Announcement

Collapse
No announcement yet.

Søndagsflyging i Oslo området?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Søndagsflyging i Oslo området?

    Siden flyplassen til Vingtor er stengt for flyging på søndager - så lurer jeg på hvor man kan fly lovlig på søndager i Oslo området?

    Jobb og familiesituasjon gjør det vanskelig å få til noe midt i uka og til dels på lørdager.

    Håper det er noen som har noen gode tips
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    På sommeren kan det være noe vanskelig, men så snart det kommer is kan det flyes på Årungen og Gjersjøen.

    Ellers finnes det noen flyplasser rundt omkring i Follo regionen, men de er enten private eller tilhører andre klubber.

    Comment


    • #3
      må føye meg til dette

      Dette er hyperaktuelt for meg. Søndager er geniale flydager. I dag for eksempel, søndag 7. des var det et fantastisk flyvær, men ingen flysteder. Triste greier. Vet du, superstar40, forresten hvorfor det er flyforbud på søndager?
      Torgeir K. Haugstad

      Comment


      • #4
        Re: må føye meg til dette

        Originally posted by torgeir
        Triste greier. Vet du, superstar40, forresten hvorfor det er flyforbud på søndager?
        Som alltid: støy.
        Noen naboer liker ikke støyen, og da blir det sånn.

        Vær dog oppmerksom på at forbudet ikke omfatter seil og elektro.

        Comment


        • #5
          Forståelse

          Blir nok bare rett og slett nødt til å ha forståelse for det er jeg redd. Men irriterende er det... søndag er jo være ute i sola dagen. Når man ikke har noen spesiell interresse for å gå turer langs traffikkerte veier, så er jo modellflyving genialt (for dem som har interresse for det) Dessuten så er glow motoren noe av det som fasinerer meg mest ved hobbyen, rent bortsett fra at jeg kan styre en farkost som beveger seg i full 3d og i stor fart, så noen elektro motor blir det nok ikke med det første. Kanskje når økonomien tilsier det for å ha noe å bruke de søndagene jeg har fri på.
          Torgeir K. Haugstad

          Comment


          • #6
            Eieren av den ene gården (sør-vest) for stripa er vist ikke så begeistret for "bråket" fra modellfly. Det har vist også vært en del idiotflyging i retning av gården hans på søndagsformiddag uten lyddemper som har gjort at han ikke har blitt mere begeistret. I følge de gamle i klubben ligger dette noen år tilbake men sånn er det dessverre.

            En grønn vinter som nå uten mulighet for å fly på søndager er bare pyton så jeg håper virkelig at noen har forslag til plasser/klubber hvor man kan fly litt.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Nær Lillestøm har vi Øyer'n, her flyr vi på is hele vintern. (bl.a)
              Bor du i Oslo så kjør til Lillestrøm (12 min. kjøring), så kjør retning Enebakk (yttligere 12 mins.) Når du du på Norby(passe lang slette m/skole). ta venstre og følg veien ned til vannet. Og du vil se verdens beste vinterstripe

              Bilde fra dagens flying: http://www.freesider.no/uploads/177on_ice.jpg

              -ØE-

              Comment


              • #8
                Takk skal du ha EKCER . Dette så veldig bra ut. Kjører man forbi Rælingen og ned i nærheten av Leca fabrikken?
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ECKER
                  Nær Lillestøm har vi Øyer'n, her flyr vi på is hele vintern. (bl.a)
                  Bor du i Oslo så kjør til Lillestrøm (12 min. kjøring), så kjør retning Enebakk (yttligere 12 mins.) Når du du på Norby(passe lang slette m/skole). ta venstre og følg veien ned til vannet. Og du vil se verdens beste vinterstripe

                  Bilde fra dagens flying: http://www.freesider.no/uploads/177on_ice.jpg

                  -ØE-
                  Hehe... Jaggu, jeg har akkurat flyttet dit jeg... bor midt i bakken på vei ned til isen der.. (tomterveien).
                  Har hørt noe om at det er fuglereservat der, og ikke så pop å fly der.. men er det ikke bare å fly til noen kommer å kaster oss bort? Dessuten, hvor er alle fuglene på vinteren.. hehe...
                  Jaggu skal jeg ta en tur ned dit en dag.. kanskje til helgen eller noe..

                  mvh Freddy.
                  Med vennlig hilsen / Best Regards
                  Freddy Ulvseth
                  http://freddy.ulven.com/rc

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Superstar40
                    Takk skal du ha EKCER . Dette så veldig bra ut. Kjører man forbi Rælingen og ned i nærheten av Leca fabrikken?
                    Det er veldig fint å fly v/Leca også, men der er det som regel mere folksomt. Mange som står på skøyter. Kjører du 4-5 minutter til kommer du til Norby sletta.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ulven
                      Har hørt noe om at det er fuglereservat der, og ikke så pop å fly der.. men er det ikke bare å fly til noen kommer å kaster oss bort? Dessuten, hvor er alle fuglene på vinteren.. hehe...
                      Det er sikkert lurt Freddy, bare fly midt i fuglereservatet til du blir jaget bort.
                      Det er en sikker måte å fremstille modellflyging som en seriøs aktrivitet på.

