Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel og effekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel og effekt

    Hvor mye har nitroinnholdet til å si for effekten,?
    Noen sier at under innkjøring kan man bruke 0% nitro?!!
    stemmer dette.
    Hvis man har en motor som skal ha 10-15% nitro og kjører den på
    0% nitro, taper ikke den mye effekt da ??
    Grunnen til at jeg spør er at vi har en kjempe diskusjon her.
    ("KOMPIS"eller "UVENNER")
    VI HÅPER PÅ SVAR!

  • #2
    Har du lest artikkelen om fuel: (MFN) ModellflyNytt.no

    Der svares det på alle de spørsmålenen du har listet opp her. Hvis det er noe du lurer på etter at du har lest den, fyr løs.

    Comment


    • #3
      takk , det innlegget dekket jo det meste.(eller rettere sagt alt).
      må vist ta å undersøke litt grundigere i forumet.

      Comment


      • #4
        Mange anbefaler 0% nitro under innkjøring. Dette er b.l.a fordi motoren går varmere med mer nitro. Det stemmer nok også at en motor som går på straight fuel taper noe effekt i forhold til samme motor på 10-15% nitro men den virkelige forskjellen er ikke i effekt i praksis, men man merker det på lavere og mer stabil tomgang og bedre throtlingsegenskaper med 0-10% nitro. Dessuten blir motorene mindre kritiske å justere med litt nitro i fuelen. Ulempen er som sagt mer varme.
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Mener å ha lest her på forumet at nitro trekker til seg fukt og dermed øker sjangsen for rustproblemer.

          Ulempen er også prisen da 10-15% nitro koster betydelig mer.

          Webra anbefaler 0 - 5% nitro og heller bruke tuned pipe.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Metanol er vel som annen alkohol...og har ikke problemer i det hele tatt med og ta til seg kondens uavhengig av nitro innhold.
            En annen ting er den stadige tømmingen av tanken tilbake til kannen og stadig genering av diverse skumle restforbindelser etter forbrenningen.
            Tank trykksatt med eksos er egentlig noe skikkelig herk
            Og om man er en forsiktig søndags flyver med en ikke alt for stor motor så holder en 5 liter for endel helger, når man ser på hva som legger seg på vinger og flykropp av uforbrent olje, så kan man jo lure på hvor mye % dårlig olje det er på siste literen i kanna
            mvh MM

            Comment


            • #7
              Originally posted by Superstar40
              Mener å ha lest her på forumet at nitro trekker til seg fukt og dermed øker sjangsen for rustproblemer
              Det er metanolen i seg selv som tiltrekker seg fuktighet, ikke nitroen.

              Originally posted by Jon Wold
              Dette er b.l.a fordi motoren går varmere med mer nitro.
              Dette er en vanlig misforståelse, men det er et faktum at motorene faktisk går kaldere ved å tilsette nitro.

              Klaus sin artikkel bekrefter også dette. (les nederst på side 3)

              mvh.
              Ole André

              Comment


              • #8
                Hvor mye har nitroinnholdet til å si for effekten,?
                Endel, men mest å si for pålitelighet på lave turtall.
                Noen sier at under innkjøring kan man bruke 0% nitro?!!
                stemmer dette.
                Ja man bør bruke 0% Nitro under innkjøring.
                Hvis man har en motor som skal ha 10-15% nitro og kjører den på 0% nitro, taper ikke den mye effekt da ??
                Jo.

                Problemet med Nitro under innkjøring er den økede effekten som da oppstår. Dette gir høyere turtall (noe en absolutt ikke vil ha under innkjøring) da innkjøring foregår med vid open trottle og turtallet blir regulert med dysenålen. Når en da skal varme opp og slite til motoren med korte innmagringer (som gir høyt turtal) vil eventuell Nitro gjøre att motoren går ennå høyere opp i turtall enn uten Nitro (dette er selvsagt ikke bra under innkjøring). Motoren vil faktisk gå varmere med Nitro under innkjøring enn uten, dette er p.g.a. friksjonen i den uinnkjørte motoren som utvikler mye varme (mere varme dess høyere turtall den blir utsatt for). Motoren vil med innkjørt motor faktisk (som nevnt i Klaus sin artikkel ) gå kaldere med enn uten Nitro.
                Konklusjon: Nitro gir høyere turtall ikke mere varme. Under innkjøring er friksjonen større enn normalt i en motor. Turtal gir friksjon, mere turtall gir mere friksjon, friksjon gir varme osv.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  En annen ting er den stadige tømmingen av tanken tilbake til kannen og stadig genering av diverse skumle restforbindelser etter forbrenningen. Tank trykksatt med eksos er egentlig noe skikkelig herk.
                  Dette unngår man vel på motorer med lukket drivstoffsystem (drivstoffpumpe) som f.eks YS?
                  Hvor mye har nitroinnholdet til å si for effekten,?.
                  Kommer litt an på konstruksjonen. Motorer fra Østen reagerer normalt kraftig på nitro. Europeiske som f.eks. Rossi er effektøkningen minimal fra 0-15 % nitro.
                  Noen sier at under innkjøring kan man bruke 0% nitro?!!
                  stemmer dette.
                  I mange manualer står det ofte ordrett: Bruk den propell og drivstoff til innkjøring som du akter å bruke til vanlig.
                  Så. så veldig nøye er det vel ikke?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Vingemutteren
                    Ja man bør bruke 0% Nitro under innkjøring
                    Det ville ikke jeg gjort. Det er vel en gylden tommelfingerregel at man skal kjøre inn motoren på den samme fuel som man har planer om å bruke etter at motoren er innkjørt.

