Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottager antenne.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottager antenne.....

    Hei,holder på å sette opp en modell med antenne pisk på mottageren,og har da fått kjøpt antenne pisk på 350 MM til 35 mhz bandet,så langt alt greit,men det jeg har sett av antenne pisker på fly til mottagere er vesentlige lengre.Ser ut til at de fleste ligger på 600-700 MM lengde på antennen.Har jeg fått noe helt feil her,heller har jeg full rekkevidde med kun 350 MM.Vet at jeg må korte inn mottagerens orginale antenne ledning tilsvarende lengden av pisken.Men det blir mye antenne ledning inne i flyet med så kort pisk.
    Noen som har prøvd tilsvarende ???.
    Jeg har alltid rett !

  • #2
    Joda, hvis det blir mye antenneledning som ikke blir strakt ut så blir den "kortere".
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Originally posted by joo
      Joda, hvis det blir mye antenneledning som ikke blir strakt ut så blir den "kortere".
      Hei Joo.Er det rekkevidden som blir kortere ??.
      Er det noe hjelp i å "rette" ut den lengden som blir liggende inne i flyet,i F.eks flere rette strekk.Det er ikke aktuelt å la den løpe i hele fly kroppen.Og kroppen er glassfiber.Både mottager og antenne pisk blir langt fremme i flyet,og ligger ganske nær verandre,derfor dårlig mulighet til å strekke antennen.
      Vet jeg kan prøve (og vil selfølgelig gjøre det) dette på en "range test" På stripa,men syns det er greit å luke ut eventuelle proplemer før jeg er kommet så langt,da man via dette forumet treffer på noen som har løst proplemet heller har meninger om løsningen.
      Jeg har alltid rett !

      Comment


      • #4
        Stemmer det, rekkevidden blir også kortere.
        Den ideelle mottakerantenna er strekt rett ut og står parallelt med senderantenna hele tiden... noe som ikke går i praksis. Derfor varierer rekkevidden heile tida når vi flyr etter hvordan mottakerantenna er rettet i forhold til senderantenna osv.. Røflig sies det at antenna aldri skal ha skarpere bøyer enn 90 grader.. så en bruk av pisk der du må kveile opp antenna gir nødvendigvis ikke ideelle forhold.
        Vet at mange kveiler en del av antenna opp som en spole ved innendørsflyging, men da er det viktig at det ikke er "overlapp" på spolinga. Tør ikke si hvordan ting oppfører seg i praksis..... selv om jeg vet jeg fløy en masse med kort pisk for mange år siden, uten problemer.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Er denne pisken et hult rør som du skal tre ledningen inn i? I så fall er det bare å tre den helt gjennom og la det overskytende henge utenfor. Det vil rette seg ut i luftstrømmen. Pisken vil også bøye seg slik at du ikke får en skarp knekk på ledningen ut,så den kan gå av. Pass på propellen,hvis pusher.

          Comment

          Working...
          X