Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nød løsning .!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nød løsning .!

    Etter et stup fra 60 meters høyde og rett i bakken, gikk antenne ledningen
    på mottakeren av.
    Er det noen som har gode tips til nødløsning.?
    Kan man lodde den sammen eller kan man bruke en annen ledning?
    Håper at noen kan gi meg noen råd. for jeg skal på stripa i morgen.

    Takk på forhånd.

    NB! (flyet en cessna 177 med 15cc motor ,måtte ha 3 timer med liming
    før det så ut som et fly igjen.)

  • #2
    Lodde sammen endene du hvis den har røket utenfor mottakeren.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Har nesten samme spørsm. Isolasjon på en av motakerne mine er borte ca de siste 20 cm. kan jeg legge noe isolasjonstape eller lignende over ?
      Skulle nesten tro det ? vill det ha noe å si for rekkevidden ?
      www.freesider.no

      Comment


      • #4
        En antenneledning kan være både med og uten isolasjon. Det har ingen betydning. Det som er viktig er at metalltråden ikke er av og har riktig lengde. Den kan også skiftes ut med en hvilken som helst lignende ledning av samme lengde.

        Comment


        • #5
          Bare husk å ikke korte/endre lengden på selve antennetråden noe særlig. Innenfor frekvensområdet vi benytter på 35-bandet er den ideelle antennelengden den originale +/- 2-2,5 cm som følge av at frekvensene kan spenne fra 35,000MHz til 35,250MHz. Det vil si at en cm fra eller til ikke får allverden å si, men prøv alltid å ha korrekt lengde som originalt. Du skal kunne en del før du klarer å fintune
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Bare husk å ikke korte/endre lengden på selve antennetråden noe særlig. Innenfor frekvensområdet vi benytter på 35-bandet er den ideelle antennelengden den originale +/- 2-2,5 cm som følge av at frekvensene kan spenne fra 35,000MHz til 35,250MHz. Det vil si at en cm fra eller til ikke får allverden å si, men prøv alltid å ha korrekt lengde som originalt. Du skal kunne en del før du klarer å fintune
            Kortere ant.ledning fører til dårlig rekkevidde.

            Jeg har prøvd med dobbeltlang antenneledning i min Catalia pga plassering uten den påvirket frekvensområdet.

            Frekvens bestemmes av krystall i senderen/mottakeren.

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Antennelengden har ingen påvirkning på frekvensområdet... bare på signalstyrken på mottatt signal til mottakeren! Eller hva i alle dager er det du mente?

              Du er vel klar over at antennelengden på mottakeren din er mye lengre enn den fysiske trådbiten som henger ut av kassa Motorboy??? En god del av antennen består av en spole på kortet for å slippe å ha flere meter antenne hengende etter flyet.
              Prøv å regne ut bølgelengden ved 35MHz og så se hvor lang ei 1/4-bølge antenne blir.... noe mer enn de 90 centimetrene du ser.

              Har satt opp en depronmodell med vinde på mottakerantenna for å halvere lengden, reduserer selvsagt rekkevidden men ei god løsning for indoorfly.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Antennelengden har ingen påvirkning på frekvensområdet... bare på signalstyrken på mottatt signal til mottakeren! Eller hva i alle dager er det du mente?

                Du er vel klar over at antennelengden på mottakeren din er mye lengre enn den fysiske trådbiten som henger ut av kassa Motorboy??? En god del av antennen består av en spole på kortet for å slippe å ha flere meter antenne hengende etter flyet.
                Prøv å regne ut bølgelengden ved 35MHz og så se hvor lang ei 1/4-bølge antenne blir.... noe mer enn de 90 centimetrene du ser.

                Har satt opp en depronmodell med vinde på mottakerantenna for å halvere lengden, reduserer selvsagt rekkevidden men ei god løsning for indoorfly.
                Alene spolen uten kondensator blir ikke avgitt avstemt frekvens, mer signalstyrken ved kort antenne som f.eks fleksibel antennepisk.

                Spolen sammen med kondensator får vi avstemt frekvens avhengig av størrelse på kondensator og antall tørn spole.

                Se etter om spolen er koplet sammen med kondensator på kortet i mottaker, hvis den er der, så er det ikke antenneforsterking, det er avstemt frekvens etter det vi bruker til R/C.

                Jens Eirik

                Comment

                Working...
                X