Announcement

Collapse
No announcement yet.

sc 91a mk2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sc 91a mk2

    Går det greit å bruke startstikke på denne eller må man ha starter?.
    Må bare si at jeg liker ikke starter, grunnet jeg har ødelagt en
    motor på det.
    En ting til jeg har montert den med toppen ned,men det lekker fuel ut av forgasseren når den bare står.Blir det bedre hvis man senker tanken lengre ned?
    Har prøvd å starte den med stikke men det er ikke liv.
    Motoren er helt ny.og f...# så trang.
    Håper at noen er så snille å tar seg tid til å svare meg,
    Etter det jeg har fått høre er dette en dritt motor.

  • #2
    De fleste motorene er vanskeligere å starte når de står opp-ned.
    Er da vanskelig å få frem fuel inn i motoren, den renner heller ut....
    Modellen kan da snues opp-ned for å startes, men det er tungvint spør du meg.
    Min erfaring er at om motoren står opp-ned, bruk starter.
    Om mulig setter jeg motoren andre veier for å unngå dette "problemet"

    Men det går å starte den uten starter også...
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      SC er ingen dritt motor - den krever bare litt mer enn OS og noen av de andre. Som jeg nevnte på en annen tråd på dette forumet - om motorer -så har pluggen mye å si og spesielt på denne årstiden.

      OS #8 er et godt valg for SC motorer - start med en rik blanding 2 - 2,5 omdreininger ut og 1/3 thottle. Kjør den første tanken så rik som det lar seg gjøre og veksle mellom full throttle og tomgang. Andre her på forument vil nok mene noe annet men for mine SC motorer har det fungert veldig bra og de går som Sveitsiske klokker

      SC fungerer også veldig bra på 5% nitro og 15% olje (jerofuel) men kan godt kjøres på 15% nitro og 18% olje.

      Har du har ett stativ eller lignende så legg den opp ned som Sportive nevner så det ikke renner ut drivstoff og start den på den måten.

      Lykke til
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Forøvrigt er vel mk2 utgaven forbedret på vesentlige punkter om jeg har forstått det riktigt.
        Når det gjelder starter har jeg aldrigt klart å skade noen motor med den, selv om jeg har opplevd hydraulikk låsinger av værste type (spesielt ikke så store motorer som 61/91), har jo klart vært litt forsiktigere med motorer under 30 størrelse enn med resten da.
        Hvilken type/størrelse motor skadet du med starter?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          os 65la

          Comment


          • #6
            Tror du har vært maksimalt uheldig prøv med starter igjen og du skal se at starting blir mye enklere.

            Hydraulisk låsing merker du veldig godt så når du kjenner at den slurer på starteren så tøm motoren for overflødig fuel. Har sett noen som bruker starteren til å dra frem fuel og det er ikke smart. Dra frem fuel med åpen throttle og noen få snurr på propellen og så reduser den til 1/3, sett på gløding og start.

            Det kan ha vært en skade på motoren din som ble fremskyndet av starteren - det skal mye til at du ødlegger en så stor motor med starter.

            Som Vingemutteren sier så er MK2 versjonen den siste og hittil beste av SC motorene.

            Lykke til!
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Har prøvd å starte den. men den går bare mens gløderen er på.
              Hvis jeg får opp turtallet så går den bra uten,
              og hvis jeg da slakker av litt stopper den.
              Er det noen som vet hva som kan være galt.?
              Tror selv at det kan være at den går for fet,
              siden jeg må tømme potta og motor etter en stund med starting,
              og at tomgangen er feil.
              Gode råd og tips hadde hvert fint om noen hadde !
              NB! jeg har prøvd 3 os 8 plugger , så det er ikke det.


              NB! Er det noen i forumet som har en 91a mk2?

              Comment


              • #8
                Den får nok for mye fuel da, ikke helt unormalt... Om den ikke er innkjørt enda, kjør den endel til, still inn hovednål og så tomgangsnål.
                Da retter det seg ! Det er fuelen som kjøler pluggen som forårsaker at den stopper.
                Low and slow with power to go !!

                Comment


                • #9
                  Kan den ta skade hvis jeg kjører den på så høyt turtall hele tiden ?
                  motoren har bare gått ca 5 min.
                  den går jo ikke under halv gass.
                  og når jeg skal starte den kan jeg ikke ha gass på i det heletatt.
                  snodig sak. hvis det fortsetter sånn så havner den under slegga.!

                  takk for svar!

                  håper at det er flere som har synspunkter å komme med .

