Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor/proppel til fun fly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor/proppel til fun fly?

    Hei!

    Pappa og meg har laget et fun fly i depron som jeg lurer på hvilke proppel/motor jeg skal bruke?
    Flyet veier ca. 270g med alt utstyr (inkl. motot og batteri). Jeg har satt på en GWS 300C motor med 10x47 proppel, nå klarer flyet å holde seg selv, men det er bare så vidt (jeg har aldrig flyd det, men vi har holdt det og kjent).
    Har nå tenkt å prøve å bytte proppel til 11x6 eller 12x5, vill dette hjelpe?
    Hvis ikke tenkte jeg jeg kunne kjøpe en speed 400 (med en ukelønn på 50,- kr har jeg ikke råd til noe bedre), er denne motoren stereker, hvis ja, hvilken proppel bør jeg bruke og bør jeg ha giring på den eller ikke?



    Håper på svar


    God Jul... På etterskudd og Godt Nytt År
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Her er det en del interessante data på trekkraft og strømforbruk, for det meste på børsteløse motorer men dem gir en del info: MFT´s blogg
    Hvis du går inn på motorer-børsteløse så vil du finne testdata på de forskjellige. Det som er verdt å merke seg er at om du setter på litt for stor propell så øker strømtrekket mye mens dragkraften ofte går ned! Gjelder spesielt outrunners...
    En Nippo 0808/98 hadde sikkert passet i modellen din, men den er dyr og du må ha speedregulator til børsteløst til den...
    Bruk anbefalt propell og gå på gir eller større motor om du skal ha mer guff.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hva slags fly er det du har og hva slags flyging skal du drive med (3D eller bare fly hull i lufta?)

      Hva slags batterier er det du har, og hva slags giring har motoren din?
      What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

      Comment


      • #4
        "Flyet" er en deltavinge og jeg har lyst å bruke den til 3D flyging, men jeg har nylig bestilt et lass med ting fra Danmark så jeg har ikke så mye penger igjen

        Motoren har giring:5,33:1
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Jeg går ut i fra att du bruker 6 celler hvis du bare har nok kraft til å holde seg selv (skal gi 301g thrust i henhold til GWS og dra 5,9A)

          Den billigste løsningen er i såfall å gå for 7 celler da det skal gi 380g thrust og dra 7,8A

          Ellers er valget børsteløs

          Det fins mange valg anngående motorer og batterier men det er ett spørsmål om pris pluss vilken levetid du forventer av motoren.

          Eks: en 350C med 6.6:1 gir og GWS 11x4.7 med 3stick Lipo drar 11.5A og gir ca 680~690 gram thrust, men vil ha begrenset levetid ved fullt pådrag.
          What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

          Comment


          • #6
            Jeg bruker faktisk 7 celler (8,4v) 600mah NiMh.
            Jeg prøvde flyet nå for 10 min. siden og må konkludere med at motoren er altfor svak.
            Er speeed 400 kraftigere?
            Jeg vill ikke ha børsteløs siden jeg da må bytte speedregulator og hele poenget med dette flyet var at det skulle være billig pga. allerede nevnet dårlig økonomi.
            Har noen ett rimelig eksempel på motor+proppel og evt. speedregulator?
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              Hvis du skifter fra GWS 300 til Gws 400 så øker vekta med 32gram men om du får mer trekkraft aner jeg ikke.

              sjekk siden til GWS der er det tabeller på forskjellige motorer/propell kombinasjoner

              EPS-300C

              Ellers har Tim Hart fine og populære Depron modeller (de fleste er gratis tegninger) og en oversikt over motorer med lipoly batterier på siden sin
              http://www.foamyfactory.com/motor_guide.htm
              What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

              Comment


              • #8
                På siden til GWS står det at min motor skal trekke ca. 374g, men da burde jo mitt fly på 270g kunne hoovre, eller?
                Hva kan være feilen?
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #9
                  Du får måle spenningen og hvor mange Amp du drar på full gass.

                  Hva slags batteri merke er det du har? Husk att nimh batterier ikke liker kulde og yter best når de er varme (husker ikke hvor varme de skal være for å yte maks)

                  I henhold til MotoCalc Electric Flight Performance Prediction Software. Her med to forskjellige batterier


                  Motor: GWS GW/EPS-300C; 5313rpm/V; 0,5 Ohms; 1,6A idle.
                  Battery: Sanyo 720AAA NiMH; 7 cells; 720mAh @ 1,2V; 0,04 Ohms/cell.
                  Speed Control: 0,003 Ohms; Low rate.
                  Drive System: GWS GW/EPS-300C-CS; 11x4,7 (Pconst=1,18; Tconst=0,995) geared 5,33:1.

