Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er de lokale hobbybutikkene egentlig overflødige?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er de lokale hobbybutikkene egentlig overflødige?

    Olle sier ( (MFN) ModellflyNytt.no )

    Tenkte først og fremst på hobbybutikkene i Trondheim og omegn. De skal ha noe å leve av de også. Det er kanskje ikke så artig hvis de blir borte. De er avhengig av kunder for å kunne betale momsen..........
    Selv undres jeg på hvis no atte alle som starter opp med sin første modell hadde brukt like mye spalteplass i forumet for å få handlet og bygget den, så hadde det blitt smått med plass etter hvert? Kanskje den lokale hobbybutikken kunne ha kommet med ett og annet tips?
    På ingen måte surt ment, bare artig å leke med tanken.

    Enig i at man bør støtte opp om butikkene i nærmiljøet. Men synes ikke at det er jeg som skal gjøre meg fortjent til service av butikker, men heller de som skal overbevise meg til å handle der. Har vært på de butikkene som er her i Trondheiim sentrum (3 stk). Ingen av de har Jupiter inne. De selger stort sett bare Hitech til en HØY pris, og når jeg var på den tredje så hadde de ikke det jeg skulle ha (håndbensin pumpe). Så jeg synes de er for dårlige rett å slett. Men dette er selvsagt en ond sirkel å komme i, for de blir jo ikke noe bedre av at jeg ikke handler der!
    Når det gjelder tips og råd, så har jeg jo å fått mange tips av den lokale modellflyklubben. I tillegg til all hjelpen jeg har fått her.

    Spalteplass bruker jeg nok mye av her ja, men prater enda mere i virkeligheten......

    så i konklusjon: Butikkene har dårlig utvalg, og høye priser. Og tips å råd er veldig lett å få her på modellflynytt og den lokale modellflyklubben. '
    så da er spm: Er lokale hobby butikkene egentlig overflødige?........
    2
    Ja
    100.00%
    2
    Nei
    0.00%
    0
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

  • #2
    HVa er det viktigste med lokalforhandler da?
    Rask leveringstid?
    service?
    Informasjon/hjelp?
    annet?
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

    Comment


    • #3
      Det stemmer det at det er mye billigere å handle over internett, men det er veldig kjekt å ha en lokal hobbybutikk hvis du bare trenger noen småting i farta, som f.eks. en ny proppel.
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Det som plager meg med de norske butikkene på nettet er hvor treige de ofte er. Det er noe som er veldig galt når jeg ofte velger JustEngines i England eller butikker i Hong-Kong for å spare tid, ikke penger.
        Det virker som moralen i Norge er at det er greit å vente noen dager med å sende bestilte varer.
        mvh Kjartan

        Comment


        • #5
          Butikkene får vel de kundene de fortjener. Har selv opplevd at den som har Norges mest fyldige hobbykatalog ikke har det man trenger når man trenger det mest.

          Noen påstår at konkurranse er sunt men det virker som om resultatet er at de fleste foretninger får mindre varer på lager og blir nisjebutikker som enten har litt fly og mye bil eller vice versa.

          Når det gjelder internett/postordre så har jeg bare gode erfaringer med Øgrey Hobby som leverte varene innen 3 dager etter bestilling.

          Det kan jo også tenkes at vi er blitt mere kravstore og forventer at alt skal være inne til enhver tid og ikke kan vente noen dager til varen er i butikken igjen.

