Announcement

Collapse
No announcement yet.

JETFUEL?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JETFUEL?

    Hei.
    Hva slags drivstoff bruker "dere erfarne" piloter på deres turbiner?
    JET A1 er jo greit, men mht. parafin, hva slags olje/mix kjører dere på?
    Noen sier 5% mix med semi eller helsyntetisk 2 takts olje er helt OK, andre sier dette ikke er bra nok, og anbefaler kun Aeroshell 500, Mobile Jet Oil II eller tilsvarende turbinoljer.

    Er man på trygg grunn med god kvalitets syntetisk 2 taktsolje?

    Takk for svar!

  • #2
    Jeg ville ha tatt kontakt med Jero på adressen: http://www.jerofuel.no/

    Anbefales!
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

    Comment


    • #3
      Jeg har snakket med en på JERO tidligere. Kjempehyggelig kar med mange gode tips og innspill. Han sa at 5 % semisyntetisk totaktsolje duger. Men manualen til min PST600 sier at dette ikke er bra nok. Derfor ønsker jeg litt flere erfaringer

      Comment


      • #4
        JeRo blander fuel slik du vil ha den etter hva jeg har hørt (men må nok kjøpe noen liter da ja.. ) men da får du den slik du vil..
        Lykke til i hvertfall

        Jet er nok i dyreste laget for min lommebok for tiden ja.. usj.. hehe
        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

        Comment


        • #5
          Dette temaet er det mange meninger om, men det ser ut til at de fleste store turbin-produsentene (som begynner å få lang erfaring) anbefaler turbin-olje for best levetid på motoren. Men miljømessig er det jo en helt annen sak. Turbin-olja er noe svineri.

          Hvis det står i manualen til motoren din at 2-takstsolje ikke er bra nok så burde du kanskje "respektere" det som står der (mht. garantier osv...) og ikke ta sjansen på at annen type olje "kanskje" er bra nok. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe dårligere.

          Johan F. Lie på www.modellracingfuel.com leverer JET-A1 med turbinolje. Kan vel levere med flere merker olje tror jeg, og det blandingsforholdet du ønsker. Har hvertfall AeroShell560 og Exxon 2380.

          mvh.
          Ole André Knutsen

          Comment


          • #6
            tt
            Jeg har alltid rett !

            Comment


            • #7
              jetfuel

              Personlig har jeg brukt både JetA1 og parafin og mener bestemt at det ikke var samme fres i parafinen, gjorde ikke noen målinger på dette, men synes allikevel ikke det ble det samme.
              Når det gjelder olje har jeg prøvd både Aeroshell 500 og Mobil sin turbinolje. Merket ingen forskjell på dette annet en fargen.
              Snakket med en oljemann hos Statoil og han sa at så lenge oljen var klassifisert som turbinolje skulle den oppfylle de krav som var satt til dette bruket.
              Har ikke erfaring med totaktsolje!
              Per Morten "Milliamp" Strømmen
              \"Gravity Sucks\"

              Comment


              • #8
                Re: jetfuel

                Vet du hvor man kan få kjøpt denne oljen i Oslo området?

                -ØE-

                Comment


                • #9
                  Turbinolje

                  Hei

                  Nei det har jeg ikke. Holder til like ved Sola, og jeg har skaffet olje via et lokalt verksted. Legg ut et spørsmål om det på siden så får du nok svar!

                  Mvh
                  Per Morten
                  Per Morten "Milliamp" Strømmen
                  \"Gravity Sucks\"

                  Comment


                  • #10
                    Ang. olje anbefaler de fleste turbinprodusenter bruk av turbin olje. Faren med "dårlig" olje er at den kokser i brennkammeret, og dermed skaper høyere temperaturer som spiser (smuldrer) opp brennkammeret. Går det veldig langt, kan også biter av brennkammeret løsne og skade turbinhjulet.

                    Jeg bruker Aeroshell 560 Turbinolje på mine turbiner etter anbefaling fra SimJet. Du får enkelt tak i den f.eks. ved å ringe noen som driver med Shell fyringsolje og få de til å bestille for deg. Skulle ikke forundre meg om du også kan få bestilt den hos en Shell stasjon. De må bestilles i kasser á 12 1-liters kanner. Prisen pr. liter er ca. 95,- + Mva. Som blir 1,414,- pr. kasse.
                    Mvh. Ståle
                    http://www.jetsofnorway.no/

                    Comment

                    Working...
                    X