Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner på land eller vann?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner på land eller vann?

    Hei folkens!

    Nok en nybegynner som klør i fingrene etter å komme igang med rc-utstyret her... har noen spørsmål som jeg håper noen med egne erfaringer kan hjelpe meg med...

    1. Jeg har lyst å kjøpe meg et Cessna 177 cardinal eller Ready S. Er det noen vesentlig forskjell på disse to? Flere fordeler med det ene eller det andre?

    2. Begge disse modellene fåes med flottører, og håpet er at flyet vil bli brukt en del på sjøen ved hytta. Men er det lettest for en nybegynner å starte på bakken og heller kjøpe flottører senere, eller er det ingen stor forskjell på å lande\lette fra land\vann? Hvordan vil et krasj i sjøen utarte seg med tanke på ting som kan sprekke\brekke og motor?

    3. I flyet vil jeg ha en 4-takter; noen tips om en pålitelig og god motor? Hvor mange ccm bør den være med tanke på at den skal stå i enten Cessna eller Ready og for at det ikke skal bli for kjedelig tregt etterhvert?

    4. Et radiovalg mellom Hitec Eclipse 7 og Graupner mx-22. Hva er prisforskjellen på disse? Hvilken er best og hvorfor? (har planer om å avansere til helikopter senere...)


    Takk til de som tar seg tid til å hjelpe meg litt..
    \"Det går opp og ned her i verden.\"

  • #2
    En av forskjellene er valg av motor (foretrekker selv 4t motor på vann). I dette tilfellet kan det være Magnum XL61ARFS til Ready og Magnum XL91ARFS til Cessna 177. Altså er Ready ett fly for mindre motorer enn Cessna 177. Nå har jeg en Ready med flotører selv, men har kun brukt disse på snø (virkeligt bra).
    Jeg tror du kommer bra ut uansett hva du velger (personligt ville jeg nokk prøvd meg på Cessna`n, men først må du finne noen som har det og kan si hvordan det flyr) tror egentligt at både Ready og Cessna 177 flyr nokså likt (med størrelses fordel til Cessna`n). Lykke til.
    P.s. de fleste anbefaler ikke Hitec Eclipse når helikopter er inne i bildet.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Hei.
      Har en kompis som lærte seg å fly med cessna, han tok det fort.
      Cessna har endel høyere landingshastighet enn ready(kan være bare propell valg?)
      Ellers flyr begge flyene fint.
      Jeg har aldri prøvd sjøfly, men hadde nok følt meg tryggere på land ja!
      Få hjelp av en erfaren pilot de første gangene eller tren mye på simluator, du vil da unngå en masse problemer.

      Ser endel heil folk som fraråder å bruke Eclipse, har selv en slik radio og den fungerer bra. Har også en annen kompis som bruker Eclipse på heli, så det fungerer. Likevel kan det kansje være lurt å legge litt mere penger i en radio om den skal brukes til heli.... Feks Jr, futaba eller ?

      Lykke til
      Low and slow with power to go !!

      Comment


      • #4
        Ready erfaring...

        Jeg har flydd en del med readyen på land nå. Er veldig nybegynner, begynte å fly i høst. Hadde først en Seagull Cessna semiskala som jeg presterte å kræsje ved en utålmodig takeoff før jeg i det hele tatt hadde prøvd meg på å mestre landingen.

        Med readyen gikk dette helt fint (etter en del øving med FMS simulator og en gamepad med analoge stikker fra Logitech) Landingen satt som ett skudd.

        Etter det jeg har hørt fra medlemmer i klubben der jeg medlem så bør landingene være ganske presise og med høy nese før man prøver seg på vann, men dette har jeg også forstått at det er delte meninger om.

        Min anbefaling (enten cessna eller ready) er at du prøver på land først. Bruk også simulator (FMS er gratis). Dette gir stikkefølelse.
        Torgeir K. Haugstad

        Comment


        • #5
          Ok, takk for input folkens Tror jeg går for en Cessna men må tenke et par dager til på radiovalget... Klør i fingrene etter å komme i gang nå og kommer tilbake med hvordan det går...

          Andre som vil dele sine erfaringer tas imot med takk
          \"Det går opp og ned her i verden.\"

          Comment


          • #6
            Hei! jeg lærte meg å flyve med en ready på vann. Jeg hadde kun et par turer med en arising star tidligere og noe trening med simulator.
            Fordelen med flyving på vann er at det er masse plass å lande på. Det pleier å gå bra helt til jeg føler at jeg har taket på det, deretter blir jeg dumdristig og flyet går i vannet med et høyt smell....... :P gang på gang.....Men det som er gøy, er at det som oftest bare er å skifte et par deler på understellet eller i verste fall vingen. Bruker en liten gummibåt til å hente det tilbake. For å foreta en invertert loop med readyen trenger du mye større høyde enn jeg hadde (ca100m) gikk ganske tregt den vegen....
            traff vannet med full gass og med proppellen først.Kun vingen ble skadet!!!!!! Lykke til!!!!!!!!!!!
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Ja Ready er utrolig artig å ha på vann, har fått meg et par 3 turer her tidligere, venter nå bare på finvære, kansje i morgen
              www.freesider.no

              Comment

              Working...
              X