Announcement

Collapse
No announcement yet.

Service på radioer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Service på radioer

    Hei folkens, undrer på hvem som kan anbefales til å ta på seg service på rc radioer. Min gamle Hitec Prism 7X (fra 1995) har begynt å tulle litt (trainer porten funker ikke lengre) og trenger sikkert full utsjekk.
    Er interesert i verksteder til alle typer rc radioer men primært Hitec denne gangen (legg gjerne inn værksteder til andre rc merker også, sikkert kjekt for andre å vite).
    En ting til, er en full sjekk og justering kostbart? (snakker om senderen her).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Re: Service på radioer

    Originally posted by Vingemutteren
    Hei folkens, undrer på hvem som kan anbefales til å ta på seg service på rc radioer.
    Har du prøvd hos samme forhandler som du kjøpte R/C annlegget om de kunne ta service og feilsøk i R/C annlegget?

    Jeg hadde opplevd høyderor på senderen (Sanwa Conquest MK2 fm) virket ikke, så jeg leverte til samme forhandler der jeg kjøpte ,og de fikk reparert feilen, det er snart 8 år siden, så prisen har sikkert endret..

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Jeg har brukt Anders Balte i Sverige.Under konstruktion
      Han reparerer alle merker,og er grei og sier fra om det ikke lønner seg.
      Mvh
      Gunnar Børseth

      I might not be very good, but I'm fun to watch.

      Comment


      • #4
        Hmm. blir fort tull med toll og moms når en sender ut av landet, for så å ta det inn igjenn. Er der ingen gode i Norge?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Posten har noen Proforma fakturaer som kan fylles ut og legges i plastlomme og limes utenpå pakken i slike tilfeller. Der kan man blant flere grunner krysse av for: For repair.
          Greitt av man oppgir full verdi på gjenstanden, for da får man erstattet dette hvis den kommer bort.
          Og når den sendes i retur kan enten samme faktura eller tilsvarende svensk fylles ut og legges ved og krysses av på: Return after repair.
          Hvor vidt dette går smertefritt gjennom tollen begge veier, eller om de klarer å surre det til, vet jeg ikke. Skulle ikke forundre meg at de krever full moms av verdien begge veier og at man må søke om å få dette igjen. Da er det bare å glemme hele greia. Men, Tollvesenet vet sikkert svaret på dette.
          Men uansett så må man regne med er at det beregnes vanlig norsk moms og evt gebyrer på reparasjonskostnadene. Og da skal reparatøren ikke ta svensk moms.
          Spørs om vedkommende reparatør skjønner å gjøre alt dette riktig, hvis ikke blir det bare plunder og dyrt.

          Comment


          • #6
            Dette med midlertidig utførsel for reprasjon er litt "ukjent første gank" Men start med å skrive en "Proforma faktura" det gjøres kanske enkelt på et stykke papir med ditt navn og adresse og Mottakers navn og adresse så en kort beskrivelse av gjenstanden og verdien på varen,verdien du setter er har ingen ting med erstatning av bortkommet/skadet pakke da posten har en fast erstatning pr kilo.Så er må du kontakte et forsikrings selskap og tegne en frakt forsikring koster ikke all verden.
            Så tar du med deg varen og Proforma fakturaen til nærmeste Toll kontor og sier du skal ha en midlertidig utførsel på dette,dette hjelper de deg med gratis så lenge det er privat utførsel(Ikke firma).Så tar du med deg denne utførselen til nærmeste postkontor og sender varen til mottager,ta gjerne en ekstra copi av utføselen og behold den selv.Du må regne med å betale moms på reprasjonen.Vis det ikke er garantiarbeid.Vet også at enkelte postkontorer kan ordne denne utførselen,men har også opplevd at den som sitter bak skranken ikke har fått med seg at ditt person nummer skal stå på utførselen,og da blir det stoppet i Oslo og brev frem og tilbake for at de skal få ditt person nummer,så vil anbefale å ta turen innom tollkontoret.Det enkleste og garantert rigtig utført får du ved å la et transport firma som driver internasjonal transport ta seg av det hele,de driver også med små pakker men det kan koste litt,men hør på pris først.
            Dette høres litt innviklet ut kansje men øvelse gjør mester.
            Jeg har alltid rett !