                      Comment


                      • #12
                        Så vidt jeg vet så er fuglereservatet ved Lecafabrikken og ikke lenger ut som ECKER beskrev som plassen.

                        Det er jo dumt at vi blir "uglesett" i et fuglereservat.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Eureka
                          Originally posted by Ulven
                          Har hørt noe om at det er fuglereservat der, og ikke så pop å fly der.. men er det ikke bare å fly til noen kommer å kaster oss bort? Dessuten, hvor er alle fuglene på vinteren.. hehe...
                          Det er sikkert lurt Freddy, bare fly midt i fuglereservatet til du blir jaget bort.
                          Det er en sikker måte å fremstille modellflyging som en seriøs aktrivitet på.
                          Ehh.. var nå litt "ironisk" ment da.. hehe... kom kanskje ikke klart nok frem med smileyen.. vel..
                          En skal selvsagt IKKE fly i fuglereservatet, men som forrige her skriver så er dette utenfor reservatet...
                          Med vennlig hilsen / Best Regards
                          Freddy Ulvseth
                          http://freddy.ulven.com/rc

                          Comment


                          • #14
                            Jeg er litt usikker på dette selv, men mener å huske at Leca er en del av reservatet, mens Norby ikke tilhører dette.

                            Comment


                            • #15
                              Her er grensene for reservatet.
                              Merk dere spesielt det som er understreket eller uthevet.

                              Utdrag fra Forskrift om fredning av Nordre Øyeren naturreservat, Enebakk, Fet og Rælingen kommuner, Akershus.
                              Sender deg til riktig side... - Lovdata
                              Naturreservatet har følgende avgrensing:

                              Grensen går fra utgangspunktet midt i elvemøtet mellom Leirelva og Nitelva, mot sør-sørvest rett til spissen av ytterste odde på Åmottangen i Rælingen. Videre følger grensen strandlinjen (grense for normal vannstand = 101,43 m.o.h.) sørover til Årnestangen, tangerer industrivei over til Snekkervika, herfra følger grensen Øyerens vestre strandlinje helt sør til Skøyen i Enebakk. Her går grensen tvers over Øyeren til Østre strandlinje (langs forbindelseslinjen mellom UTM-punktene 237.290 og 259.290 på kartblad Fet i serien M 711, målestokk 1:50.000). Videre følger grensen Øyerens østre strandlinje (ved normalvannstand) nordover til et punkt innerst på Jørholmen.

                              Formålet med fredningen er å bevare Norges største innlandsdelta med dets varierte plante og dyresamfunn

                              For reservatet gjelder følgende bestemmelser:

                              1. Plante- og dyrelivet
                              1.1. Vegetasjon på land og i vann er fredet mot all skade og ødeleggelse som ikke følger av tillatt ferdsel eller annen virksomhet nevnt under punktene 4.7-8 og 5 nedenfor.
                              1.2. Ville pattedyr og fugler, herunder deres hi, reir, egg og unger, er fredet mot skade og ødeleggelse av enhver art. Departementet kan fastsette nærmere bestemmelser for jakt, herunder forby all jakt.
                              1.3. Nye plante- og dyrearter må ikke utsettes i området.
                              2. Anleggsvirksomhet m.v.
                              2.1. Oppføring av bygninger og anlegg, herunder veier og faste innretninger, samt legging av jordkabler er ikke tillatt. Nye luftledninger må ikke framføres over området.
                              2.2. Inngrep i grunnen, herunder uttak av masse, oppfylling og tørrlegging er forbudt. Henlegging av avfall er ikke tillatt.
                              3. Forurensninger
                              3.1. Forsøpling, ny utføring av kloakk, utslipp av giftstoffer, oljeholdige væsker, bruk av kjemiske bekjempningsmidler og lignende er ikke tillatt.
                              3.2. Gjødsling er bare tillatt på dyrket mark, slåtteland og kulturbeite.
                              4. Ferdsel - Fiske
                              4.1 Motorisert ferdsel til lands er forbudt.
                              4.2 Bruk av vannscooter og vannjetdrevne fartøyer er forbudt.
                              4.3 Nord for grenselinjen Gjellbekkvika Rundsand - Karte er høyest tillatt hastighet for motordrevne fartøyer til vanns 5 knop.
                              4.4 Landing med luftfartøy og lavtflyging under 800 fot er forbudt i den isfrie del av året.
                              4.5 Bruk av motoriserte modellfly i den isfrie del av året og bruk av motoriserte modellbåter er ikke tillatt.
                              4.6 Det er båndtvang for hund hele året.
                              4.7 All ferdsel skal skje på en slik måte at dyre- og plantelivet ikke unødig skades eller forstyrres.
                              Departementet kan fastsette nærmere bestemmelser om ferdselen i området.
                              4.8 Fiske er tillatt i den grad det ikke er i strid med bestemmelsene ovenfor eller andre bestemmelser som regulerer fiske og fiskerettigheter i området.
                              4.9 Unntatt fra forbud nevnt i punkt 4 er ferdsel i politi-, ambulanse-, brannsloknings- eller oppsynsøyemed.

                              Som dere ser her må en passe seg.
                              Ulven, du må nok fly ovenfor vanlinja når isen ikke er der.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X