Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lover og forskrifter om oppbevaring av brannfarlige væsker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lover og forskrifter om oppbevaring av brannfarlige væsker

    Hei her kommer noen (lange) utdrag fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
    PS. Modellfly fuel er fareklasse A.

    § 2. Brannfarlige varer.
    Brannfarlig vare er etter denne lov:

    Vare i flytende eller halvfast form som har et flammepunkt ved høyst +55 °C samt - uansett flammepunkt - motorbrensel og fyringsolje (brannfarlig væske).
    Gass som etter antennelse kan forbrenne i luft, (brannfarlig gass).
    Annen vare enn nevnt under bokstav a) og b) når Kongen fastsetter at den skal regnes som brannfarlig vare.
    Som brannfarlig vare etter denne paragrafs første ledd bokstav a eller b regnes ikke vare som går inn under lov om eksplosive varer samt brennevin som kan selges eller skjenkes etter alkohollovens regler.

    Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern skal utarbeide og offentliggjøre en fortegnelse over de brannfarlige varer som til en hver tid vanlig forekommer i handelen. I fortegnelsen skal gis de opplysninger som er av interesse for å vurdere hvordan denne lov skal anvendes på varen.

    § 3. Fareklasser.
    Brannfarlige væsker inndeles i følgende fareklasser:

    Klasse A: Væsker med flammepunkt høyst +23 °C.
    Klasse B: Væsker med flammepunkt over +23 °C, men ikke over +55 °C.
    Klasse C: Motorbrensel og fyringsolje med flammepunkt over +55 °C samt væsker som Kongen i medhold av § 2 første ledd bokstav c) bestemmer skal regnes som brannfarlig vare.
    Departementet kan ved forskrift fastsette hvordan flammepunktet for en væske skal bestemmes. Oppstår det tvil om hvilken fareklasse en brannfarlig væske skal henføres til, avgjøres spørsmålet av departementet.

    § 8 - 2.
    Oppbevaring av brannfarlig vare skal foregå på slik måte at det ikke oppstår fare for brann eller eksplosjon.

    Brannfarlig gass skal ikke oppbevares på loft eller kjeller. Brannfarlig væske kl. A skal ikke oppbevares på loft

    § 8 - 3.
    Det skal være ryddig og ikke finnes unødvendig brennbart materiale på sted der brannfarlig vare oppbevares.

    § 8 - 7.
    I boenhet kan følgende kan følgende mengder brannfarlige varer oppbevares uten melding til brannsjef:

    Inntil 5 liter brannfarlig gass, 5 liter væske kl. A, 50 liter kl. B og 200 liter kl. C.

    I kjeller i annet hus enn småhus, jf. også § 8 - 6, kan hver boenhet oppbevare inntil 10 liter brannfarlig væske kl. B eller 50 liter kl. C.

    I husholdning kan allikevel oppbevares inntil 55 liter gass til koking, belysning e.l. uten tillatelse.

    § 8 - 8.
    I annet hus enn boenhet, kan følgende mengder oppbevares uten melding til brannsjef:

    I lagerhus, skur, båthus, garasje e.l. bygning som ligger
    i boligstrøk eller på sted hvor mennesker vanligvis oppholder seg, inntil 45 liter brannfarlig gass, 20 liter brannfarlig væske kl. A, 100 liter kl.B og 500 liter kl.C
    utenfor boligstrøk eller sted hvor mennesker vanligvis oppholder seg, inntil 150 liter brannfarlig gass, 100 liter brannfarlig væske kl. A, 500 liter kl. B og 1000 liter kl. C. Dersom oppbevaringen skjer i egen branncelle minst B30 med innvendig kledning K1-A kan mengdene fordobles.
    I butikklokale med tilliggende rom inntil 50 liter samlet av brannfarlig gass og væske kl. A og samtidig inntil 200 liter væske kl. B eller 500 liter kl. C.
    I verksted, industrilokale e.l. inntil 90 liter brannfarlig gass, 20 liter brannfarlig væske kl. A, 150 liter kl. B og 250 liter kl. C.
    Dersom oppbevaringen skjer i egen branncelle minst B30 med innvendig kledning K1-A kan mengdene fordobles.

