Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensin eller glow?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bensin eller glow?

    Har impulskjøpt en SuperKraft Laser 2000
    Laser 2000

    Denne trenger en motor. Siden jeg har hatt max 15 ccm 4-takter tidligere er dette "nye dimmensjoner" for meg.

    Alternativene slik jeg ser det er ZDZ 50 NG, 3W50i, BME 50 el.l., alternativt en MOKI 2.10 (glow).

    Noen som har innspill på dette?

  • #2
    DA50 da??
    Skal du fly mye blir drivstoffkostnadene ganske store med fuel...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Finn ganske enkelt ut hvilke type motor modellen er beregnet for, bensin eller fuel. Grunnen er at bensinmotorene veier mer enn fuelmotorer. Er modellen beregnet for fuelmotor og du setter i bensin,så blir den som oftes alt for tung i nesen. Balanseres den da med vekt bak, så blir den enda tyngre. Er den beregnet for bensin og du setter i fuelmotor, så må den balanseres med ekstra vekt framme, og da er du like langt.
      Derfor er det vanskelig å sette i annen type motor enn den er konstruert for.
      De fleste modeller i denne klassen, også denne, er beregnet for bensinmotor.

      Comment


      • #4
        Bensinmotor helt helt klart tingen for et såpass stort fly. OS 300 og Saito 300 er også et bra alternativ. MEN, for det første er de dyre i innkjøp, og for det andre så sluker de fuel.
        DA50 som joo nevner er et meget interessant alternativ fordi den er meget lett i forhold til andre bensinmotorer. Den er faktisk et helt kilo lettere enn min 3W-60 og den er over halvkiloet lettere enn 3W-50i.
        Bakdelen med store bensinmotorer med en sylinder er vibrasjon så husk gode gummidempere. Men hvorfor ikke slå på stortromma og kjøpe en 3W-48iB2 QS.
        Mvh
        Lars Erik Arntsen

        Comment


        • #5
          Kan på det sterkeste anbefale å kjøpe 2-sylindret boxer-motor når det gjelder bensin-motorer i denne størrelsen. Fordelen er mindre vibrasjon. Bakdelen er noe høyere vekt.

          Har selv en 3W 48-iB2. Denne er boltet rett i firewall uten noen form for elastisk oppheng. Har ingen problemer med vibrasjon.

          mvh.
          Ole André

          Comment


          • #6
            Modellen er beregnet for bensin og det er mye som tyder på at en DA50 er saken jeg trenger - 2-cyl blir fort tungt - dobbelt så mye styr med eksos og vesentlig dyrere - og det er jo mange som kjører en-cyl uten vibrasjonsdempende oppheng også - uten å ha problemer med det - det viktigste er kanskje å sørge for at propell etc er i balanse?

            Comment


            • #7
              Synes selv vibrasjoner på en sylindrede bensinmotorer er ganske uproblematisk. De kan vibrere noe på tomgang og spesielt på bakken. Så fort man har 2500 rpm eller mer så går de smoooth...

              Lykke til !


              Og velg deg en bensinmotor

              Alf
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tally-ho
                Bakdelen med store bensinmotorer med en sylinder er vibrasjon så husk gode gummidempere.
                Skal du ha gummidempet oppheng, så må/bør du også ha støtdempere for å holde hele ekvipasjen i ro.

                Normalt ville jeg sagt at opp til ca 60 ccm går det bra med en sylinder på bensinmotorer, over det bør du ha 2 eller flere sylindre.

                Comment

                Working...
                X