Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorproblem???

    Har noen spørsmål,

    Når jeg kjører motoren mye på tomgang kommer det mye oljeguffe
    ut av potta , det gjør ikke så mye det, men den er svart.
    Er dette normalt eller er det noe som er galt?
    Når jeg kjører den på full gass så ser jeg ikke noe til den svarte guffen,
    Da blir den helt lys brun eller det er bare såvidt at det er farge.
    Ser også at den svarte guffa kommer inn i trykkslangen og vidre til tanken,dette er vell ikke så bra??. ser at når jeg gir full gass så
    putrer og harker den litt ,til at guffa er kommet inn i tanken, da går den bra. Er det noe jeg kan gjøre med dette??.
    Motoren fungerer MEGET bra foruten dette.Og ja jeg har hatt den i tusen biter så det er ikke noe inni den, ser helt fin ut.
    Håper at noen kan svare meg.
    ( jeg bruker, jero fuel 0%x18%,os8 plugg, sc motor )

  • #2
    Re: Motorproblem???

    Originally posted by nybegynner
    Har noen spørsmål, Når jeg kjører motoren mye på tomgang kommer det mye oljeguffe
    ut av potta , det gjør ikke så mye det, men den er svart.
    Er dette normalt eller er det noe som er galt?
    Det er forbrenningsrester etter forbrent fuel ,og det er normalt. Ikke noe å bekymre så lenge den går fint.
    Du må finjustere på tomgangen slik at den ikke putrer før den kommer opp til full gass, det er litt for mye fuel igjen før all er blitt forbrent før det kommer normal fullgass, skru et par hakk innover i blandingsdyseskrue (ikke hoveddysenål, den er kun for fullgass med åpen trottle) og se om du får den til å reagere bedre uten putring. se på røyk mens den går på tomgang, for mye røyk=mye fuel og vice versa.

    Påse at all er skrudd godt på plass og ikke rister løs, ellers gir den metallrester sammen med olje, ser gråaktig og glinsende som metall. Brun eller Svart olje ikke noe galt.

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Hvis olja er svart eller gråaktig kan det være et tegn på det er noe aluminium som ligger å gnisser mot et eller annet. Typisk når potta er løs f.eks.

      Ole André

      Comment


      • #4
        Det er ingenting som er løst ,og ikke noe som gnisser og det er ikke noe røyk hverken på tomgang eller full gass.
        Bare mye svart brun olje.
        Har prøvd å justere tomgangsdysa , litt inn og den dør ut , litt ut og den putrer mer ,så jeg tror den skal være sånn.
        Jeg tror det er olja som er i trykkslangen som gjør at den putrer,
        for når jeg har kjørt ut olja og lar den gå litt på tomgang for så å gi full gass virker den ok. så det virker som om olja som er i slangen stopper
        trykket.kan man ta ut mellomveggen for å prøve om det blir bedre??
        tar motor skade av det.?

        Comment


        • #5
          Originally posted by nybegynner
          Det er ingenting som er løst ,og ikke noe som gnisser og det er ikke noe røyk hverken på tomgang eller full gass.
          Bare mye svart brun olje.
          Har prøvd å justere tomgangsdysa , litt inn og den dør ut , litt ut og den putrer mer ,så jeg tror den skal være sånn.
          Jeg tror det er olja som er i trykkslangen som gjør at den putrer,
          for når jeg har kjørt ut olja og lar den gå litt på tomgang for så å gi full gass virker den ok. så det virker som om olja som er i slangen stopper
          trykket.kan man ta ut mellomveggen for å prøve om det blir bedre??
          tar motor skade av det.?
          Lite eller uten røyk er normalt så lenge den spyr olje som indikerer at det er nok smøring i moteren og misfarger olje pga brente fuelrester (karbon/sot). Hvis den virker fint på tomgang på samme innstilling, så la den få lov til å kjøre samme som før så lenge du ikke har problemmer med den. Den tar ikke skade av om du tar av mellomveggen i eksospotte ,og den vil bare gi mer støy. Stopper i slange?? , hmm, hvis den var blokkert i slangen så ville motoren stoppe pga mangel på trykket i tanken, så den er ikke blokkert. Det er vanlig at det kommer litt olje i slangen. Olje kan samle litt i eksospotte under tomgangen, olje forsvinner når du gir gass.

          Ikke noe grunn til å bekymre, er den din første motor oog ikke hatt andre motor?? Det er vanlig nybegynnere begynner å bekymre og grue om noe går galt med den nye motor.

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Merke og modell på den motoren ville kansje være greit .
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Merke og modell på den motoren ville kansje være greit .
              Kommer an på utforming og konstruksjon i hver motor som får lite eller mer sot i olje ved normal bruk.

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Joda men noen motorer som t.d. Leo 46 er kjent for ei potte som griser voldsomt i trykkslangen. Derfor altid interesangt å vite merke og modell på de motorene en svarer på (eller leser om).
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  sc 91mk2 som sitter i cessna cardinal 177
                  glemte det.

                  Comment


                  • #10
                    Enig med VM. Alltid greit å vite type. Man trenger ikke føre lange diskusjoner og utredninger hver gang noen har et spørsmål. Vet man fabrikat og modell så sitter det en masse folk rundt omkring med erfaring på akkurat den typen som sikkert kan gi et korrekt svar med en gang på det det spørres om.
                    Som enkelte nettsteder bruker å påpeke. Sjekk FAQ så finner man ofte svar der. Kanskje en ide for forumet også? Å opprette noe tilsv.

                    Comment

                    Working...
                    X