Announcement

Collapse
No announcement yet.

Immelman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Immelman

    Hva er riktig utførelse av immelman? Har lest i reglene for Vingtreff at man etter 1/2 loop skal holde den minimum 1 sekund på level inverted før du gjør en 1/2 roll tilbake til normal flight. I Nordic programmet står det at 1/2 loop skal etterfølges av en 1/2 roll i en bevegelse. Har jeg lest reglene som leser bibelen?

    Det vil jo være toskete å øve inn en variant og når man kanskje blir flink nok ønsker å fortsette med Nordic. Ser også at noen sier det er smart å heve nesa litt før en roll men i følge andre er dette en juksemåte fordi korreksjon med opp/nedror skal gis i underveis i øvelsen.

    Venter i spenning på hva som er riktig
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Så vitt jeg forstår skal det være minst ett sekunds rett flygning før og etter øvelsen, mens den 1/2 rollen skal komme rett etter den 1/2 loopen.
    Grunnen til at noen sier man skal heve nesen før en roll er at det da er lettere å få den til uten å miste for mye høyde, men jeg har hørt (og mener selv) at du bare lurer deg selv da siden korreksjon skal foregå under rollen (med en rollrate på ca. 2 sek. som i VT skal det normalt kunn være nødvendig med en liten dytt på stikka når du er opp ned (inverted), i slow-roller må man bruke sideror i tilleg).

    Det kan godt være jeg tar feil siden jeg selv bare øver VT, så rett meg hvis jeg tar feil.

    PS. Siden det først er snakk om Vingtreff, kan jeg tillate meg å spørre: Skal det være 1 sek. rett flyvning før hver loop, eller skal loop nr. 2 komme rett etter den første?
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Jeg har forstått det slik at 2 looper betyr at de skal følge rett etter hverandre og at de skal være av samme størrelse vertikalt/horisontalt og med inngang/utgang på samme sted/høyde.

      Grunnen til at jeg spør om rollen er at han som har vært treneren og moralske støtte i oppstartsfasen min mente at "et lite triks" var og løfte nesen en tanke. Leste på sidene til Ola Fremming at dette var juks og var egentlig veldig interessert i å høre konkurranseflygernes mening.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Originally posted by Superstar40
        Jeg har forstått det slik at 2 looper betyr at de skal følge rett etter hverandre og at de skal være av samme størrelse vertikalt/horisontalt og med inngang/utgang på samme sted/høyde.
        Jeg trodde også det var slik, men var ikke helt sikker, takk.

        Jeg leste akkurat det samme på Ola Fremming sin hjemmeside.
        Har også hatt en "trener" som sa at det var et lite triks.

        Jeg har aldrig flyd konkuranse før (planlegger å være med neste "sesong") så jeg vet heller ikke hvordan immelman skal utføres, det er bare slik jeg har forstått det.
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Dommerreglene: "Det skal trekkes hvis rollen ikke kommer umiddelbart etter den halve loopen....."
          Altså kan du godt fly inverted etter halvloopen, men det er en feil som det skal trekkes for.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Jeg har oppfattet det som at det joo skriver er riktig. Halv-loopen skal gå rett over i halv roll til normal flukt uten opphold.
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment

            Working...
            X