Announcement

Collapse
No announcement yet.

Øhm...krystallspørsmål!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Øhm...krystallspørsmål!

    Altså: nå har jeg tre fly, tre mottakere, ett krystallsett og Graupner Radio.

    Hvordan kan jeg billigst mulig ha tre flyklare fly i hangaren samtidig - uten å måtte bytte mottaker hver gang jeg skal bytte fly!?!?

    - Kan jeg kjøpe flere krystaller på samme kanal og putte i de to uvirksomme mottakerne?
    - Må krystaller kjøpes parvis?
    - Kan jeg bruke Graupner krystall i Hitec eller JR mottaker?
    [/list][/list]
    MVH

    Jon Gunnar Wold

  • #2
    Krystaller kjøper man ikke parvis (ikke der jeg kjøper hvertfall).
    Jeg vet ikke så godt selv om det er greit å ha Hitec krystall i en JR mottaker, men ut ifra diskusjoner her på forumet så tror jeg ikke det går så bra.
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      I følge de andre som har diskutert dette tidligere så er konklusjonen at Hitec motaker skal ha Hitec krystall dual/singel conversion avhengig av motakertype. Sender skal ha sin type krystall fra produsenten. Men om man har Graupner sender og Hitec, Graupner og JR mottaker (3 forskjellige fly) så er krystallet i senderen den samme hele tiden mens man bruker produsentenes mottaker-krystall i henholdsvis Hitec/Graupner og JR mottakeren. (Dette er bare et eksempel på forskjellige mottakere)

      Problemet er vel at har du single conversion sender krystall bør du også ha single conversion mottaker krystall og det samme for dual conversion sender/mottaker krystall.

      Hvis dette er feil blir jeg helt sikkert arrestert av andre på forumet!

      Espen
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        1: La meg vere bombastisk. Krystall skal være av samme fabrikat som utstyret det skal monteres i.

        2: Du kjøper kun krystall til de to ledige mottagerne dine (selvsagt på samme kana som det du har.

        3: Krystall kjøpes enkeltvis i løs vekt. Det er normalt kunn tre typer: TX krystall (altså sender krystall), RX single conversion krystall (altså mottaker krystall av entrins type), RX dual conversion krystall (altså mottaker krystall av totrins type). Singel og Dual conversion (har forskjellige navn fra produsent til produsent) krystall kan ikke blandes om hverandre (det er motakeren som bestemmer typen, men det har ingen betydning for TX krystallet).

        4: Bare spørr og jeg kommer med mere rør
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Vingemutteren skrev:

          Det er normalt kunn tre typer: TX krystall (altså sender krystall), RX single conversion krystall (altså mottaker krystall av entrins type), RX dual conversion krystall (altså mottaker krystall av totrins type). Singel og Dual conversion (har forskjellige navn fra produsent til produsent) krystall kan ikke blandes om hverandre (det er motakeren som bestemmer typen, men det har ingen betydning for TX krystallet).

          4: Bare spørr og jeg kommer med mere rør




          Mener du at jeg kan ha singel conversion som TX og dual conversion i mottakeren?
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Nope. singel og dual gjelder kunn i motagere, TX krystal er bare TX krystall (obs. se regel 1 ).
            Skriv opp mottakerne dine (merke, type og hvilket krystall du bruker i dag på de) så skal du få litt nærmere svar.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Skal være litt forsiktig med å bli gjenganger (sjuende far i huset) alt etter vinkling av spørsmål, men her er enkle og sikre huskeregler:

              Sender: Tenk kun fabrikat og frekvens (pluss modulasjonstype hvis det er snakk om AM eller FM).

              Mottaker: Tenk fabrikat, frekvens og conversion (ang modulasjon gjelder samme som for sender).

              Comment


              • #8
                Møe bra svar!!

                Da er jeg mye klokere, mange takk til alle. Jeg aner ikke om mottakerene er dual conversion men det finner jeg nok ut av ved å spørre litt.

                Jeg har en Hitec FM 7 kanaler, en JR PCM og en Graupner PPM 9 kanals mottaker. Radioen er en Graupner MC22.

                Da skal jeg shoppe litt mottakerkrystaller så skal vi se det blir fart på sakene
                MVH

                Jon Gunnar Wold

                Comment


                • #9
                  Den Hitec mottakeren er sansynligvis beregnet på Dual Conversion krystall (står sikkert på den). Den JR PCM mottakeren er sansynligvis det samme. Graupneren vet jeg ikke (men der har du jo krystallet og lese rett av hva det er).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Hehe... spørsmål da...

                    Når man har PCM mottaker (med failsafe), skal man bruke singel eller dual eller PCM krystall sett da?
                    Med vennlig hilsen / Best Regards
                    Freddy Ulvseth
                    http://freddy.ulven.com/rc

                    Comment


                    • #11
                      Det spiller ingen rolle om det er PCM eller vanlig FM,
                      Det som har noe å si er om det er single eller dual conversion.
                      Det er ikke spesielle x-taller for PCM
                      Nils Olav Moe

                      Elefun
                      www.artistic3d.net
                      www.3dpilot.net

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by larvik heli
                        Det spiller ingen rolle om det er PCM eller vanlig FM,
                        Det som har noe å si er om det er single eller dual conversion.
                        Det er ikke spesielle x-taller for PCM
                        Og en ting til: Graupner og JR er samme ulla, og går om hverandre.
                        MVH
                        Einar Large

                        Comment


                        • #13
                          Graupner ER JR. Det er JR som produserer Graupner, bare med forskjellig design og betegnelse. Graupner representerer også JR i Europa.
                          Men på langt nær alt JR er JR. De får levert en haug av produktene sine fra underleverandører i Malaysia. Bare de dyreste og flotteste systemene produseres i Japan. Men alt JR/Graupner er kompatibelt med hverandre.
                          Håper ikke noen mister noen illusjoner av dette.

                          Comment


                          • #14
                            Hva er forskjellen på dual og single???

                            Jeg må ut og handle krystaller da jeg har for mange fly som skal flys, og er for lat til og bytte hit og dit.

                            Hvor kan jeg kjøpe krystaller på nett? jeg kikka litt på eBay, men der ble jeg mer forvirret en en nysluppet fis på hanget.

                            Noe mer jeg bør passe på en fabrikat på mottaker? det kan jo hende man har no billig kina-ræl man absoultt skulle ha smørt utover torva og..

                            på forhånd takk.

                            off-topic Det er forferdelig irriternde at det blir så fort mørkt, når skal man få TID til og fly????
                            Det vel om og gjøra og få detta oppi været...ratt...

                            Comment


                            • #15
                              Krystaller

                              Originally posted by Flyskrekk View Post
                              Hva er forskjellen på dual og single???

                              Jeg må ut og handle krystaller da jeg har for mange fly som skal flys, og er for lat til og bytte hit og dit.

                              Hvor kan jeg kjøpe krystaller på nett? jeg kikka litt på eBay, men der ble jeg mer forvirret en en nysluppet fis på hanget.

                              Noe mer jeg bør passe på en fabrikat på mottaker? det kan jo hende man har no billig kina-ræl man absoultt skulle ha smørt utover torva og..

                              på forhånd takk.

                              off-topic Det er forferdelig irriternde at det blir så fort mørkt, når skal man få TID til og fly????
                              Elefun.no
                              impx.no
                              fxhobby.no
                              rcpro.no
                              +++++++++++++++++++++ mange andre. Nesten alle har det.

                              Kjøp på elefun. Der har dem alt og prisen er akkurat lik alle plasser
                              Takk for deeeeeee

                              Mvh Pål Jonny

                              Comment

                              Working...
                              X