                    Uanset, hvis du har manualen til motoren så følg det som står der angående innkjøring av den enkelte motor. Det er tross alt produsenten som vet mest om motoren.

                    Originally posted by Vingemutteren
                    ...vil eventuell Nitro gjøre att motoren går ennå høyere opp i turtall enn uten Nitro
                    Turtallet regulerer du fint med dysenåla, og jeg tipper nitroinnholdet har svært lite å si for turtallet i forhold til den kontrollen du har med nåla.

                    Ole André

                    Comment


                    • #11
                      Hei alle sammen. denne nitrosaken er litt rar..kjørte in min magnum 53 på 20 % nito 5 l. skiftet så til 5 % nitro. Da tanken fortsat hadde fuel med 20 % så startet jeg opp motoren og lot denne stå å gå til den nesten ble fri, fylte så på ny fuel med 5 %, startet opp motoren igjen og lot den gå. Merket etter en stund at den begynte å øke i turtal noe, + at den også fikk en renere og finere gange. tok så senderen og ga full gass, reaksjonen kom med en gang, ikke så mye som litt nøling engang (d hadde den noe av før) måtte også stille ned tomgangen noe mere.

                      Det virker som den går mye bedre og finere på 5% en på 20%.

                      I dag var det nesten helt vind stille så jeg skulle ta Ready`n en tur på flotører men for en tabbe jeg da oppdaget. flyet står ofte på ladding så d var bare å gjøre seg klar, men da jeg skulle teste alt var det ikke reaksjon i noe, oppdaget til min store skuffelse at jeg ikke hadde slått av brytern under ladding så den hadde stått med strøm på hele tiden. For en Nedtur
                      www.freesider.no

                      Comment


                      • #12
                        Det er helt klart at de lærde strides, Klausre (redaktør)mener at nitro medfører kaldere motorer mens Jero Fuel sin innføring i fuelenes mysterier sier det motsatte. Da blir jo spørsmålet hva er riktig?
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Superstar40
                          Klausre (redaktør)mener at nitro medfører kaldere motorer mens Jero Fuel sin innføring i fuelenes mysterier sier det motsatte....
                          ...og produsenten av Modell Racing Fuel har målt seg frem til akkurat det motsatte av det Jero sier igjen.

                          Svaret må vel være at det er mange forhold som spiller inn, og at det kanskje ikke er noe absolutt svar på hva som er riktig.

                          En kommentar litt mer på det generelle planet;
                          Uansett så kan man diskutere frem og tilbake alle mulige teorier og påstander. men for å være helt sikker anbefaler jeg å prøve selv og se hva som skjer. Det svaret du får da er hvertfall réelt på din motor og da er andre teorier/påsander uvesentlige?

                          mvh.
                          Ole André

                          Comment


                          • #14
                            De lærde strides ikke (med de lærde mener jeg internasjonale annerkjente eksperter med sosfistikert måle utstyr og bunn solide rykter. Ikke Hemma pulere med koke termometer). fakta er at med Nitro går motoren kaldere. fakta er og at det finnes omkringliggende årsaker som kan få dette til å se annerledes ut. Under lik belastning og like forhold så går motoren kaldere med Nitro (Trodde selv det var motsatt i mange år). Ett eksempel er jo pylon racing motorer som går på enorme nitromengder, når en slik begynner å bli for slitt til konkuranse bruk, bruker de å gå ned til ca 10% nitro og de bruker gjerne motoren i flere år til i vanligt sports bruk. Effekten blir ofte nesten større med lite nitro som sports motor, enn hva den var på slutten som konkuranse motor. Dette er fordi den høyere drifts tempraturen med lite Nitro, gjør att passningene i sylinder stempel oppsettet (gjelder ABC motorer selvsagt) blir trangere hved det nye høyere drifts tempraturene. En annen ting er det at Nitro forandrer fortenningen i motoren litt (men jeg husker ikke hvilken vei, tror den øker den litt).


                            Turtallet regulerer du fint med dysenåla, og jeg tipper nitroinnholdet har svært lite å si for turtallet i forhold til den kontrollen du har med nåla.
                            Beklager Ole men her mener jeg du nok er på bærtur. Når en strammer inn dysenåla så gjør man det til maks turtall for så å bakke litt av igjen (typisk 200/300rpm), men under innkjøring så bakker man ned for å kjøle motoren og det topp turtallet som man oppnår i de korte rusingene blir unødvendigt høyt (merk unødvendigt) med nitro.
                            Når det gjelder fabrikkens instruksjoner så går selvsagt de forran nesten alt annet, da det som du skriver kjenner sine motorer.

                            OK skyt.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Ett lite tillegg til mitt forige innlegg.
                              Jeg skal innrømme at jeg kjører inn mine motorer på det samme som de skal gå med senere (av den enkle grunn at jeg ikke gidder å kjøpe inn innkjørings fuel separat). Det betyr også at jeg forlenger den innledende innkjøringen endel og søker å holde opprusingene kortere over en lengre tid enn jeg i utgangs punktet ville ha gjort. Så du har nok litt rett i det med at dysenålen kan brukes til å kontrollere innkjøringen (men ikke maks turtallet, kun lengden av belastningen).
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X