Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilbatteri&lading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilbatteri&lading

    Funker det å lade rett fra bilbatteriet i bilen med feltladeren?

  • #2
    Ja, men husk på at når bilen går/kjører så er det ca 14.4 volt på batteriet, mens når motoren står stille er det ca 12,2 volt.
    Enkelte feltladere som ikke justerer inn-spenningen vil kanskje lade med høyere spenning mens motoren går.. vær litt obs på dette..
    Går kanskje ann å måle dette på en måte, det er det sikkert noen her på forumet som vet om..


    mvh Freddy.
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

    Comment


    • #3
      Har kikket litt på hva som står om laderen min. Tror dette gjelder de fleste laderene:

      ---------------------
      The isl 6 charging devices operate on 11 to 15 VDC, but may only be connected directly to a 12 V car battery!
      Even regulated power supplies as a rule do not meet the stringent DC requirements of the device!
      When isl 6 is connected to the car battery, car must stand still and motor must be switched off.
      ---------------------

      Kilde: schulze-elektronik-gmbh.com
      Theodor Bastberget

      Airplanes are for people who can't fly helicopters!
      http://www.modellhelikopter.no

      Comment


      • #4
        Jeg har en Supernova 250S og om den står det følgende:

        You can operate it off a car battery or an AC to DC power supply with a nominal 12V DC output at around 20 amps.
        Input: 12VDC Battery or 10-15VDC Power Supply.
        Mvh
        Lars Erik Arntsen

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ulven
          Ja, men husk på at når bilen går/kjører så er det ca 14.4 volt på batteriet, mens når motoren står stille er det ca 12,2 volt.
          Enkelte feltladere som ikke justerer inn-spenningen vil kanskje lade med høyere spenning mens motoren går.. vær litt obs på dette..
          Går kanskje ann å måle dette på en måte, det er det sikkert noen her på forumet som vet om..


          mvh Freddy.
          Hvilespenning på et bil batteri er normalt 12,6v, men den kan være noe høyere. Normal ladespenning er fra 13,5-14,8v.
          Low and slow with power to go !!

          Comment


          • #6
            En enkel måte å sjekke dette på er å koble til laderen og måle utspenningen fra denne når bilen er slått av og sjekk hva som skjer når du starter bilen/ruser..
            Hvis spenningen er vesentlig høyere (0.3-0.4V) når bilen er i gang ville jeg nok ikke tatt sjansen på å bruke den når bilen går.

            0.4V for høy spenning er mer enn nok til å koke istykker et batteri...

            Selv bruker jeg et ombygd PC-power som lader når jeg skal lade innendør ifbm. indoorflying etc... Funker som snus!
            Leverer opp mot 15A og det er mer en nok for meg... Og PC-powerene er veldig bra filtrert.


            - GOB...

            Comment


            • #7
              Mener du at spenningen skulle stige kun 0,3-0,4 v på batteriet med motor på? Blir batteriet på bilen ladet da? Nei.
              Low and slow with power to go !!

              Comment


              • #8
                Nå tenkte jeg på spenningen ut fra batteriladeren din jeg dah..

                Hvis spenningen ut fra laderegulatoren på bilen stiger med 0.4V så er det nok tid for å bytte børstene på dynamoen.....

                I tillegg så har nok ladelampa lyst seg god og varm....

                Comment


                • #9
                  Dette skrev jeg i et annet forum, kanskje det er til nytte ang. lading:


                  Først av alt må dere vite hva slags batteri dere skal lade.

                  Sannsynligvis er det et blysyre batteri.

                  Det er to typer blysyre batteri:

                  1. Frittventilert blysyre batteri.
                  2. Ventilregulert blysyre batteri ( VRLA - Valve regulated lead acid ).

                  Frittventilert blysyre batteri, er batteri der du kan fylle syre på, du kan åpne opp skruer/propper.

                  Ventilregulert blysyre batteri, er batterier som navnet tilsier, har en gassventil som regulerer gasstrykket inne i cellene. Man skal ikke fylle vann på disse, da de er forseglet. Fordelen med disse batteriene er at de er "vedlikeholdsfrie" ( siden man ikke trenger å fylle på vann ), men ingen blysyrebatteri er vedlikeholdsfrie da de trenger jevnlig ettersyn og rengjøring. Ulempen med ventilregulerte blysyre batteri er en relativt kort levetid, maks 5-6 år ved vanlig bruk.


                  Disse to batteritypene krever forskjellige lademetoder.

                  Frittventilert:

                  For at et frittventilert blysyre batteri skal bli 100% oppladet, så MÅ det være 2.23V/celle. Det tar dog lang tid å lade opp, setter vi på 2.23V/celle.
                  Batteriet kan derfor boostlades med all strøm tilgjengelig til spenningen er 2.4V/celle, uten å risikere at batteriet blir ødelagt. Ved 2.4V har man ladet inn 80% av tilgjengelig kapasitet ( batteri i god stand ). Hvis man forsetter å lade videre uten å kutte den store ladestrømmen, så vil det oppstå en voldsom gassutvikling uten at man kommer noe vei med ladingen. Neste trinn av ladingen gjøres derfor med: (0.1 * Kapasitet i Ah) ampere, dvs man går over til konstantstrømlading. Siste trinn i ladingen er gassutvikling eneste reaksjon i cellene, dvs de siste lademinuttene skjer det ingen reaksjon av ladetilstanden til batteriet.

                  Når denne ladingen er ferdig, pleier gode ladere å gå over til vedlikeholdslading. Dvs, man lader med en konstant spenning som skal dekke batteriets naturlige utladingstap.

