Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering av Os 120FS....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering av Os 120FS....

    Hallo!
    Jeg har et forhåpentligvis enkelt spørsmål mhp. montering av min kjære 120 4-takter....
    Måtte bytte lagerene etter at det var kommet inn rusk i motoren som til slutt la seg mellom baklokket og "svinghjulet'", for så å løsne masse alu. spon som igjen forpestet det indre lageret... (Ja, det tok litt tid før jeg skjønte hva som hadde skjedd...).
    Utrolig hvordan man kan følge veien til "rusket" helt fra rørene til løfterne, gjennom tannhjulene på kamakselen osv... Isj
    Motoren har tuslet og gått helt smertefritt siden `96, så nå var det jo på tide å demontere den for første gang..

    MEN..
    Spørsmålet er nå hvordan jeg monterer det hele sammen.. (Lett å ta ting frahverandre.. Lærte DET når jeg var 3 ).
    Kamakselen har et lite "stempel" banket inn på den ene siden. Skal det ut eller inn?? (NEI, jeg sjekket ikke dette når jeg i full iver demonterte den.. )
    Hvordan liner jeg best opp kamakselen? Noe sier meg at det er en fordel at ventilene løfter når de skal???
    Jeg har leita litt på nettet etter info, men akk

    Er det noen kloke hoder der ute som kan hjelpe en stakkar??

    Mvh.
    Sir Crashalot
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

  • #2
    Re: Montering av Os 120FS....

    Hei, Merket på drevet til kamakselen skal stå foran der du ser rett inn i kamakselhuset i veivhuset og merket skal stå midt på drevet på veivaksel og merket på veivaksel er merket på propellnavet og skal peke på midt på øverste delen av veivhuset. Du kan også kontrollere at all stemmer med plassering ved å sette veivakselen på øvre dødpunkt (stempel på topp) og se at ventilene veksler , det vil si at eksosventil lukker samtidig innsugventil åpner. Veksler ventilene samtid som du vrir veivakselen litt fram og litt tilbake, da er den i orden. Si fra når du ikke fikk til..

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Hmmmm...
      Avansert forklaring

      Har jeg misforstått deg rett?? :
      - Merket skal peke utover, ergo synes etter at kamakselen er montert..
      - "..merket skal stå midt på drevet på vevaksel og merket på veivaksel er merket på propellnavet og skal peke på midt på øverste delen av veivhuset." -Kan du forklare dette litt nærmere??
      - Er det merker på veivakselen og "svinghjulet" også?

      Mvh.
      Forvirret Sir Crashalot...
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Hei Thinnthinn.
        Ja, merket på kamaksel skal peke utover (mot deg) når du monterer kamaksel.
        Fant en gammel amerikansk bok om modellmotorer. Den beskriver "operasjonen" som følger:

        1. Monter veivaksel og propell medbringer (prop. drive washer).

        2. Veivaksel skal roteres slik at den står i øvre dødpunkt. I bakkant på propell medbringer vil du se det er det risset inn en strek (ser litt ut som en T). Denne streken skal lines overrett med tilsvarende strek på toppen av veivhuset (klokken 12). Streken på veivhuset er i praksis støpekanten på veivhuset. Når dette er gjort står veivaksel i øvre dødpunkt. Fikser veivaksel nøyaktig i denne posisjon ved f.eks. å teipe propell medbringer fast til veivhus.

        3. Før kamaksel på plass (med merkepunktet mot deg). Husk at kamaksel vil rotere litt med klokka når tennene på kamaksel og veivaksel går "i inngrep" med hverandre. Når du har "truffet riktig" skal merket på kamaksel stå nøyaktig overrett med ventil støtstang når kamaksel er helt på plass. Pass på at veivaksel hele tiden er fiksert i øvre dødpunkt.

        Boken har noen bilder som beskriver operasjonen bedre en tusen ord. Hvis nødvendig kan jeg scanne og maile deg disse.

        Good luck!

        Mvh. Olav.

        Comment


        • #5
          Kjenner ikke denne motoren men som regel er der ett merke på kanten av hullet til kamakselen. Uansett som nevnt ovenfor, når stempelet er nøyaktigt på topp, skal begge kam nokkene peke enten mot løfterne eller 180 grader fra løfterne (gjelder alle ensylindrede 4 taktere). Så når du prøver kamen så ser du at det er kun to posisjoner som er aktuelle for den og der er en stor mulighet for å se ett merke på en av de to posisjonene.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            På bilfaget kaller vi ventilene "veksler" når stempelet er på topp (jeg jobber som bilmekaniker), det er kammene på øverste stilling da de veksler ventilene, det kalles overlapping. Det er en overgang da innsugventil åpner først og så senere lukker eksosventilen for å få trekke fuel/luft blandingen ved hjelp av eksosgassen som forlater sylingeren pga undertrykket. Overlapp i 4 takt modellmotor kan variere fra 20 grader til 90 grader. (På våre biler har vi ikke mer enn 5-10 grader pga utslippet er høyere ved høyere overlapp)

            Hadde du snudd kamakselen i feil vei dvs du ikke kan se merket på kamdrevet, så ville eksosventilen ha lengre åpningstid og innsugventilen ha kortere åpningstid og ville få redusert effekt.

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Takker for mange bra svar!
              Da er det bare å begynne å fikle når jeg kommer hjem i kveld

              Mvh.
              Sir Crashalot
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment

              Working...
              X