            Comment


            • #7
              Posten erstatter bortkomne pakker med faktisk dokumentert verdi inntil 10000,- for pakkepost, ikke pr kilo.
              Posten har spesielle internasjonale Proforma fakturer beregnet for nettopp dette formålet. Fylles ut rubrikk for rubrikk, så blir alt formelt riktig. Fåes på alle postkontor.
              Problemet er ikke dette, men hva behandlende tollfunksjonær finner på av rariteter ved ut- og innførsel.

              Comment


              • #8
                En liten tilleggsopplysning om Anders Balte.Flere ganger om året drar han på "reparasjonsturne" i Norge.Det er derfor mulig å treffe ham i Norge.Det koster i allefall ingenting å spørre.
                Mvh
                Gunnar Børseth

                I might not be very good, but I'm fun to watch.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by olle
                  Posten erstatter bortkomne pakker med faktisk dokumentert verdi inntil 10000,- for pakkepost, ikke pr kilo.

                  Problemet er ikke dette, men hva behandlende tollfunksjonær finner på av rariteter ved ut- og innførsel.
                  Ok det har jeg ikke fått med meg,at de har en grense på 10 000,-Pr pakke,har halltid tegnet en forsikring.
                  Når det gjelder "Rariteter" av tollfunksjonærer så er jeg litt mere tvilsom til din påstand,det utføres og innføres endel pakker både midlertidig og permanent i Norge,og tror ikke det er et "Lotteri" når det gjelder moms og toll.(Kan virke sånn kansje).Men nettopp derfor så kan det lønne seg å starte turen på tollkontoret Før du sender varen.Min erfaring er at det er postfunksjonæren som finner på endel rariteter.
                  Er kansje litt ute å kjøre her da jeg sjelden bruker posten som transportør på pakker til og fra utlandet.Har meget god erfaring med DHL før de gikk inn i Danzaz,har ikke prøvd de etter ble kjøpt opp av Danzaz.
                  Får unnskylde dette blir litt mye "Støy" da denne tråden gjelder Reprasjon av radioer.
                  MVH RJ
                  GOD JUL ALLE SAMMEN.
                  Jeg har alltid rett !

                  Comment


                  • #10
                    Tolltariffene er også i mange tilfeller basert på skjønn fra den enkelte tollfunksjonær.
                    Har faktisk et par tilfeller hvor de gjorde feil (for lite avgift), som senere ble avdekket ved kontroll, hvor de prøvde å dytte hele skylden over på meg.
                    Forslaget om å bruke Tollkontor og evt speditør er grei nok den, men hvor finner vi de midt inne på vidda. 50 mil til nærmeste. Ikke alle bor i eller i nærheten av større tettsteder. Posten er over alt.

                    Comment


                    • #11
                      Ta det med ro RJ. Alt som har med post, toll og spedisjons selskaper er relvant, da det ennå ikke har dukket opp forslag på norske verksteder som gjør en god jobb.
                      Er forøvrigt ikke en novice selv på dette området, men har ikke erfaring på akkurat dette med å sende over grense for reperasjon. Når det gjelder toll og post funksjonærer så finnes det helt klart mye rart der ute. Problemet er oftest på posten da de tydeligvis er noe nervøse av seg og redde for å gjøre feil (ta for lite i toll) og skjønn er det da dårligt med. Toll folkene er generelt bedre men en kan jo være uheldig og treffe feil person på feil dag for å si det sånn. Anbefaler folk å "prøve seg" når det gjelder tollen da de ofte ikke har peiling på spesielle ting (men ikke dra den for langt ). Har en papirene i orden så blir det som regel rimeligst på sikt (blir en satt under oppsikt blir alle pakker til deg fin kontrollert og det er ett slit).

                      Men folkens det må da være norske reperatører av rc utstyr også?
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment

                      Working...
                      X