Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demont. av motor..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Demont. av motor..

    Hei. Tenkte jeg skulle demontere min Magnum xls 52, men er det noe jeg bør være klar over eller trenger før jeg gjør dette. Motoren har hatt seg 2-3 dukkerter i salt vann men er skyllet og startet i ettertid, men har litt lyst å c hvordan den ser ut innvendig. Den har oppført seg noe idiot i det siste, kan det virkelig være at jeg kjørte den inn på 20% nitro og er nå godt over til 5%?

    Noen som har erfaring med Fueln fra RCmodellers?, står ikke noe type eller merke på fuel som sier meg hviken type det er. Tenkte jeg skulle prøve en anne fuel og se om den ble bedre.
    www.freesider.no

  • #2
    Den har oppført seg noe idiot i det siste
    Sikker på at det er motoren som har oppført seg................

    Dette taler litt for seg:
    Motoren har hatt seg 2-3 dukkerter i salt vann, men er skyllet og startet i ettertid
    Husk at en slik motor går med rundt 10-15000 rpm i luften og den stopper ikke momentant om den får seg en dukkert. Den går adskillige omdreininger før den stopper helt og salt er et hardt slipemiddel. Det nytter ikke med god fuel hvis du tilfører saltvann og du får ikke ut alt saltet bare ved å skylle den.
    Hovedregel: Motor i saltvann, plukk den i stykker og gjør den ordentlig ren. Ingenting annet nytter.

    Comment


    • #3
      Motoren har hatt seg 2-3 dukkerter i salt vann, men er skyllet og startet i ettertid
      Kulelager ruster fort, skift nye lagre hvis du ikke har renset dem skikkelig. Den skal ikke ha harde punkter når du roterer veivakselen og kan føle punkter med fingre.

      Den har oppført seg noe idiot i det siste
      Kompresjontap?? Går dårlig på tomgang??
      Salt er ødeleggende for sylinder/stempel. Sjekk at det er ikke slipe-/slitemerker. Ta av sylinderforing og stempelet. Du dekker tommelfinger over øvre foringen og smurt litt olje på begge delene, dra stempelet via råde fra øvre topp til nær eksosporten, holder vakuumet mer enn 10 sekunder, er den ok, hvis ikke bytt delene.

      Se etter råden er rette og uten skjevheter, ikke bøyd da det kan bli ødelagt av hydraulisk lås dvs sylinderen fylles med vann før komprimering. Samme med veivtappen på veivakselen skal ikke være bøyd.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Originally posted by olle
        Den har oppført seg noe idiot i det siste
        Sikker på at det er motoren som har oppført seg................

        Dette taler litt for seg:
        Motoren har hatt seg 2-3 dukkerter i salt vann, men er skyllet og startet i ettertid
        Husk at en slik motor går med rundt 10-15000 rpm i luften og den stopper ikke momentant om den får seg en dukkert. Den går adskillige omdreininger før den stopper helt og salt er et hardt slipemiddel. Det nytter ikke med god fuel hvis du tilfører saltvann og du får ikke ut alt saltet bare ved å skylle den.
        Hovedregel: Motor i saltvann, plukk den i stykker og gjør den ordentlig ren. Ingenting annet nytter.
        Du mener vell at det er jeg som er idiot som leker meg i saltvan med flyet?....joda kansje litt dumt akurat det, men har ikke å mange alternativer her før til sommeren, skulle jo bruke det på snøen nå di siste dagene men den er ikke helt god for tiden, så jeg lurer på om det er skiftingen fra 20%nitro til 5% som er grunden, d var liksom da den ble noe "idiot" før så gikk den jo som en klokke selv etter dukertene i saltvann. Men jeg tenkte jeg skulle demotere den helt å ta en sjekk, å lurte da på om det var noe jeg burde være oppmerksom på ang demont av slike motorer. (har det vært en bilmotor så har det vært gjort for lenge siden) men disse motoren vet jeg inngen ting om liksom.
        www.freesider.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Motorboy
          Motoren har hatt seg 2-3 dukkerter i salt vann, men er skyllet og startet i ettertid
          Kulelager ruster fort, skift nye lagre hvis du ikke har renset dem skikkelig. Den skal ikke ha harde punkter når du roterer veivakselen og kan føle punkter med fingre.

