Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterikapasitet i helikopter??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterikapasitet i helikopter??

    Sjølv om eg er ny i hobbyen så er eg kjend med at eit helikopter, med alle sine servoar og gyro, dreg ein del straum. Til min Airtronics RD6000 radio fulgde det med eit mottakarbatteri på berre 600 mAh. Er det uforsvarleg å bruke dette?? Eg har ikkje slik ein spenningsmålar. Då må eg vel ha ein ledig utgang på mottakaren(???), og det har eg ikkje. Bør eg få tak i nytt batteri med ei gong?

    Ole Martin

  • #2
    Eg har ikkje slik ein spenningsmålar. Då må eg vel ha ein ledig utgang på mottakaren(???), og det har eg ikkje.
    Du kan bruke en Y-kabel.

    ...mottakarbatteri på berre 600 mAh. Er det uforsvarleg å bruke dette??
    Det spørs hvor mye du vil fly mellom hver lading. Har personlig brukt 1000mAh batteri på et 30-size helikopter med kun standardservoer. Fløy hvertfall 5-6 turer på hver lading uten å gå tom. Sjekket aldri hvor mye som faktisk var igjen. (hadde ikke lader med den muligheten da).

    Pr. i dag så flyr jeg et 50-size helikopter med kun digitalservoer, 1600mAh pakke. Flyr 5 turer (på 20 min. hver...altså 100min total flytid) og har fortsatt god sikkerhetsmargin mht. kapasitet.

    Skaff deg en onboard batteritester og legg den lett synlig i canopy-vinduet på helikopteret. Da kan du hele tiden holde øye med spenningen. Anbefales sterkt!

    mvh.
    Ole André

    Comment


    • #3
      Ja, 600 mah er usvarlig og bruke. Jeg anbefaler 1600 mah og oppover i 30-50 maskiner, og 2000 mah og oppover i 60 og større maskiner (jeg bruker 2400 mah). Servoene jobber alle hele tiden i et helikopter (og ofte tyngere). I tillegg har man gyro og eventuelt governor. Dette bruker strøm.

      Når det gjelder onboard batteri indikator er dette en billig forsikring. Har mange historier om rc-heli flygere som har reddet modellen ved forskjellige batterifeil med batteri indikatoren. Jeg flyr ikke uten. Hvis du ikke har ledig utgang fra mottakeren skal du kunne bruke ett Y-ledd.

      Lykke til med flygingen!
      Theodor Bastberget

      Airplanes are for people who can't fly helicopters!
      http://www.modellhelikopter.no

      Comment


      • #4
        Takk for svar!!

        Hvis du ikke har ledig utgang fra mottakeren skal du kunne bruke ett Y-ledd.
        Y-ledd???
        Er det ein kabel med ein han-plugg og to ho-pluggar?

        Ole M

        Comment


        • #5
          Yepp!

          Hann-pluggen inn i mottakeren, den ene hunn-pluggen til en av servoene og den andre hunn-pluggen til batteriindikatoren.
          Theodor Bastberget

          Airplanes are for people who can't fly helicopters!
          http://www.modellhelikopter.no

          Comment


          • #6
            Bruker selv 1800mAh og dette holder normalt til 4-5 tanker. Batteri indikator f.eks volt-spy er som tidligere nevnt ett must. Kan som regel plugges inn i ett ledig servo uttak på mottager.

            Selv holder jeg også rimelig god kontroll på alder og antall oppladinger på alle batterier og bytter som regel hvert år. (i hvertfall i heli og skalafly). Muligens overforsiktig, men har ennå ikke hatt krasj pga batterifeil.

            Cheers

            Comment


            • #7
              Fint at alle er så hjelpsame!

              Forresten, med det same...
              Batteriladaren eg brukar er ein heilt enkel ein som fulgde med sendaren. Bør eg også investere i ein ny og betre ladar? Kva er skilnaden på ein dyr og ein billig ladar? Har de nokre anbefalingar? Pris?

              På førehand takk!

              Ole Martin

              Comment


              • #8
                Det er uten tvil en god investering å kjøpe en god lader. "Microprosessorladerene" lader batteriene "riktig" og har utladningsfunksjon/cycling for å gi livet tilbake til "gamle" batterier. Disse laderene opprettholder bedre kapasitet på batteriene lengre og gir tilbakemelding hvis det er feil på noen av cellene. Den lader også batteriene raskere enn en "vanlig" lader.

                Jeg har en Schulze isl 6-330dRS lader. Den koster rundt 1500,- og har de fleste funksjoner en kan tenke seg. Info her: isl 6-330dRS
                Du kan få kjøpt microprosessorlader fra i underkant av 1000,- og oppover...



                Bilde av pc-programet til laderen
                Theodor Bastberget

                Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                http://www.modellhelikopter.no

                Comment

                Working...
                X