Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorer fra Clas Ohlson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorer fra Clas Ohlson

    Fant noen motorer hos Clas Ohlson se HER
    . Er noen av disse brukanes som eventuell flymotor for parkflyers, etc ? egner GWS 2A ICS-50 seg til den 6V motoren på 1A tomgangspenning ? Noen som har testet disse eller vet noe mer om dippedungsene ?
    Motorene er jo veldig billige (kanskje ikke uten grunn?)

    -Exlex-
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    Du må nesten bare prøve deg frem. Dette er serieproduserte motorer ala speed 400, og de oppgitte spenninger/strøm-verdier gjelder ikke for vår bruk. Som eksempel, hvis du får 1000 rpm med 1,5 volt får du 4000 rpm med 6 volt. Og det er uten belastning. Når du hiver på en propell dropper turtallet og strømmen øker.

    De andre motorene kan kanskje brukes, men du må regne med at de går varm fort.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Hvis du skulle tippe , hvor stor regulator ville du ha prøvd på f.eks denne?
      og ikke minst hvor stor batteripakke...

      Art. Nr - Volt - Ampere - o/min - Akseldiam. - Størr.

      32-3266 - 6V - 1A - 12500 - 3,2 mm - 57x36 mm


      er litt grønn når det gjelder elektroregulatorer , batt typer osv

      -Exlex-
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Vel, regulatorer velges ut fra strøm og spenning. Det Clas Ohlson skriver tolker jeg som at motoren trekker 1A ved 6V uten belastning, og gir 12500 omdreininger (som er ca. 2000 rpm/volt). Når du hiver på en propell på denne vil turtallet gå litt ned samtidig som strømmen øker.

        Jeg har hatt diskkræsj, så min motocalc er pr. tid ute av drift. Kan derfor ikke leke med tall på denne motoren.

        Hvis jeg ikke husker feil er dette en motor som ligner på på en 540. Du må prøve deg frem med denne, og det krever at du har utstyr for å måle strøm. Et vanlig multimeter klarer inntil 10A, men du trenger å måle mer enn det. Jeg tipper at denne motoren burde klare en plass mellom 15 og 20 A, så du må velge et antall celler og så sette på propell og måle. Over 20 ampere tror jeg vil brenne denne motoren.

        Når man driver med slik testing er det greit å bare bruker bryter, så lenge det er direktekoblet propell. Skal du bruke regulator så bør den være stor nok til å tåle vesentlig mer strøm enn det du har tenkt å teste med (dermed sparer du penger, for regulatoren er mye dyrere enn motoren). 30 A burde holde.

        Har du budsjett og ønske om å lære så løp og kjøp, og meld fra hvordan det gikk. Har du ikke mer penger enn du trenger så kjøp heller hos hobbyforhandlerne.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Takker for nyttig info. Tror jeg skal kjøpe noen av de forskjellige motorene i nærmeste framtid og teste ut litt ...
          Hvis det er noen andre som har eller skal gjøre det samme , må de gi tilbakemelding på testing her på forumet !!!!


          -Exlex-
          ____________________
          : -Exlex-
          : Thor Arne Jensen
          :::::::::::::::::::::::::::

          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

          Comment


          • #6
            Hvor mye spenneing V kan du sette på en slik motor ? Er den begtenset til 6 V eller tåler den mer ?

            Mvh
            Stig Olsen
            ************************************

            Stig M Olsen

            www.lofotuka.no
            Trenger ikke si mer til seilflynorge !!!

            Comment


            • #7
              Det finnes heller sparsomt med opplysninger om disse motorene , så den eneste muligheten her er vel prøve/feile metoden så man kan få testet ut motorene hvor mye de "drar" av strøm under belastning , hvor varme de går osv... Hvis noen har utstyr og peiling , gjør gjerne noen eksperiement med disse og kom med tilbakemelding her på forumet. Motorene koster ikke all verden så ....


              -Exlex-
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment


              • #8
                Stig,

                det som begrenser spenningen du kan bruke på en motor er i første rekke turtallet. Disse motorene har elektromagneter på akselen, og ved store turtall blir krefter pga. ubalanse veldig store. Til slutt rives noe løs, og da er det ferdig med den motoren. For en børstemotor ligger turtallsbegrensingen en plass mellom 20.000 - 40.000 rpm. Tipper disse motorene ligger i nedre del av skalaen.

                En annen begrensning på disse motorene er strøm. Som nevnt tidligere vil jeg tro at en plass mellom 15 og 20 A burde gå. Standardmotorer i 540 - 700 klassen tåler 25 A (kanskje 30), men den vi snakker om her er ikke i den typidke modellmotor-serien. Virkningsgraden på slike motorer ved disse strømstyrkene er en plass mellom 45 - 60%. Ramler du under 50% betyr det at halvparten av effekten levert fra batteriet går direket til oppvarming av motoren.

                Enkelt sagt er det slik: Spenningen bestemmer turtallet, propellen bestemmer strømmen.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment

                Working...
                X