Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ni-Mh ladeproblemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ni-Mh ladeproblemer

    Hei.
    Jeg har to Ni-Mh batteripakker (10 celler i hver - 1400 mah i den ene pakken og 2000 mah i den andre pakken). Når jeg har ladet disse, går motoren (480 motor) på full pinne i ca 2 sekund, så dabber alt av. Jeg har fått undersøkt batteriene, og det er det samme resultatet hver gang - det er ikke noe galt med batteriene/cellene. Har så fått det rådet og bruke en bilpære (hovedlys) og lade ut og så lade opp igjen. Det har jeg nå gjort 5 ganger, men batteriene oppfører seg like problematisk. Jeg har prøvd en annen og helt ny lader også, men ingen forskjell.
    Så har jeg da et tredje Ni-Mh batteri (1400 mah, 9 celler) og med dette er det ingen problemer. Dette er rimelig trasig, spesielt siden 2000 mah batteriet er helt nytt.
    Råd å få??
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no

  • #2
    Hei.

    Hvilken lader bruker du ?
    Hvor lang tid lyser det bra i bilpæra ?

    Kan det være at ikke laderen klarer å levere nok spenning ?
    (10 celler * 1.2v =12V ) Den må levere noe slikt som min 15 v tipper jeg.

    Siden den 9 cellers pakka di fungerer kan det tyde på det....

    Mvh
    Stig Olsen
    ************************************

    Stig M Olsen

    www.lofotuka.no
    Trenger ikke si mer til seilflynorge !!!

    Comment


    • #3
      Hei.
      Bilpæra lyser ca 20 -25 min (ca 20 min ganske sterkt).
      Det er visstnok bare 10,7 v i 10 cellers pakkene. Nå hadde jeg det samme problemet når disse pakkene bare hadde 9 celler!
      Akkurat nå bruker jeg en lader som heter GWS MC2002. Den andre laderen (som nå er sendt vekk til kontroll) heter Hitec CG-340.
      Bør jeg lade på så liten ampere som mulig? (Dette er gjerne et slikt memory-problem som jeg har lest om her på forumet). Rart er det i alle fall.
      Bilbatteriet jeg bruker til lading måler 12,6 V. Jeg lader alltid dette opp etter opplading av kjørebatteriene.
      Arnfin
      ........................................
      Fly:
      Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
      Seamaster (Irvine 53 2-takt)
      Wingo (Phasor 15-3)
      Soarus Sports El.glider (600 børste)
      E-Starter (Axi 2212-24)
      ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
      C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
      Formosa (Himax C2812-1200)
      Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
      Cessna Skywagon 185 elektromodell
      Heli:
      Twister Bell 47
      Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
      Radio:
      Graupner/Jr MX-12
      Spektrum DX7

      mail: arntum@broadpark.no

      Comment


      • #4
        Har du 10,7 volt så har du nok 9 celler ikke 10. Du får telle en gang til.
        Begge laderene du nevner klarer minst 12 celler og er beregnet for NiMh. De lader normalt utmerket helt ned mot forsyningspenning på under 10 volt.
        Hvis du får en hovedlyspære til å lyse sterkt i minst 20 minutt, så betyr det at pakkene har tilnærmet full kapasitet. Men, denne pæren trekker kun ca 5 amp og motoren du nevner trekker minst det dobbelte. Har du prøvd å koble til batteriene rett etter lading, mens de ennå er varme? Hvis de ikke holder oppe farten på motoren da heller, så er de skadd.
        Det er nok en enkel celle i begge pakkene som ligger godt gjemt og bremser hele prosessen. Finn den (ikke alltid like enkelt) og bytt den ut, så er pakkene sikkert i orden. Mål hver enkel celle ved å stikke en nål gjennom plastikken i hver ende av cellene, så vil du sikkert finne en (sjelden flere) celle som viser lavere spenning enn de andre i pakken.

        Comment


        • #5
          Du har rett - det er 9 celler (var 8 før).
          Jo, jeg har koblet til mens batteriet er nyladet og varmt.
          Så er det det,da, at jeg har hatt begge batteripakkene til måling/kontroll to plasser (Birkemo Hobby i Stavanger og hos Helge Tannstad - ARF Modellfly & RC-Modeller) og begge disse sier at batteriene er helt i orden.
          Merkelige greier - akkurat nå forsøker jeg å lade med svært liten ampere.
          Kan det være dette "memory-spøkelset" som er ute og går?
          Arnfin
          ........................................
          Fly:
          Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
          Seamaster (Irvine 53 2-takt)
          Wingo (Phasor 15-3)
          Soarus Sports El.glider (600 børste)
          E-Starter (Axi 2212-24)
          ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
          C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
          Formosa (Himax C2812-1200)
          Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
          Cessna Skywagon 185 elektromodell
          Heli:
          Twister Bell 47
          Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
          Radio:
          Graupner/Jr MX-12
          Spektrum DX7

          mail: arntum@broadpark.no

          Comment


          • #6
            Ligger garantert en eller flere celler i pakken og bremser strømuttaket. Ofte er de nesten umulig å finne. Virker på samme måte som når man prøver å ta ut stor strømstyrke av NiMh ved kaldt batteri. Da får man heller ikke ut noe. I værste fall, ny pakke.