                  Comment


                  • #10
                    Motorer uten stempel ring skal ofte kjøres inn på full trottel, men ikke fullt turtall, turtallet reduseres med mere fuel. Den bør heller ikke få alt for mye fuel, da vil den gå for klaldt og tilpasses på feil måte.... Nesten alle motorer er vanskelige før de er innkjørt og du får justert de inn.
                    Low and slow with power to go !!

                    Comment


                    • #11
                      Har du ikke manual til motoren da? (angående innkjøring).
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Joda! Det står.:-

                        - Når man skal kjøre inn en abc motor skal gassen åpnes
                        til motoren går høyt på turtall ,og forsikre seg at fullgassnåla er
                        åpnet nok til at motoren går rikt (4-takt lyd)
                        skru nåla inn til at den går fra 4-t og over til 2-t lyd,
                        hold høyt turtall noen sek og reduser til 4-t tomgangs lyd
                        og la den gå seg kald.
                        gjennta prosedyren til til motoren går jevnt på fullgass
                        uten å bli overopphetet.
                        så juster tomgang.

                        Det er alt som står.
                        Men når ikke motoren vill gå under halv gass,
                        så får ikke jeg kjørt den på rik tomgang.

                        Jeg syns det er en veldig dårlig manual.!!

                        Comment


                        • #13
                          Det er ikke rik tomgang men full gass for så å justere fulgass nåla ut til motoren får 4t tomgangs lyd (egentlig skal ABC motorer aldrigt gå i "4T" da det over kjøler motoren og derved ødelegger passningen mellom sylinder og stempel). En innkjøring (jeg synes de engelske uttrykket "Break inn" er mere korrekt) er ganske røffe greier for motoren, men meningen er å få optimale passninger i motoren (obs. en ABC sylinder er tilnærmet sylindrisk når den er varm og konisk når den er kald) under normale drifts forhold (les tempratur). En skal være klar over at når en stenger gassen ned på halv eller tomgang så tar en bort den rike blandingen fra motoren (pga. at tomgangs dysenåla somregel er justert for normal opperasjon) så når en skal kjøle ned og varme opp motoren under innkjøring med hoved dysenåla så må gassen stå helt åpen. Jøss nå har jeg vel rota meg helt bort.
                          OK. En innkjøring foregår hved å veksle mellom varm og kald motor med nokk drivstoff/olje igjennomstrømning til å holde motoren ren for partikkler (fra stempel og sylinder) og til å transportere bort overskudsvarme (den store olje mengden i modell fuel er der ikke for å smøre motoren men for å kjøle motoren, til smørning ville ca 2% olje hvert nokk).
                          Søren er det ikke en gammel post som forklarer dette bedre?
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Til Vingemutteren - trenger ikke gamle poster når du svarer så godt som du gjør

                            Kansje man bør konsentrere seg om å få motoren til å gå fra tomgang til full gass før man begynner å kjøre den rikt på full gass. Dette vil kanskje ta 5 minutter å justere og motoren vil ikke bli skadet på den tiden.

                            Det andre som slår meg er at man bør gå over hele motoren og sjekke at alle skruer er tighte nok, ingen lekkasje i throtlemontasjen osv.

                            I SC manualen står det vel 2,5 omdreininger ut som starpunkt for dysenåla, prøv og justere ned til 2,25 - 2 og se om det kan hjelpe på problemet og eventuelt justere den ut hvis det er for magert/motoren blir for varm.

                            Hvilken fuel er det du bruker?
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              OK motor gange. Du kan starte den på litt høg tomgang ikke sant? Hva skjer etterpå?
                              Du gir roligt gass og motoren øker motvilligt (nøler og rykker) og går ujamnt til den får opp turtallet for så å gå rikt?
                              Eller Du gir roligt gass og må "nøkke" med gassen fordi den stopper tvert hvis du bare øker jamt på gassen?
                              Går den fint på tomgang når du starter den men stopper når du tar av glødingen? I såfall kan du prøve å skru tomgangs dysenåla inn en 1/2 omdreining. Obs husk utgangs posisjonen.
                              Kan du prøve å beskrive nøyaktigt hva som skjer (og hva du gjør) når du starter den?

                              Gert
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X