
            Dro hjem godt fornøyd.
            Nå er flyet ettersett og bolter ettertrukket til neste søndag da jeg håper og få testet det litt mer...er redd det ikke er mer enn akkurat med motor.

            PS: Teknisk-Hobby har ett i Flair sortimetet som ser kliss lik ut, men det er i allefall forskjell på vingespenn 165 cm på Flair sin mot 183cm på Jamara Extraen, om det er andre endringer vet jeg ikke... så står ikke inne for noen direkte sammenligning.
            mvh MM

            Comment


            • #7
              Tiden gikk og jeg virret rundt som ei verpesjuk høne uten ønske om og legge det store egget. Merkelig dette med nye fly..
              Ja, det er nok vekta som er den største skuffelsen samt det faktum at en del horn etc er for svake for såpass store modeller.
              Jeg har en fullstendig ribbet Giles i stua under re-oppbygging med noen endringer, har ikke gitt den opp ennå Resultatet av endringene vil bli lagt til i artikkelen når jeg har prøvd forbedringene i praksis. Tar det som ei utfordring å få til dette flyet.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              Working...
              X