          Uansett så må vi ta vare på de få lokale forhandlerne som er der i dag.
          Ikke mye morsomt å måtte vente 3-5 dager på fuel fordi man plutselig får lyst til å fly og den lokale sjappa ikke eksisterer lenger

          Espen
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Lokal sjappe eller ikke ... joda, det som regel slik som det hevdes at lokale butikker er dyrere, har spesialisert seg på enten bil/fly osv.
            Den lokale butikks forsvar blir vel at varelager koster... mindre handel p.g.a. internett butikker osv... men priser opp til 50% mer enn internettsjapper... da sier det seg selv at du kan godt vente ett par dager på posten. Har selv handlet med forkjellige forretninger over internett, og det er helt korrekt at flere ikke tar sine kunder på alvor... å sende en bestilling på E-post bør gå like kjapt om du ringer inn en bestilling. Her har jeg mange forskjellige erfaringer. Noen har megabra service hvis du bestiller på telefon , men sender du på e-post til samme sted tar det kanskje ei uke ekstra eller du må ringe alikevel.. andre igjen .. har megabra service på E-post, men svar på telefon .. nei det.... Her må man kjenne til den enkelte forretning og vite hvordan man skal gå fram.

            Kanskje vi skulle få en større undersøkelse blandt brukerene her på hvilke forretninger som er bra på hva ... service, levering, pris osv..


            -Exlex-
            ____________________
            : -Exlex-
            : Thor Arne Jensen
            :::::::::::::::::::::::::::

            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

            Comment


            • #7
              Jeg handler såpass mye spesial-stæsj på nettet, MK-deler og de flyene jeg vil ha, men om smallsize skulle gått dukken så hadde jeg hatt et stort problem! Er avhengig av nærbutikken for å kjøpe fuel og alle smådeler man trenger fort....
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Og ha en lokal hobby butikk er gull verd, prøver og bruke den så mye som mulig... såsant ikke prisforskjellen blir ekstrem, og det er den som regel ikke.. synes han stort sett er konkuranse dyktig.
                God service får jeg også stort sett
                Og som Jon Wold sier.....hva med alt småstæsjet plugger, støtstenger fuel, propeller etc etc. Og stikke innom og få med seg slikt enkelt sparer utrolig mye ergelser og frustrasjon.
                De gangene jeg har handlet på nettet, så har det stort sett vært gode "deals"
                på nytt eller lite brukt utstyr fra privatpersoner.

                Moralen min er: Bruk lokale så sant det er mulig, så får de omsetning og bredere varelager...kanskje også bedre priser
                mvh MM

                Comment


                • #9
                  Vet ikke jeg,, kjøper det meste fra utenlandske steder og det fungerer meget bra. De lokale butikkene i Oslo har sjeldent det jeg skal ha,, eller i såfall bare den dyreste varianten som er å oppdrive på markedet, gjerne med 20-40% overpris attåt. Det gidder jeg bare ikke. Dessuten kan jeg ikke si å ha opplevd et fnugg av bra service på noen av butikkene her i byn, tvert imot.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg handler så pass mye i løpet av et år at det ikke på noen måte kunne være aktuelt for meg å handle lokalt.
                    Beklager. men når jeg handler for 100.000 i året og det koster dobbelt så mye å handle her i Norge ? Vel det går rett og slett ikke. for 200.000 har jeg ikke

                    Jeg har likevel noen untakk der jeg handler like rimelig i Norge som i utlandet. Og nettopp det er jo litt av ideen med en butikk, at den skal være konkuransedyktig. ellers har den ikke livets rett.

                    Varer kommer etter 3 dager fra utlandet, mens i Norge tar det ofte langt over en uke. Så det dreier seg om å planlegge litt , så slipper du å måtte kjøpe noe på dagen lokalt til dobbel pris.

                    Mine sponsorer er håndplukket nettopp fordi de er billig og har rask service
                    mvh Kjetil Sandal
                    www.modellfly.no
                    -----------------------------------------------------------------------
                    Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har gitt opp mange "lokale" butikker underveis, NM har priset seg vekk, modellhobby selger vel bare biler om dagen men smallsize har kommet seg bra det siste året. Sålenge de har Jero fuel, APC propell, OS plugger og Dubro og RadioActive smådeler og fortsetter å være bra på batterier så forblir jeg trofast! Dessuten er gutta bak disken hyggelige.