                  AirSpd (m/s) = 0,0
                  Batt Amps = 5,3
                  Motor Amps = 5,3
                  Motor Volts = 6,9
                  Input (W) = 36,5
                  Output (W) = 12,9
                  Loss (W) = 23,6
                  Temp (°C) = 85,8
                  Motor Ef(%) = 35,3
                  Motor RPM = 18594
                  Elect Ef(%) = 29,0
                  Prop RPM = 3489
                  Thrust (g) = 209
                  PSpd (m/s) = 6,9
                  Prop Ef(%) = 0,0
                  Total Ef(%) = 0,0
                  Time (m:s) = 8:11


                  Motor: GWS GW/EPS-300C; 5313rpm/V; 0,5 Ohms; 1,6A idle.
                  Battery: Sanyo 800AR; 7 cells; 800mAh @ 1,2V; 0,006 Ohms/cell.
                  Speed Control: 0,003 Ohms; Low rate.
                  Drive System: GWS GW/EPS-300C-CS; 11x4,7 (Pconst=1,18; Tconst=0,995) geared 5,33:1.

                  AirSpd (m/s) = 0,0
                  Batt Amps = 6,1
                  Motor Amps = 6,1
                  Motor Volts = 8,1
                  Input (W) = 49,2
                  Output (W) = 17,1
                  Loss (W) = 32,1
                  Temp (°C) = 109,4
                  Motor Ef(%) = 34,8
                  Motor RPM = 20453
                  Elect Ef(%) = 33,7
                  Prop RPM = 3837
                  Thrust (g) = 252
                  PSpd (m/s) = 7,6
                  Prop Ef(%) = 0,0
                  Total Ef(%) = 0,0
                  Time (m:s) = 7:56
                  What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

                  Comment


                  • #10
                    Batteriene jeg bruker: KAN Ni-MH 8,4v 7XAAA 650mah (de veier ca. 60g)
                    Jeg var inne på siden til GWS og fant ut at motoren som trakk 374g hadde annen giring; min trekker bare 303g med 10x47 proppel.
                    Jeg har også GWS sin Zero hvor jeg bruker akkurat samme utstyr, men 10x80 proppel, da trekker den 337g; kan jeg bruke denne proppelen på et 3D fly (vill det kunne hoovre)?

                    Er det noen som vet hva drakraften til speed 400 eller speed 600 uten giring er? Vet ikke hvilken proppel jeg bør bruke da.

                    Skal ta en tur innom hobbybutikken og forhøre meg litt når de åpner.
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • #11
                      Ikke glem at 400 motoren veier endel mere og da går vinninga fort opp i spinninga (+ at en gjerne må ha litt kraftigere batterier for den). sitter med data arket for noen motorer fra Jamara her. Pro 280 veier 46g, Pro 400 veier 72g, Pro 480 HS veier 91g og en Venti 600 HS veier 200g. Nå vet ikke jeg hva en GWS 300 veier uten gir men den er sikkert en god del lettere enn en 400 motor.
                      En ting å huske i kulda er at en må ta batteriene rett fra laderen når de er full ladet, sette de i flyet og fly med en gang ellers dabber de av med en gang.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Vi har forandret en smule på flyet i dag, vi skifftet bl.a. proppel til 10x8 (forresten bruker jeg oransje GWS proppeler); hvis vi holder flyet med nesa rett opp nå så drar det faktisk oppover på litt under full "gass".
                        Den kan sikkert ikke hoovre nå pga. for høy pitch, men nå været tillater det skal vi ut og prøve det igjen.

                        Ut ifra denne linken: (MFN) ModellflyNytt.no har jeg kommet fram til at en 11x6 proppel har PLF=726 og en 12x5 har PLF=720, mens 10x8 har PLF=800, jeg tenkte jeg kunne skifte til en av disse siden den da trolig vill kunne hoovre (og det virker så gøy å kunne).

                        Ja, Ja, jeg skall slutte å plage dere med alle mine spørsmål og heller ta en tur innom RC forhandleren i morgen og spørre dem litt
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg må bare spørre litt till

                          Kan det hjelpe å bytte batteri? Jeg tenkte jeg kanskje skulle kjøpe en
                          EPS 350, du sier kekar, at den har kort levetid; hvor kort? Kan det være at min gamle motor begynner å dø ut? hvordan vet jeg det?
                          Jeg mener å ha lest at 6,6:1 giring var bedre til 3D enn 5,33:1, stemmer dette? Og hvilken giring bør jeg evt. bruke til EPS 350?

                          Det var så DÅRLIG vær idag at jeg hverken fikk prøvet flyet
                          eller tatt en tur til hobbybutikken (vindstyrke ca. 20 m/s og regn ).
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment

                          Working...
                          X