Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krystall problemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Krystall problemer

    Hallo! Jeg er ny på dette forumet, og må si det er mye interresant og lese for en nybegynner som meg.. Men.. Jeg har et problem.. Jeg har nylig oppgradert utstyret litt, og kjøpt en brukt JR x-347 computer radio. Den lokale hobbymannen sa at jeg måtte kjøpe en krystall som passet til JR. For fra før av har jeg krystallen som satt i singlestick radioen min. Det var en FM krystall med følgende info på den: 35.140 tf;ch74. Hobbymannen sa at denne ikke ville virke i det hele tatt, men det gjorde den. Jeg synes bare at servoene vibrerer litt mye, selv om det ikke skulle være noe som lager forstyrrelser og at senderenheten i radioen blir litt varm. Jeg vet jo ikke hvordan den egentlig skal være, for jeg har ikke noen annen krystall og prøve med. Og hvor stort frekvensområde takler senderen? Info som sto på den: t 35 FMsss ff-60\81 35 mhz. Kanalraster 10khz. Betyr dette at den bare har et 10 khz frekvensområde? Forresten så er krystallen som står i en hitec krystall.
    Håper på svar!

  • #2
    Tror nok jeg ville ha kjøpt et original Krystal (koster vel maks 150kr), har du fra før kanal 74 på en annen radio så kan det lønne seg å kjøpe de nye krystallene på samme kanal (slik at du kan bruke Hitec motakeren din med det kanal 74 krystallet som står i mot JR radioen). Obs, bruker en en Hitec mottaker så skal det stå Hitec krystall i denne selv om en bruker en JR radio til sender (selvfølgelig med JR krystall i), dette funker somregel helt ok.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Takk for svar! Har skjønt det med at et merke skal ha samme merke på krystallen. Men teoretisk sett kan jeg ikke skjønne dette.. En krystall er da bare et komponent som skal generere en frekvens..? Menmen, sånn er det nå.. Gleder meg iallefall til og få utnyttet ale fem kanalene på mottakeren min.. Skal bla. ta flyfoto med 5 kanal. Er litt spent på hvordan det går, siden jeg har et cmos kamera. Cmos er jo kjent for og ha mye tregere lukkerhastighet enn ccd, men på en annen side beveger jo ikke elektroseileren min seg så fort.. Forresten skal jeg bruke kanal 74 ja, siden det er det som står i mottakeren, da jeg helst bare vil kjøpe en ny krystall.. (Egentlig helst 0 nye... )

      Comment


      • #4
        60/81 betyr sannsynligvis at radioen takler alle frekvensene fra 35,000MHz til 35,210MHz uten tuning av RF-delen.. altså kanalene 60-81 på 35-bandet.
        10kHz er "kanalseparasjonen" senderen tilfredsstiller..... den skal ikke forstyrre nabokanalene med dagens kanaltildeling.
        Et krystall er ikke merkeavhengig. Det som er viktig at krystallet er riktig mht FM/AM og evt FMDS(dobbelsuperheteorodyn/dualconversion/dobbelsuper).
        I praksis kan du oppleve at uoriginale krystaller ikke fungerer optimalt.. Krystaller er noe av det mest følsomme i et RC-anlegg.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Ok! Så hva mener du jeg bør gjøre? Er det normalt at senderen blir varm? Singlestick radioen jeg hadde ble ikke det?

          Comment


          • #6
            Krystaller ER merkeavhengig
            Har du en Hitec radio SKAL du ha Hitec krystall
            Har du en Graupner radio SKAL du ha....

            Det samme gjelder for mottaker

            Les hva som skjer hvis du ikke har det her:
            Skannerside VFKM.no

            Du er en fare for andre hvis du ikke følger dette.
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Riktig!
              X-tall av annet fabrikat KAN fungere i annen enhet, men det er en stor risiko å ta hvis man ikke vet mer om eksakte data på X-tallet, kompatibilitet osv.
              Et X-tall må ha spenning for å virke og forenklet sagt så opererer de enkelte produsentene med forskjellig drivspenning til sine X-taller. Får det tilført en annen spenning enn det er beregnet på, så virker det heller ikke som det skal.
              Dette er blitt tatt opp flere ganger i forumet, men hver gang så utløser det den samme usikre meningsutvekslingen.

              Comment


              • #8
                Tull! Hehe tror dere hvirkelig at disse merkene lager krystallene sine selv. Samme greien i flere av dem, MEN noe forskjellige spesifikasjoner på disse kan gjøre dem uegnet i enkelte radioer.

                Comment


                • #9
                  Selfølgelig lager de ikke krystallene selv,men de får selfølgelig produsentene til å lage de etter sine spesifikasjoner,noe som er helt vanlig i dagens industri.
                  Men vil du ha problemer for deg selv og andre så kan du bruke krystaller om verandre uten å ta hensyn til fabrikant.
                  Selv regner jeg krystaller som fersk vare,da svigningen kan forandre seg over tid.Så det er en billig forsikring å fornye disse.
                  MVH Rj
                  Jeg har alltid rett !

