Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjellig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjellig

    Heisan!

    Jeg har til nå fløyet elektrofly, men kjøpte nylig to "bensin" fly.
    Han jeg kjøpte dem av sier at jeg gjerne kan vaske motorene i oppvaskmaskinen dersom de er skittne. Er det noen som vet om det er så bra for motoren, (kan den ikke ruste)?


    Jeg fikk med både fuel og Futaba sin FC 16 sender på kjøpet. Er det noen som har, eller vet hvor jeg kan finne manualer på norsk til den?

    Og til slutt: mamma er så bekymret når jeg har fuel i huset, så jeg lurer på om det er noen som har opplevd at det har begynt å brenne eller lignende pga. det?

    Mvh
    "Flue"
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Fuel begynner ikke å brenne uten videre (har far/mor din ei flaske med 60% sprit i huset er det omtrent like branfarligt), vitsen er å lagre fuelen (antar det er metanol du mener og ikke bensin) tørt, temperert og med tett lokk langt unna eventuelle brannfarlige ting.
    Når det gjelder maskinvask så ser jeg ikke helt poenget med det (rent bortsett fra mulige rust problemer på eventuelle kulelager). Hvilken type motor hvar det?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Jeg bruker JIF kjøkken - sprayer på og tørker av. Det fungerer veldig greit. Det er jo ikke noe behov for å vaske motoren, den blir skjelden skitten bortsett fra nå den tryner i åkern.

      En gang i blant kan man tørke av med rødsprit for å fjerne eventuelle fettrester fra oljen. Fordelen med rødsprit er jo at den fordamper lett og det blir lite eller ingen skjolder.

      Så jobben med å demontere motor for så å kjøre den i oppvaskmaskinen, sette den inn med olje igjen virker for meg som bortkastet.

      For å bruke et REMA slagord: DET ENKLE ER OFTE DET BESTE

      Når det gjelder brannfare så er vel negllakkfjerneren til moren din like brannfarlig. Jeg får lagre drivstoff hjemme men har trøbbel med å lagre meitemark/magott i kjøleskapet (min andre interesse - fiske). Så kvinnene har noen merkverdige innvendinger inneimellom.

      Espen
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Da jeg bodde hjemme hadde jeg til tider over 100 liter fuel i gangen uten for soverommet mitt (dengang jeg ennå røyket), det gikk greit til fadern fant ut hva modelfly fuel egentlig var, han mumlet noe om brannforsikring og politi vedtekter. Det endte med ett faderlig pålegg om å redusere lageret faderlig fort
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Tusen takk for gode svar! Jeg tenker nok det vil berolige mamma

          Begge motorene er O.S. Den ene er .40- og den andre er .60 size. Utover det vet jeg ikke noe om dem
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Skulle vel ikke stå FP eller LA på de?
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Eller kan det stå sx eller fx.
              Low and slow with power to go !!

              Comment


              • #8
                På .40 motoren står det FS og på den andre klarer jeg ikke å se noe siden den er inni cowling (er ikke sikker på hvordan "cowling" skrives)
                Hva betyr foresten LA, FP, fx eller sx?

                Begge motorene er foresten 2-taktere.
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #9
                  Fp var den gamle motor serien til OS med glidelager, LA er den nye motor serien til OS med glidelager (altså rimelige og lette motorer).
                  SX/FX er den gamle og nye motorserien til OS med kulelager.
                  FS er en enda eldre motorserie fra OS (husker jeg ikke feil er OS FS 40 en kulelagret ring motor).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Hei, har ikke sett denne før nå, men:

                    -lagring av fuel inne virker sikkert helt greit, men skulle det skje noe og forsikringen finner ut av det så må du regne med et solid økonomisk tap. Både brannforskrifter og forsikringer stiller meget konkrete krav til både mengde og oppbevaring av barnnfarlige væsker. Modellfuel er typisk en væske man ikke skal lagre innedørs med mindre man har det i godkjent brannskap med avlufting og hele greia. Direktoratet for Brann- og Eksplosjonsvern har mere om det (let på nett).

                    -Vaske en modellmotor i oppvaskmaskinen???? Modellfuel er ikke akkurat helsekost. Det er giftige saker som brukes. Hvorfor vil du da vaske motoren i oppvaskmaskinen, der hvor du vasker kopper, fat og bestikk?????? Ville du f.eks. vasket lydpotta fra en moped i oppvaskmaskinen?
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Står ikke FS for "four stroke" da?
                      Mener å huske at det står fs i alle navnene på firetakterene til OS

                      Xtrem3d

                      Comment


                      • #12
                        Litt oppklaring: FS er betegnelsen på firetakt-motorene til OS (som xtrem3d sier), men det var en gang en totakt serie som het SF mener jeg. Folk som har drevet LENGE med modellfly dukker av og til opp med slike motorer, som de hadde glemt at de hadde i skuffen.
                        Generelt for firetakterne er at de ofte har "ujevne" kubikk tomme mål (eks. OS.48FS og OS.52FS), aner ikke hvorfor.

                        Forøvrig så skrives cowling slik som du skriver det Flue, eller du kan bruke det adekvate norske synonymet: motorkåpe. (Nå hørtes jeg fælt ut som en gammel lærer jeg pleide å hate, men men)

                        Comment


                        • #13
                          -Vaske en modellmotor i oppvaskmaskinen???? Modellfuel er ikke akkurat helsekost. Det er giftige saker som brukes. Hvorfor vil du da vaske motoren i oppvaskmaskinen, der hvor du vasker kopper, fat og bestikk?????? Ville du f.eks. vasket lydpotta fra en moped i oppvaskmaskinen?
                          Den ene motoren var veldig skitten, så han jeg fikk den av sa at jeg bare skulle putte den i maskinen.
                          Jeg syntes også det kanskje var litt rart og derfor spurte jeg dere.
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #14
                            Prøv med motorvask, la virke i 5 - 10 minutter, skyll under rennende varm vann, la den tørke og bruk WD 40 eller lay-up olje som du spruter inn i throtle og pluggåpning (la pluggen sitte i under motorvaske/skylling).

                            Det vil nok hjelpe på det meste av gammel skitt.
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              Har hørt rykter om at frostvæske til bilmotorer skal være ett knall bra stoff å vaske motorene i.
                              -lagring av fuel inne virker sikkert helt greit, men skulle det skje noe og forsikringen finner ut av det så må du regne med et solid økonomisk tap. Både brannforskrifter og forsikringer stiller meget konkrete krav til både mengde og oppbevaring av barnnfarlige væsker. Modellfuel er typisk en væske man ikke skal lagre innedørs med mindre man har det i godkjent brannskap med avlufting og hele greia. Direktoratet for Brann- og Eksplosjonsvern har mere om det (let på nett).
                              Tja, så vidt jeg husker er det en grense på ca 5 liter for å oppbevare metanol innendørs i bolig.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X