Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spitfire

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spitfire

    Heisann..Har kjøpt meg en Spitfire fra Jamara (ikke le) Den er utrolig nydelig til å være ARF. Men jeg falt nesten i gulvet da jeg fant ut at understellet gikk feil vei. De hadde laget det til å ga inn som på en P-51 Mustang. Ikke bra. Vet det er rart og ta opp ARF modeller på en skala diskusjon men håper dere har noen svar til spørsmålet nedenunder:

    Jeg skal nemlig bygge orginalt understell på den. De skal jo stå sprikende utover. Dette går veldig dårlig med reatracts. Har noen råd. HJELP!!
    Lars Norberg

  • #2
    Det beste rådet jeg føler jeg kan gi deg er: Glem det! Retracts på Spitfire må ha litt spesielle vinkler, samt at leggene må vris hvis du ikke vil fly med hjulene stikkende halvveis ut av vingen. Sett heller på retracts etter fabrikkens anvisninger og vær fornøyd med det. Spesialretracts vil koste mer enn flyet og er sannsynligvis håpløse å få tak i til et så lite fly. Kos deg heller med et fint fly slik som det er. En ARF blir aldri en fullverdig skalamodell uansett.
    Her er forøvrig en link som kan interessere deg: http://www.rcmodelflyers.co.uk/4um/i...;threadid=5529

    Lykke til!

    Sverre
    Real airplanes have two wings and round engines

    Comment


    • #3
      Jeg bruker helt vanlige mekaniske rectract i min 60 size Spitfire fra Marutaka (Supra retract 60 size). Disse fungerer helt OK, men p.g.a. at hjulene felles utover er man avhengig av å bruke bellcrank på overføringen. Dette igjen fører til av hjulene blir ganske tunge å felle inn så man trenger en kraftig 180 graders servo. Luftunderstell vil nok være et bedre alternativ og prisen blir nok omtrent den samme. Jeg la mye arbeid i å få rett vinkling på understellet. Innfelt skal de skrå bakover og utfelt skal de skrå fremover. Dette er viktig for at flyet skal bli lettere å håndtere på bakken. Avstanden mellom tyngdepunkt og hjul er ganske kort, så flyet har lett for å gå nesen og enda verre vil det være hvis hjulene ikke skrår fremover. Så vanskelig var ikke dette men det blir en del måling og prøving. Egentlig er 90 graders bevegelse på retracten for lite, men om det finnes retract som går 95-100 grader vet jeg ikke. Med 90 grader blir understellet mer likt ME-109.

      I stedet for å legge så mye arbeid i en ARF modell, bygg i stedet Top Flite sin så får du en som er mye mer skalalik.

      Her er link til bilde som viser mine retract under byggingen:
      http://home.no/laerar2/images/spitmk9_bygg4.jpg
      http://home.no/laerar2/images/spitmk9_bygg11.jpg
      Mvh
      Lars Erik Arntsen

      Comment


      • #4
        En litt forenklet mulighet er å bygge inn vanlige 90graders retracts (som han i forrige innlegg sa) men forenkle det slik at de blir felt i rett vinkel utover vingen og ikke i vinkel bakover.. Balanserer du flyet riktig og sette det opp med snille utslag på høyderor og balanseror er den snill som en trainer, lærte en kamerat å fly på en jamara-spit med en slapp ASP 120 motor.. flyet er fint det

        Comment


        • #5
          Tally-ho, du skulle ikke sånn tilfeldigvis ha et bilde av understellet når det er felt ut? Jeg har også en ARF Spit (Scorpio) som jeg skal ha retracts på. Har Robart 123 som er 90 grader. Jeg vet det er flere som har gjort dette på Scorpio-spit'en, men alle har laget dem feil vei. Jeg har nesten gjort det selv også.....etter mye måling og fintenking fant jeg at retracten måtte sitte skrått slik du har gjort det, men jeg er usikker på om jeg da klarer å få nok styrke i vingen.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Har ikke det, men skal prøve å få tatt noen.
            Mvh
            Lars Erik Arntsen

            Comment

            Working...
            X