    § 8 - 9.
    På lagerplass i det fri eller i nedgravde tanker kan uten melding til brannsjef oppbevares:

    Inntil 500 liter brannfarlig gass, 300 liter brannfarlig væske kl. A, 1650 liter kl. B og 3000 liter kl. C.

    Ved oppbevaring av nevnte varer sammen skal opplaget ligge mer enn 10 meter fra trevegg, særlig brennbar bygning eller brennbart opplag, og det må ikke brukes tennkilder nærmere enn 10 meter. Det samme gjelder dersom det oppbevares gass eller væske kl. A. Oppbevares bare brannfarlig væske kl. B eller kl. C, kan avstanden reduseres til 5 meter.

    Opplaget kan plasseres ved brannvegg eller tilsvarende, forutsatt at avstand til dør, vindu, kjellernedgang, ventilasjonsåpning eller annen åpning er minst 4 meter. Opplag må plasseres minst 4 meter fra nabogrense og 7 meter fra offentlig ferdselslinje.

    Nedgravde tanker må ikke legges nærmere grunnmur enn at det kan legges og vedlikeholdes rørledninger mellom tank og grunnmur. Tanken må gis stilfredsstillende overdekning etter forholdene.
    Altså 5 liter fuel per boenhet. OBS. kan ikke lagres på loft.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Siden jeg bor i blokk med 14 boenheter betyr det at jeg kan lagre 70 liter lovlig , eller er dette å lese lovverket som leser bibelen
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      He he, det gjør du nokk da ja. Forsåvidt har du rett (men bare viss du disponerer alle sammen) så svaret er nokk 5 liter/leilighet.
      Jeg lagret i perioder over 100 liter fuel i gangen utenfor soverommet mitt hjemme hos foreldrene mine, hadde jeg flyttet fuelen til redskapshuset (dette er en gård) så hadde det vært lovligt. Jeg lagrer for tiden mellom 5 og 20 liter fuel i kjelleren, men det er nok ikke helt lovligt ser jeg.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Fuel er ferskvare......5 liter holder lenge, eller kan strekke meg til to påbegynte 5 litere en med 5% og en 15% nitro.

        Ikke like enkelt kanskje om fuelforhandleren er ett stykke unna

        Lagrer konsekvent fuelen i romtemperatur, innbiller meg att den ikke har godt av hverken 100% luftfuktighet eller ekstreme temperatur svingninger.
        mvh MM

        Comment


        • #5
          Har modellflyfuel flammepunkt på under 23 grader c?
          Betyr det at den kan selv-antenne hvis den står i sola?
          Mulig dette er dumme spørsmål, men jeg kan ikke så mye om dette...

          Xtrem3d

          Comment


          • #6
            Fuel lagres med så stabil tempratur som mulig (for å ungå kondensering) og i så lav luft fuktighet som råd er (har hatt fuel i to til tre år uten problemer, det var forøvrigt i uåpnede kanner).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Har modellflyfuel flammepunkt på under 23 grader c?
              Betyr det at den kan selv-antenne hvis den står i sola?
              Metanol har ett flammepunkt på 12 grader celsius (vistnokk det samme for de fleste alkohol typer). Det med selvantennelse i sola har jeg aldrigt hørt om, men bruker selv altid å lagre i skyggen viss det er kraftig sol på bana (tror ikke det er nødvendigt å bli særlig nervøs for selvantennelse).
              Obs. Metanol brenner med en klar blå flamme som er vanskelig å se og slukkes best med vann.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Hva betyr flammepunkt da?

                Hvis det skulle ta fyr i kanna med fuel så ser man i allefall at plastiken smelter...

                xtrem3d

                Comment


                • #9
                  Modellflyfuel er ikke mer brennbart enn vanlig 60 % sprit.
                  Rødsprit, tynner, aceton, tri etc er LANGT mer lett antennelig.
                  Så har noen buffeen full av sterke drikkevarer, så er dette minst like brannfarlig som fuel.
                  Så største faren med fuel er nok at den er livsfarlig å drikke, selv i små mengder.

                  Comment

                  Working...
                  X