                      Men når jeg skal ha MK deler, F3A flybyggesett og OS motorer og pipedeler, JR servoer, Graupner deler til radioen hva gjør jeg da??
                      Jeg sliter litt med å godta at alle satser på de billige "volum" produktene som Hitec radioer, SC motorer etc.

                      Det skal NM ha -de har da et vettugt sortiment med kvalitetsvarer for oss flygutta. Men på service og pris har de langt igjen til Smallsize. Derfor handler jeg 50/50 smallsize og i utlandet. Med unntak av Graupner, det kjøpes best hos Thørbjørn & Kåre!
                      MVH

                      Jon Gunnar Wold

                      Comment


                      • #12
                        En annen fordel med den lokale sjappa er at når ting går i stykker eller trenger service så er de der og kan hjelpe deg. Min erfaring er også at det er store muligheter for å prutte når du er blitt kjent. Så 50 % over i prisforskjell kan fort bli en veldig liten forskjell.

                        De er også som regel veldig behjelpelig å skaffe ting som de ikke har og som kan være vanskelig å få tak i.

                        Helt enig med Jon Wold at uten Smallsize ville det ha vært kjipt de er veldig bra på service.

                        Espen
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #13
                          Som sagt ,det finnes noen veldig gode lokale her og der, men de er i mindre tall i forhold til endel blodsugere som ikke kan hverken priser eller service .

                          Jeg har kun gode erfaringer med reklamasjoner i utlandet. jeg har sendt ting til Hong Kong , USA , og danmakr uten noen problemer og fått ny vare i retur. noen ganger har jeg fått vare uten å sende den gamle inn, det er service det
                          mvh Kjetil Sandal
                          www.modellfly.no
                          -----------------------------------------------------------------------
                          Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                          Comment


                          • #14
                            Hvis du kjøper for betydlige beløp over en lengre periode er de fleste butikker veldigt venligt instilt (hvis ikke så finn en annen plass å bruke pengene), men hadde selv en utroligt posetiv opplevelse med Quantum modells i USA. P.g.a. en feil opplysning på nettsiden deres kjøpte jeg batterier med dem som ikke kunne brukes i det produktet som jeg kjøpte dem til (en Sulivan Powerpack for sub-c celler kjøp på samme sted), da jeg gjorde dem oppmerksom på problemet skiserte de opp flere mulige løsninger for meg (inkludert refundering av varens kostnad og det var 12 stk 3000mah NiMe batterier). Slik det ble denne gangen ble det full refundering av kjøpe sum og jeg fikk beholde batteriene som jeg hadde kjøpt, atpå til fikk jeg unskyldniger og takk for at jeg gjorde dem oppmerksom på feilen, intet mindre enn en fantastisk kundebehandling altså. Jeg trodde nesten jeg hadde kommet til en annen planet eller noe slikt, bare helt utroligt i forhold til Norske normal tilstander.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Ja du skal nesten være i famile med vedkommende i norsk butikk for å få samme service som du får i utlandet fre en hvilken som helst butikk


                              Støtt gjerne en lokal forhandler, det er greit nok for dem som ikke handler så mye. det betyr ikke noe om du bruker 3000,- eller 3500 i året liksom, men når det blir større summer kan du jo plutselig sitte igjen med en gratis computer radio for det du har spart i utlandet. Og da må du nesten regne litt på det og se om du "har råd" å sponse lokal forhandler.

                              Her i Bergen har vi en veldig grei ordning med våre lokale forhandlere, for her får alle medlemmer 10% når de kjøper , så alle nye i klubben sparer da inn sitt medlemskap på sitt første kjøp, + at de blir kjent med den lokale forhandleren, så kan de heller senere få kjøpt fra utlandet eller fra andre i klubbne etter som erfaring og behov melder seg

                              Så på den måten støtter vi opp om våre lokale forhandlere
                              mvh Kjetil Sandal
                              www.modellfly.no
                              -----------------------------------------------------------------------
                              Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                              Comment

                              Working...
                              X