            Comment


            • #7
              Hvordan er pakkene bygget? Kan det være brudd i forbindelsen mellom celler? Hvilket merke er disse cellene?

              Bare glem "minne effekten", den er det ikke. Du kan ikke klare å lage minne i slike celler, fordi det krever utlading og opplading hundrevis av ganger til nøyaktig samme spenning. Jeg vet at enkelte tror de har minneeffekt, men de snakker egentlig om noe annet.

              Jeg tipper at enten er en eller to celler døde. Det sjekker du selv ved å belaste pakken med lyspæren og så måle over hver celle. Du ser lett om en celle er død, fordi den vil ha mye lavere spenning enn de andre. NiMH skal ligge på ca. 1.1 Volt under utlading ved 5 A.

              Du sier at 10-cell pakkene har 10,7 Volt. Er dette når de ligger i ro, eller under belastning? Hvis det er når de ligger i ro er de enten ikke fulladet, eller noen celler er døde. En fulladet NiMH-celle i ro har en spenning på 1,3 - 1,5 Volt.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                9 celler ikke 10. Se korreksjon. Da blir det 1,19 volt pr. celle som i værste fall typer på kun en skadet celle (ikke helt defekt). 9 celler 10,7 volt så må alle cellene seriekobles. Evt. brudd vil da gi 0 volt på pluggen.

                Comment


                • #9
                  OK, 9 celler burde ligge rundt 12,5 Volt dersom de er fulladet og sunne og friske. Hvis de har 10,7 Volt uten belastning er det noe som ikke stemmer. Det kan enten være en ødelagt celle, eller feil type celler. Har ikke sett noe merke/type oppgitt i denne tråden?


                  Og når det gjelder brudd så gir ikke det nødvendigvis null spenning. Jeg hadde en 8xHECELL (1100 mAh NiMH) som tok lading som normalt, men da jeg satte på motor og begynte å dra strøm ramlet spenningen til rundt 4V. Det skyldtes et brudd mellom cellene. Det er nok kontakt til at strøm kan flyte og spenningen under hvile ser normal ut, men det gir enorm motstand ved høy strøm. Slike feil krever at du fjerner krympeplasten for å sjekke integriteten til koblingen mellom hver celle. Jeg bruker gjennomsiktig krympeplast nå, det letter arbeidet noe.

                  For å sjekke hver enkelt celle må du enten ta av krympeplasten for å komme til, eller du kan stikke nåler gjennom krympeplasten. Du må måle mellom + og - på hver celle under belastning. Forskjell på mer enn 0,2 Volt i forhold til de andre cellene ville jeg tolket som en defekt celle.
                  Anders Valland
                  Trondheim

                  Comment


                  • #10
                    Jeg vet att den ene pakken til arntum er såkallede green celler og er sveiset (har ett par pakker av denne typen selv) og kan gjerne tro at de vil ta ladding som normalt men konke ut under større belastning viss sveisingen skulle være gåen en plass i pakken (men jeg tror nesten mere på en defekt celle fordi den sveisingen sitter som F).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Grønne celler? Panasonic? Saft? Hecell? KAN? Biltema? Clas Ohlson? Det finnes mye rart av celler der ute.

                      sveiset?? Mener du med metallhemper på cellene? De sitter ofte godt, men kan være kilde til mye elektrisk motstand. Jeg ville ikke brukt slikt over 10 A.

                      Da jeg hadde problemet med brudd mellom to celler fikk jeg fullt turtall lenge nok til at jeg kastet flyet, et par sekunder ut i stigningen ramlet turtallet kraftig og innen 30 sekunder fikk jeg motorkutt.

                      Gjør noen målinger, det er stort sett eneste måten å finne ut av problemet.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment


                      • #12
                        Green Cells type AA er beregnet opp til max 480 motor. Green Cells AAA brukes mye til elektrohelikopter type Hornet etc.

                        Comment


                        • #13
                          Har du noen link?
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment


                          • #14
                            Prøv en computer lader og lad med 1C så vil du få avklart om det er batteri eller lader som feiler.
                            mvh Kjetil Sandal
                            www.modellfly.no
                            -----------------------------------------------------------------------
                            Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                            Comment

                            Working...
                            X