                  Comment


                  • #10
                    Her er det tydeligvis noen som trenger et kurs i produktutvikling, produksjonsstrategi og OEM ordre. Det produseres tusenvis av varianter av krystaller, og det ville være litt av et sammentreff hvis alle produsentene valgte samme type X-tall til sine produkter innenfor et frekvensband. Man må nok forstå litt mer av oppbyggingen til et X-tall for å skjønne hvorfor de ikke virker om hverandre, selv om frekvensen er riktig.
                    En annen viktig ting som pekes på her er at når et X-tall har fått seg en eller flere smeller så holder det ikke specen lenger. Da er det ikke lenger til å stole på og bør byttes ut.

                    Comment


                    • #11
                      Nei, krystaller er ikke "merkeavhengige"....:
                      Imidlertid er designet rundt oscillatorene gjerne forskjellig hos de forskjellige produsentene!

                      Langt de fleste oscillatorene for sendere jobber på eller nært 1 eller 2 harmoniske av krystallets grunnfrekvens, enkelte jobber gjerne på enda høyere harmoniske. Spesielt "synth"-oscillatorer. I RC-radioer jobber mange/alle? på 2 harmoniske. Det vil si at krystallet som sitter i senderen når man benytter kanal 70 (35,100MHz) sannsynligvis vil ha en ideell senterfrekvens på ca. 8,775MHz. At det er den ideelle senterfrekvensen betyr at krystallet svinger på denne frekvensen uten å bli offsatt av oscillatordesignet. Oscillatoren er designet til å svinge og deviere krystallene på RC-senderne og derved også "kode" utstrålte signal (FM).

                      Eneste måten å optimalisere er å fintune oscillatoren med det spesifikke krystallet ombord siden det er bortimot umulig å få levert en haug krystaller som er dønn like. I USA er det faktisk ikke lovlig å bytte krystall uten videre, senderen skal tunes etter et skifte! Skal man snakke regelrytteri er jeg dessverre enig i dette... ut fra at jeg vet litt om hva som skjer i oscillatorer.

                      I tillegg til krystallets senterfrekvens kreves det også at det klarer en del frekvensdeviasjon (variert frekvens/FM). På våre band er det en gitt deviasjon som er lov å bruke for å modulere/kode signalene fra senderen, herav kanalseparasjon. Spenningen som er tilgjengelig er også begrenset av batteripakken som sitter i senderen. Ut fra dette er det ikke unaturlig at Multiplex sine oscillatorer er designet annerledes enn de andre som har 2,4 Volt høyere spenning tilgjengelig!!

                      Konklusjonen er da: krystallene for alle RC-senderne skal stort sett tilfredsstille samme spesifikasjonene, frekvens og deviasjon........ ikkeno heksekunster rundt det å levere krystaller til disse.
                      Men så er det designet da: i en VCO vil produsentene kanskje velge forskjellige spenninger for å dra ut deviasjonen og også forskjellige senterspenning ut fra spenning tilgjengelig (7,2/9,6). Og kanskje designet er laget sånn at det offsetter senterfreq noe....

                      At det står "Kanal 70" på et krystall forteller ikke konkret hva slags frekvens krystallet svinger på, hadde det gjort det hadde man kunne bytte fritt mellom forskjellige merker hvis man i tillegg visste spenningene oscillatorene jobber med og disse stemte overens.

                      Ja, så krystallene er altså ikke produsentavhengige...dem er vanlig dusinvare.. men skal du bytte så har du ingen garanti for at det nye virker når du benytter et krystall beregnet for et annet oscillatordesign. For den vanlige forbruker er det imidlertid for komplisert å forholde seg til alt dette, derfor er det så enkelt at man kjøper krystaller påklistra navnet som du finner på senderen din.....

                      Når jeg ser på målingene på hjemmesidene til Valdres så er det ganske tydelig at designet i Hitec og MPX-oscillatorene er forskjellige! Ikke uventet for såvidt!

                      Så misforstå meg rett: det har ikkeno å si hvem som produserer krystallene, men du må vite mye mer enn dette for å vite hva som går sammen!!

                      På mottakersiden er det enklere, der opereres med faste mellomfrekvenser (455kHz/10,7MHz). Men igjen må du vite om det er enkel- eller dobbelsuper, AM eller FM osv. Så for hvermannsen er det bare å holde seg til de anbefalte krystallene.

                      Skjønner at det var mulig å misforstå det jeg sa tidlig i denne diskusjonen, mente ikke å si at alt som står "70" på vil virke i alle slags sendere!
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Takker for utredningen, men tror neppe at den jevne bruker av R/C blir så mye klokere. Selv er jeg bl.a. utdannet elektroingeniør og drevet med elektronikk både på kontruksjons-, produksjons- og reparasjonsplanet i en årrekke, og har da av forståelige grunner ikke særlige problemer med å henge med på den.
                        Men ved alle forklaringer så er det viktig å holde de på et nivå som alle har forutsetning for å skjønne. Enkelt sagt så opererer de enkelte produsentene med forskjellig forsyningsspenning tilpasset sin type krystaller. Plasserer man krystallet i en enhet som er satt opp med en annen drivspenning enn det er konstruert for, så forstår de fleste at det kan få problemer med å virke som det skal.
                        Å holde de enkelte typene som hver enkelt produsent bruker (single, dual osv) fra hverandre, er bare å se på at merkingen på krystallene stemmer overens.

                        Comment

                        Working...
                        X