          Den har oppført seg noe idiot i det siste
          Kompresjontap?? Går dårlig på tomgang??
          Salt er ødeleggende for sylinder/stempel. Sjekk at det er ikke slipe-/slitemerker. Ta av sylinderforing og stempelet. Du dekker tommelfinger over øvre foringen og smurt litt olje på begge delene, dra stempelet via råde fra øvre topp til nær eksosporten, holder vakuumet mer enn 10 sekunder, er den ok, hvis ikke bytt delene. dette merkes ikke når topp eller pluggen er i.

          Se etter råden er rette og uten skjevheter, ikke bøyd da det kan bli ødelagt av hydraulisk lås dvs sylinderen fylles med vann før komprimering. Samme med veivtappen på veivakselen skal ikke være bøyd.

          Jens Eirik
          Har demontert toppen her om dagen og der ser sylindeveggene fine og blanke ut, uten tegn til mørke partier. toppen av stemplet hadde et litt lysegrått belegg, samme med toppen, har polert dette bort. Er det normalt at det er noe dødgang i nedre død område på veive når du svinger proppen uten topp/Plugg??
          www.freesider.no

          Comment


          • #6
            Litt dødgang i endene er nok normalt. Når du tar av baklokket og skal ta ut sylinder foringen så må du passe på at du merker deg hva som er frem og bak på stempel og råde (bruker ikke å demontere råden fra stempelet da dette som regel er unødvendigt). For øvrigt så ser du rett inn på baklageret (det ligger rett forran veivskinka) når du har tatt av lokket. Somregel så ser du med engang om lageret er mye rustet eller ei, kjenn godt etter når du snurrer rundt motoren uten topp (den skal ikke kjennes ut som om det var en elektromotor du snurret rundt på men være helt uten herker og lyder). En siste ting. Det skal ikke være nødvendigt å bruke makt på en modellfly motor, er det noe som ikke kommer fra hverandre så spørr før du trøkker til.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Litt dødgang i endene er nok normalt. Når du tar av baklokket og skal ta ut sylinder foringen så må du passe på at du merker deg hva som er frem og bak på stempel og råde (bruker ikke å demontere råden fra stempelet da dette som regel er unødvendigt). For øvrigt så ser du rett inn på baklageret (det ligger rett forran veivskinka) når du har tatt av lokket. Somregel så ser du med engang om lageret er mye rustet eller ei, kjenn godt etter når du snurrer rundt motoren uten topp (den skal ikke kjennes ut som om det var en elektromotor du snurret rundt på men være helt uten herker og lyder). En siste ting. Det skal ikke være nødvendigt å bruke makt på en modellfly motor, er det noe som ikke kommer fra hverandre så spørr før du trøkker til.
              Har nå demondert alt uten råde og stempel. alt virker teit og fint. fylte "bunnpannen med whitesprit og snurret den godt rundt, tømte den ut og fylte FX1 på og snuret den godt rundt, dette ble gjort 2 ganger. Demonterte forgasser og renset og smure den også opp. La merke til at stempel/toppen og foringe var helt blanke og fine uten antydning til mørke partier eller avleiringer etter siste kjøring. Skal bestille meg noe Modell Racing Fuel og se om den er noe bedre, alle skryter jo så mya av den.....? Har også demontert Fuel tanken og tømt den.

              Lurer på om tomgangsnåla skal stilles med forgasseren lukket eller åpen??
              Ser jo her inne at alle justerer med gassen lukket, men da bunner jo nålen mye tidligere. I bruksanvisningen står det grund justeringen skal stilles 2-1/2 omdreninger ut med gassen HELT åpen, og da blir det jo en alvorlig feil instilling hvist man gjør dette med gassen av.
              www.freesider.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by freesider
                Lurer på om tomgangsnåla skal stilles med forgasseren lukket eller åpen??
                Ser jo her inne at alle justerer med gassen lukket, men da bunner jo nålen mye tidligere. I bruksanvisningen står det grund justeringen skal stilles 2-1/2 omdreninger ut med gassen HELT åpen, og da blir det jo en alvorlig feil instilling hvist man gjør dette med gassen av.
                Følg som det står i bruksanvisningen..

