Announcement

Collapse
No announcement yet.

YZ110FZ mot Webra 80 m/pipe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • YZ110FZ mot Webra 80 m/pipe

    Prøver å veie disse to motorene opp mot hverandre, ennå ikke klart å bestemme meg for hva som skal sitte i min MK Skystar 90.

    Webra'n er dyr, 3600 inkl bend men den har innebygget pumpe og går på lav nitro mens YS'n har jeg hørt skal ha 20% synt. olje og 20% nitro.

    Er det noen som har erfaring, gjerne noen målte turtall med 14-tommers propeller, med noen av disse motorene?
    MVH

    Jon Gunnar Wold

  • #2
    Ys er spreke motorer, har ikke tall på de to du nevner her, men en ys 140(ikke den sprekeste) har høyere turtall enn saito 180 med samme propell !
    Om du søker litt på RCU Forums finner du sikkert turtall og gå ut i fra.

    Er selv lykkelig ys bruker
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Hva slags YS har du, og hva slags fuel liker den best?
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Jeg har flydd mine 2 YS 120 AC og SC på både Byron, EEO og Modellracingfuel uten noen som helst problemer. Flydd med 15% nitro og 18-20%olje.
        Det eneste man ihvertfall skal gjøre på disse modellene er å ytte membraner/gummiplugg som sitter montert på bunn av veivehuset foran.

        De er litt knotete å starte for hånd synes jeg da man ikke får choket på vanlig måte og må sveive propellen 30-40 ganger før den trekker godt inn. Og jeg hater å ha med extra utstyr på stripa så det er stort sett håndglower og en liten pinne som er med
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jon Wold
          Hva slags YS har du, og hva slags fuel liker den best?
          Jeg har en ys 63, kjører den på 20/20 fuel og snurrer da en 13x6 apc 11k !

          Fra rcu:
          YS 91AC/FZ maybe a little bit better or similar to that. I only ran 14x10APC around 9500 ~ 9700
          ys 110 APC 15x6 prop. It tached 10,500 on the bench.
          Low and slow with power to go !!

          Comment


          • #6
            Husk at når det omtales propeller, særlig APC, så har de en rekke typer med vidt forskjellig karakteristikk. Topp turtall kan variere med flere 1000 rpm fra den mest lettdrevne (narrow) til den mest tungdrevne (wide) med samme propelldata brukt på samme motor og fuel.

            Den vanligste er Sport. Bred innerst, smal ytterst. Normalt brukt opp til 13x8, men kan fåes større. Lettdreven.

            Så finnes Pattern eller Competition. Normalt fra 14" og oppover, men kan fåes ned til 11". Ikke så spiss som Sport og dermed litt mer tungdreven.

            Type Narrow. Lettdreven spesialpropell med ekstremt smale blad. Passer utmerket på enkelte motormerker. Brukes også til konkurranse.

            Type Wide. Ekstremt brede blad. Meget kraftkrevende. Brukes til 3D, pattern og gjerne hva som helst hvor det kreves drakraft ved lave hastigheter.

            Så finnes en haug andre typer som speed, pylon, electric, folding osv osv, men de er kanskje ikke så aktuelle i denne sammenhengen.

            Comment


            • #7
              Heisann Jon!

              Jeg er også i samme situasjon som deg vedrørende valg av motor til min Swallow. Har hatt den liggende lenge, men har ikke tatt meg råd til å kjøpe noe ennå.

              Fikk pris på Webra 80 hos Hobby World i Danmark med header, tuned pipe og 2 stk. gummi conector til 3395,-. Det er inklusive mva og frakt til Norge. Selv tror jeg at jeg kommer til å gå for en YS 110.

              Jeg fulgte tråden din på rcuniverse vedrørende Skystar`en. Har du noen bilder på fremdriften?

              Bra artikkel i MI forresten, vi sees vel på en eller annen konkurranse til sommeren tenker jeg

              Hilsen Richard
              (Venus 40, Suprafly 25)

              Comment


              • #8
                For å sette opp en liten sammenlikning, så går mine Magnum XL61ARFS på 9000 - 9200 rpm med 13 X 6 APC sport (og magnumen er ikke spesielt sløv). Kontra YS 63 som går 11000 rpm med samme 13 X 6 APC sport.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by richard
                  Heisann Jon!

                  Jeg er også i samme situasjon som deg vedrørende valg av motor til min Swallow. Har hatt den liggende lenge, men har ikke tatt meg råd til å kjøpe noe ennå.

                  Fikk pris på Webra 80 hos Hobby World i Danmark med header, tuned pipe og 2 stk. gummi conector til 3395,-. Det er inklusive mva og frakt til Norge. Selv tror jeg at jeg kommer til å gå for en YS 110.

                  Jeg fulgte tråden din på rcuniverse vedrørende Skystar`en. Har du noen bilder på fremdriften?

                  Bra artikkel i MI forresten, vi sees vel på en eller annen konkurranse til sommeren tenker jeg

                  Hilsen Richard
                  (Venus 40, Suprafly 25)
                  Hallå Richardo! Det er bra pris for Webra'n men har du regnet med Norsk moms på toppen av det? Tollvesenet skal vel ha sitt tenker jeg

                  YS'n er nok er meget godt valg men jeg er jo så glad i to-taktere...

                  Skystar'n har jeg ennå ikke begynt på, har bedrevet tida med en Dalotel som nå er overlevert en bekjent som skal lage en spesial-header til pipa så nå blir det Skytstar fremover!

                  Vi sees vel på Vingtreff på Kråkstad til våren!
                  MVH

                  Jon Gunnar Wold

                  Comment


                  • #10
                    Joda, det er faktisk inklusive statens kroner og frakt til Norge!

                    Sees til våren, hvis vi ikke møtes på et eller annet islagt vann i løpet av vinteren.

                    Richard

                    Comment

                    Working...
                    X