Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krav til NLF-medlemsskap på stevner!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Krav til NLF-medlemsskap på stevner!

    Som dere sikkert har fått med dere har det vært debatt rundt ulykkesforsikringer på stevner. I nasjonale konkurranser har det vært en selvfølge lenge... Og nå har NLF Modellflyseksjonen gjort vedtak som skal gjøre at vi slipper denne situasjonen i framtida. Fikk følgende informasjon om styrevedtak fra Kenneth Lunde:

    Modellflyseksjonen NLF hadde følgende styrevedtak 15/11-03:

    Nye krav til stevnearrangører.
    Seksjonen vil underrette klubbene om at det heretter er et ufravikelig krav
    at deltakere på stevner arrangert av NLF-tilsluttet modellflyklubb/gruppe
    er fullverdige medlemmer av en modellflyklubb/gruppe tilsluttet NLF eller
    tilsvarende utenlandsk organisasjon med FAI tilslutning. Dette følger av
    NLFs konkurransereglement, samt NIFs lover. Seksjonen vil vurdere
    sanksjoner der hvor dette ikke etterleves.

    Dette betyr i praksis at alle deltagere på våre stevner og treff, så lenge
    de annonseres offentlig, ikke kan ha deltagere som ikke har fullverdig
    medlemskap som beskrevet i vedtaket.
    Styret er klar over at dette vedtaket vil medføre diskusjoner, og at
    praksis har vært forskjellig på våre stevner og treff. Det arrangeres også
    til dels store treff hvor dette kravet ikke har vært håndhevet tidligere.
    Vi må imidlertid innskjerpe dette, og minne klubbene om at
    ansvarsforsikringen ikke kan forventes å dekke skade forårsaket av en
    pilot som ikke er medlem som omtalt. Det kan da bli klubben som arrangør
    som vil bli stilt til ansvar for den skade som forvoldes i slike tilfeller.
    Støttemedlemskap er ikke å regne som fullverdig medlem i ovennevnte
    sammenheng.
    Med en utvikling vi har sett det siste året når det gjelder gode "tilbud"
    til ulykker, må vi anmode klubbene om å tenke nøye igjennom sin
    stillingstagen til ovennevnte.
    Forbudet gjelder ikke arrangement som foregår utenfor Norges grenser.

    Hilsen Kenneth


    Klubbstevner som publiseres internt skulle ikke rammes av dette. Kanskje DU bør ta kontakt med NLF snart??
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Dette er vel i samsvar med alle arrangement som er i organiserte former og skjer i regi av NIF eller medlemmsorganisasjoner. Om du sparker fotball eller går på ski og ønsker å delta på et stevne må du ha lisens/medlemskap til et lag eller en klubb.

    Med tanke på at hobbyen vår er relativt dyr - så bør medlemskap i en organisert klubb være overkommelig. Jeg er klar over at mange RC-klubber ikke er organisert i NLF men oppfordrer de til å bli det. Til flere vi er jo sterkere blir vi og det økonomiske tilskuddet fra sentralt hold vil jo øke.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Hør hør. Jeg synes dette er bra.
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Nå er det ikke alle klubber som er store nok til at det er noe poeng å tilslutte seg NLF; det er rett og slett ikke mange nok medlemmer til at de greier å etablere ett styre stort nok til å tilfredsstille kravene.

        Jeg startet min modellflyving i en slik klubb - en klubb som disponerer ett så bra anlegg at de leier bort dette en gang i året til ett større stevne. Dersom de få lokale meldemmene har ønsket det, har de fått deltatt i stevnet selv uten NLF-medlemskap. Nå ser det ikke ut til at dette lenger lar seg gjøre

        Dette blir å skvise ut de som flyr modellfly i grisgrente strøk - man kan godt si at det ikke er mye penger å tilslutte seg NLF, men når man da må melde seg inn i en klubb man ikke har lokal tilknyttning til virker det noe meningsløst. Husk at dette ikke er en "folkesport".

        Comment


        • #5
          Synes faktisk at Tore her traff blink ved å oppsummerer noen av de "negativene" sidene ved NFL-medlemskap, og hvorfor mange mener at mer bør gjøres av NFL før man kan fremme dette som et generelt krav til alle utøvere.

          Så, hvordan få dette til?

          Comment


          • #6
            Jeg ser problemet. Men en måte å løse det på kan være at mindre klubber danner et felleskap innenfor et geografisk område. At man danner regionsforening som består av mange små klubber hvor den enkelte klubb har en representant i regionsforeningen. Nå kjenner jeg ikke lover og regler så godt at jeg vet om dette lar seg gjøre.

            Fagforeninger er ofte organisert på denne måten for aleine er man liten men sammen er man "stor".
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Hvis dette blir et krav på NNM tror jeg det blir tynt med deltagere.

              Jeg er helt enig i at deltagere bør ha forsikring, men det skulle vært mulig å kjøpe lisens/forsikring for enkeltstevner.

              PS! Pr i dag er det 2 klubber i Nord-Norge som er tilsluttet NFL og NNM er det eneste stevnet de fleste her i nord deltar på.
              Mvh
              Lars Erik Arntsen

              Comment


              • #8
                Legg merke til at du selv ikke behøver være medlem av NLF, men du må være medlem av en klubb som er medlem....forstå det den som kan.

                Det sies at dette er pga forsikringer. Min lokale klubb er ikke medlem av NLF, men vi har da tegnet forsikring i klubben allikevel, og jeg tror nok denne dekker minst like mye som forsikringen gjennom NLF.

                Greit nok at dette skal gjelde ved stevner hvor det er konkurranser i de forskjellige FAI-klassene (altså mesterskap osv), men syntes det er tullete at dette også skal gjelde normale "treff", der modellflygere fra hele landet treffes uhøytidlig kun for å fly, og ikke for å konkurrere.

                mvh.
                Ole André

                Comment


                • #9
                  Såvidt jeg forstår er hovedhensikten fra NLF's side at deltakere skal ha en hensiktsmessig forsikring mot ulykker. Jeg har ikke noe problem med det kravet, og er villig til å betale for NLF's forsikring dersom jeg skulle finne på å delta i et stevne.

                  Det jeg har problemer med er at det også kreves at jeg skal løse medlemsavgift i en klubb. Hvorfor jeg skal betale for fasiliteter jeg ikke har anledning til å bruke er for meg en gåte. I dag finnes det mange muligheter for fleksible løsninger, og et godt forslag som allerede er nevnt er å tilby engangsforsikringer.

                  Uten å kjenne til prosessen bak NLF's vedtak så virker det som om man bare viderefører et gjeldende regime uten å prøve å være løsningsorientert. Det er synd.
                  Anders Valland
                  Trondheim

                  Comment


                  • #10
                    Den måten dem i min klubb som skulle fly stevner/konkurranser osv gjorde det på, før vi ble NLF-medlemmer, var å også stå tilsluttet en annen klubb med NLF-tilslutning. Men uten å betale klubbavgifter, bare NLF-medlemsskap.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    Working...
                    X