                Tomgangsnåla skal alltid justeres med gassen lukket mens motoren går. Ikke rør hovedysenål mens du justerer tomgang.

                Hoveddysenål virker bare på full gass, dvs bestemt mengde fuel til luft mengde motoren som går best på full gass, ikke på tomgang.

                Originally posted by freesider
                toppen av stemplet hadde et litt lysegrått belegg, samme med toppen, har polert dette bort.


                Polert med slipende midler etc kan skape kompresjontap, da delene er lappet til å få tett og har toleranse nede til 0.001mm, polerer du, så tar du fort så mye materiale av stempelet at toleransen blir stor uten du aner.

                Du primer motoren med fuelen og se på stempelet gjennom eksosporten og vri veiven rolig og se etter luftbobler kommer fra stempelet/sylinderen. Lite luftbobler=god kompresjon, mye luftbobler=dårlig kompresjon

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Motorboy
                  Originally posted by freesider
                  Lurer på om tomgangsnåla skal stilles med forgasseren lukket eller åpen??
                  Ser jo her inne at alle justerer med gassen lukket, men da bunner jo nålen mye tidligere. I bruksanvisningen står det grund justeringen skal stilles 2-1/2 omdreninger ut med gassen HELT åpen, og da blir det jo en alvorlig feil instilling hvist man gjør dette med gassen av.
                  Følg som det står i bruksanvisningen..

                  Tomgangsnåla skal alltid justeres med gassen lukket mens motoren går. Ikke rør hovedysenål mens du justerer tomgang.

                  Hoveddysenål virker bare på full gass, dvs bestemt mengde fuel til luft mengde motoren som går best på full gass, ikke på tomgang.

                  Originally posted by freesider
                  toppen av stemplet hadde et litt lysegrått belegg, samme med toppen, har polert dette bort.


                  Polert med slipende midler etc kan skape kompresjontap, da delene er lappet til å få tett og har toleranse nede til 0.001mm, polerer du, så tar du fort så mye materiale av stempelet at toleransen blir stor uten du aner.

                  Du primer motoren med fuelen og se på stempelet gjennom eksosporten og vri veiven rolig og se etter luftbobler kommer fra stempelet/sylinderen. Lite luftbobler=god kompresjon, mye luftbobler=dårlig kompresjon

                  Jens Eirik
                  Kan jo ikke juster Tomgangsnåla i tromelen mens motoren går...?, risikerer jo å få fingrene i propellen. (har det bare vært så enkelt så.....)

                  Slik jeg har forstått det så justerer man Hovednålen til man får max turtall og litt tilbake så turtalle detter litt. så justerer man Tomgangsnålen til man får en stabil tomgang og fin throtling. eller er jeg helt på jorde ?

                  Eller har Hovednåla noe med throtlings egenskapen å gjøre etter at den er stilt for max turtall?

                  Står ivertfall at vist tomgangsnålen skal stilles tilbake til slik den var fra fabrikken så skal man stoppe motoren å gi full gass og justere tomgansnålen 2-1/2 omdreininger ut. Vist man justerer den 2-1/2 omdreininger ut med gassen av så tilsvarer jo det 3-1/2 med gassen på fult. for å si det enket, når man skru inn nålen til den stopper,så stopper nåle litt over 1 omdreining tidligere med gassen av, en den gjør med full gass. Og da MÅ man jo vite om grundinstillingen skal gjøres med eller uten full gass. Eller Tar Magnum Feil...?? stemmer jo etter det jeg har prøvd da.

                  Så da får jo en nybegynner fort feil vist han bare får vite at grund instillingen er 2-1/2 omdr. på tomgangsnåla og xxx på hovednålen.

