Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lader spørsmål ang. JR radio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lader spørsmål ang. JR radio

    Jeg har kjøpt meg en X-347 radio, og lurer på følgende: I manualen leste jeg at kontakten bakpå hadde - på senter, sa da tenkte jeg og bruke en pulslader jeg har. Men pulsladeren lader 12 volt, som ikke skulle være noe problem for batteriet, men hvis kontakten ikke går "direkte" til batteriet, altså at det går gjennom noe elektronikk først, så er det ikke så bra med 12 volt..

  • #2
    Der forsvant jo egentlig spørsmålet : Går ladestrømmen direkte til batteriet?

    Comment


    • #3
      Vil ikke anbefale det, nei. Jeg vet at de har noen dingsebomser inni der som styrer strømmen inn til pakka under lading, men jeg vet ikke hvordan de funker i forhold til pulslading.

      Holder det ikke å lade over natta med veggladeren?
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Problemet er at jeg ikke har noen lader... Men hvis noen har en JR radio her som bruker samme lader kunne de kanskje fortelle meg hvordan slags data som står på laderen..

        Comment


        • #5
          Husker ikke spenningen, men det pleier å være noen volt over nominell pakke-spenning, og 50-60 mA ladestrøm.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Pulsladeren min er på 50 Ma, men batteripakka er på 1500mah, så det tar jo 40 timer og lade! Dumt de har denne lade elektronikken..

            Comment


            • #7
              Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Kjempefint!

                Comment


                • #9
                  Jeg kan jo egentlig måle med et ohm meter mellom inntaket bak og batterikontaktene om det går direkte..

                  Comment


                  • #10
                    Det går ikke dirrekte. For alle JR radioer går strømmen gjennom en zenerdiode, som skal forhindre feil-strømrettning. Denne tåler ikke 12 volt.

                    Dette er faktisk til irritasjon for de fleste, for det gjør det litt krunglete å lade ut bat. pakken.

                    Comment


                    • #11
                      Har sjekket. Jeg har en standard-pakke i radioen, dvs. 8 celler og 600 mAh, og laderen gir 10 volt og 60 mA.

                      Og siden det er som Klaus sier så bør du få tak i en vegglader. Med rett polaritet på pluggen.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment


                      • #12
                        Takk for info! Min sender viser jo at den har 10.8 volt på det maksimale når den er fulloppladet..! Hvordan kan da 10 volt lade de?

                        Comment


                        • #13
                          Vel, det er litt av det samme som at en 8 cell pakke skal ha 9.6 volt (8x1.2). Poenget er at produsenten må oppgi en typisk spenning og strøm som laderen kan gi, mens det egentlig er snakk om effekt som er produktet av strøm og spenning. Produsenten oppgir det som kalles merkeverdier, eller nominelle verdier.

                          Når de oppgir at laderen gir 10 volt og 60 mA så betyr det at den godt klarer å levere 11 volt, men da med lavere strøm. Den kan gi høyere strøm ved lavere spenning, men det kommer an på elektronikken inni boksen. Hvis du måler spenningen på en 8-cell under lading rett før den er toppladet vil du kunne se både 12 og 13 volt. Nominelle verdier er bare for å gjøre deler av livet enklere.
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment


                          • #14
                            Her er det en del misforståelser ute og går.

                            "veggvorta" som følger med radioer er en meget simpel sak, og tomgangspenninga på disse er gjerne over 14V.

                            Laderen til jonpet55 ville fungert helt greit til å lade en mindre senderpakke. Dioden på ladeinngangen ville ikke tatt skade av dette. (den sitter i serie med batteriet, og spenningsfallet vil være over batteriet)

                            Det er en grei sak å lodde inn en sikring i paralell med denne dioden, slik at man kan bruke en skikkelig lader til å lade/utlade senderbatteriet.

                            Jeg kan nevne at på min graupner MC22 er sikringsholderen allerede på plass, og alt en trenger å gjøre er å sette inn en glassikring på 3A.

                            Ellers så anbefaler jeg på det sterkeste å gå til innkjøp av en skikkelig lader. Det er en billig forsikring. Spesielt er det viktig å vite virkelig kapasitet på mottakerpakka.

                            Comment

                            Working...
                            X