                  VRLA batteri:

                  Samme som ovenfor, men ladingen må være strombegrenset mot slutten fordi oksygenomdanning inne i cellene vil øke kraftig og dermed trekke mye strøm. Er det ikke strømbegrensing kan "thermal runaway" oppstå, altså batteriet blir kokvarmt og får redusert kapasitet grunnet fordampning av elektrolytt via ventilene. I værste fall eksplodere ( Varm syre er ikke greit å få på seg..)

                  Alt i alt... en konstant spenningslader er greit nok hvis du har god til til å lade frittventilert blysyre batteri og ikke har hastverk med å få ladet opp batteriet. Da vil den kunne stå på hele tiden. Vær obs på at VRLA batteri har en annen blylegering ( for å hindre vannforbruk og forbedre syklings egenskaper ) enn frittventilerte, derfor vil ladespenning og vedlikeholdsspenning variere fra produsent til produsent. Skal du lade et VRLA batteri, sjekk databladet til batteriet for å lese mer om hva de skriver om rett ladespenning. Det bør du igrunn gjøre for alle batteri som skal lades..

                  Temperatur har også noe å si på lademåte. Hvis temperaturen avviker mer enn 5 grader fra nominell temperatur ( 20 grader cel. ) bør spenningen korrigeres med 4mV/grad cel. Høyere spenning, jo kaldere det er, lavere ved økt temp.

                  Det er tilgjengelig ulike IC`er som styrer lademåte. Les databladene nøye, hva de er beregnet for og hvordan de gjør det. Eneste IC`en jeg fant hos ELFA for blysyre batteri er for VRLA batteri.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bilbatteri&lading

                    Originally posted by Rnoaf
                    Funker det å lade rett fra bilbatteriet i bilen med feltladeren?
                    Har selv et par Scultze ladere. Lader fra bilbatteri,gelbatteri og power.
                    Fra bil: Har hunn gullbanan i dashbordet på bilen. 8 kvadrat kabel rett fra batteri. Lader alltid på vei til flyplassen. bare god erfaring selv om fabrikanten sier noe annet. Er uansett under 15v.
                    Bruker gelbatteri i felten. Ikke hyggelig med syresprutende blyklædd på slep. Bruker et 40A Yuasa kjøpt på Automax. Kostet 1000 penger,men sparer meg for søl,,ødelagt bil og klær. Ikke tyngre enn at det er bærbart i en kombinert fieldbox,battkasse,stol og bæremeis. Dessuten trives det på sklibrett om vinteren. Lader det med en intelligent liten lader fra Chlas Ohlson som heter ctek til kr499. Den er snill mot det meste med bly i.
                    Videre lader jeg hjemme via et 15 eller et 20a power. Har ennå ikke møtt veggen, men 30 celler på 5A kan bli tøfft. Er det snakk om slike effektuttak,,er nok et stort bilbatteri eneste løsningen. 24 celler 4 A har gått bra. Har for sikkerhets skyld utstyrt de 2 powerene med vifter.

                    Einar
                    MVH
                    Einar Large

                    Comment


                    • #11
                      Var og kjøpte meg en dings på clas ohlson idag; Plugges i sigarettenneren og gir en output på nøyaktig 12volt, under kjøring såvel som parkering.. Den kan imidlertid ikke trekke mer enn 1,5A, da ødelegges den. Dette er vel ok tenkte jeg (siden mine KAN1050celler vil ha 1,2-1,5A under lading). Så hvis jeg kobler denne til peaken og stiller den på 1,5A så er vel jeg i mål, eller er det sprekker i ressonementet mitt?

                      Comment


                      • #12
                        Det er nok sprekker i ressonementet ditt, du glemmer virkningsgraden på ladderen. (Ladderen trekker nok litt strøm til seg selv også) så du får nok ikke bruke fult ut 1,5 A i ladde strøm (kansje 1,3 A?).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Det står at den gir maks 1,5A i output, så eventuellt virkningstap er vel sikkert medregnet(?) Anyway; kjører jeg peaken på 1,2-1,3A så er vel jeg safet? Vil bare forsikre meg om at jeg ikke smelter noen pakker eller noe... Tommelupp?

                          Comment


                          • #14
                            Koble på et multiinstrument, så kan du lese hele tiden hvor mye strøm du lader med. Clas O har noen helt perfekte (som måler temperatur også!) for bare rundt 100,-.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg vil vri litt på forige utsagn.
                              Mål ampere forbruket på laderen din (når du bruker batteri som strøm kildre) med å koble ett ampermeter i serie med strømforsynings ledningene til laderen din, merk hved hvilken ladestrøm ut du kommer opp i 1,5A forbruk på på ampermeteret. Da hvet du hvor stor laddestrøm du kan stille laderen på når du bruker bil adapteret fra Clas Ohlson.
                              Med virkningsgrad så mente jeg virkningsgraden på laderen ikke Clas Ohlson adapteret. Det er faktisk virkningsgraden på laderen du måler når du måler ampere forbruk inn og ampere ut av laderen, vel nesten da, for å måle virkningsgraden på laderen må du vite effekt inn og effekt avgitt for så å rekne ut hvor mange % effekt ut er av effekt inn, skjønner . Eksempel: effekt inn 12V X 1,5A = 18W. hved belastning på 8,4V X 1,5A ut = 12,6W Dette gir en virkningsgrad på 12,6 X 100 / 18 = 70%. Jeg vil tro at virkningsgraden på laderen din er noe bedre men det måler du relavtivt lett.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X