                  Men selfølgelig vist man kan justere tomgangnåla mens motoren går på tomgang så ville jo det være fint

                  Joda det er noen småbobbler rund stemple i exsosåpningen når jeg vrir den godt. men d virke som den har god komp.

                  Har ikke polert i den forstand....bare pusset fint med en slikk pusseklut som man bruker til slutt pussingen på noen biler.
                  www.freesider.no

                  Comment


                  • #10
                    Kan jo ikke juster Tomgangsnåla i tromelen mens motoren går...?, risikerer jo å få fingrene i propellen. (har det bare vært så enkelt så.....)


                    Eller har Hovednåla noe med throtlings egenskapen å gjøre etter at den er stilt for max turtall?
                    Bruk lang og tynn skrutrekker mens du justerer tomgangsnåla.

                    Påvirker ikke trottleegenskapen..

                    Slik jeg har forstått det så justerer man Hovednålen til man får max turtall og litt tilbake så turtalle detter litt. så justerer man Tomgangsnålen til man får en stabil tomgang og fin throtling. eller er jeg helt på jorde ?
                    Akkurat som du skal gjøre!

                    Comment


                    • #11
                      Nå går motoren som ei klokke, bare noen små justeringer så startet den neste med ett vind kast på proppellen. tomgangen ble også utrolig lav, nesten som jeg kan snurre den fortere for hand når den står på tomgang en stund så må jeg gi litt gass før jeg gir fullt turtal men da kommer den som en exsploson den fine og lave tomgangen tror jeg har en del å gjøre meg FX1 oljen som jeg vasket ogg smurte den med. FX1 fungerer ivertfal slik på bilmotorer og andre 2T motorer jeg har gjort det samme med. nå er jeg litt kresen som bilmekaniker på motorer men merker at den jage en liten anelse på turtal ved halv gass..........?
                      www.freesider.no

                      Comment


                      • #12
                        merker at den jage en liten anelse på turtal ved halv gass..........?
                        Det er helt normalt med litt jaging på mellomgass. Kommer av at forgasser typen som brukes ikke er helt nøyaktig i fuel metreingen i hele området (det er skrå sporet på forgasser tønna som gir en øket mengde fuel ettervert som en opner opp gassen).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Du mener vell at det er jeg som er idiot som leker meg i saltvan med flyet?
                          Nei, men det finnes bare en resept ved en dukkert i saltvann. Demontering og rengjøring, med en gang. Også alt annet, radioutstyr osv. Ikke rart den gikk greit like etterpå. Salt trenger tid for å tære og evt feste seg som avleiringer.Obs. Alt utstyr er bare kun så bra som brukeren bruker og vedlikeholder det.
                          I bruksanvisningen står det grund justeringen skal stilles 2-1/2 omdreninger ut med gassen HELT åpen
                          Det er fordi at helt åpen posisjon er lik og fast på alle motorer. Endestopp i tomgang kan justeres og siden tønna flytter seg innover vil derfor denne posisjonen kunne være forskjellig fra motor til motor. Derfor vil også grunninnstillingene for tomgangsnåla variere i denne posisjonen fra motor til motor, og kan derfor ikke være nøyaktig retningsgivende. Magnum tar helt sikkert ikke feil, men mange brukere gjør det. Så hold deg til full gass, da kan alle sammenligne innstillingene sine uten feilmargin.
                          merker at den jage en liten anelse på turtal ved halv gass
                          Helt normalt ved serieproduserte motorer. Dette kan du få rettet på ved å trimme (slipe) tomgangsnåla. Men skal ikke gå mærmere inn på dette her, for det trengs en del erfaring for å gjøre det riktig.

                          Comment


                          • #14
                            ja har hør dette med å slipe nåla, skal vist gi bedre throtl egenskaper også.Men nå går den virkelig fin du kan c det her www.freesider.no/motortest.wma
                            www.freesider.no

                            Comment


                            • #15
                              Nei, nå må du skjerpe! Kan ikke legge ut en fil på 67 mb med nedlastingshastighet på ca 10-12 kb. Komprimer!!

                              Comment

                              Working...
                              X