Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan måle trekkraften i elektromotorer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan måle trekkraften i elektromotorer?

    Er det noen som har en enkel måte å måle trekkraften på elektromotorer ?

    Hadde for meg vært veldig interresant å måle hva motorene klarer å trekke for å se hvor mye effekt jeg liker å ha på mine 3D modeller.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Jeg så en måte å måle trekkraft på et sted for litt siden.Husker selvsagt ikke hvor. Skal prøve etter fattig evne å forklare hvordan det ble gjordt. Du lager et stativ hvor du fester (med opplagring) en stor bellkrank.Det ene benet på bellkranken er vannrett, det andre står rett opp. Motoren festes på den vertikale delen. Under tuppen på den vannrette delen settes en digital vekt. Når motoren drar fremover vil den vannrette delen av bellkranken trykke på vekta. Vet dessverre ikke hvor nøyaktig denne metoden er, det kommer vel litt an på friksjonen i bellkranken o.l.

    P.S. Du er ikke dum hvis du ikke skjønte forklaringen min. Jeg er udugelig til å forklare.
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Ennå ett spark til Klaus for å få bilder på forumet (Det kommer i det nye scriptet som Klaus allerede har forklart)

      Skal se hva jeg får til, men skal også prøve min versjon. Har kjøpt inn digital "fiskevekt". Den tenkte jeg skulle henge i taket og la modellene henge i den og nullstilles. Er ikke sikker på om det blir helt nøyaktig, men det bør heller ikke være så utrolig langt unna. Har kontrollmålt vekta og den er +- 10 gram som skulle holde.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Ikke dumt forklart, genialt system faktisk. Da kan en bruke en digital kjøkkenvekt skjøner jeg. Rekner med utvekslings forholdet må vere 1/1 for å få riktige data ut. Prøv å husk hvor du så denne beskrevet, da jeg og vil ha en (bygge en mente jeg), med en litten modifikasjon så kan nok den løsningen brukes rett på fly også (wire/hyssing fra belkranken og til halen på flyet).

        Tåler den fiskevekta mange kilo (min kjøkkenvekt tåler 5kg og er vel + - 5g nøyaktig). Er fiskevekta sterk nok så er jo det også gode saker, men jeg trenger egentlig noe som også passer for glow motoriserte fly.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Det jeg liker med den belcranck vekta er at en enkelt kan forandre utvekslingen nesten 100% nøyaktig, bare med å halvere lengden fra senteret på belcrancken til dra punktet så kan en doble belastningen på vekten (5kg på vekten vil da tilsvare 10kg trekk kraft), slik at en kan teste innenfor ett vidt spekter med en relavtivt rimelig kjøkkenvekt. En kan også lett montere motvekt for å balansere konstruksjonen bare med å montere en liten stang med flyttbar vekt på på motsatt side av belcrancken fra vekta (på linje med lagringen). Sitter faktisk med ett utbytta kulelager forran meg her så friksjonen burde ikke bli noe problem (fra fronten på en TT Pro 36). Gjenbruk er jo i vinden som aldri før i disse miljø tider.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Fiskevekta jeg kjøpte til formålet tåler 8 kg og det holder til min bruk
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Det burde holde ja.
              Lov å spørre om merke, pris og kjøps sted?
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Små digitale ørretvekter er mest nøyaktige. Men de koster!!! Fikk bakoversveis sist jeg spurte. Kommer noen over en billig slik, så skrik ut. Start i nærmeste sportforretning. De har, eller har kataloger.
                Du kommer langt med 2-3 kilo, hvis du ikke tenker å satse stort på motorer på flere kilowatt.

                Comment


                • #9
                  Hei

                  Jeg våger meg innpå med en kommentar, d.v.s hvordan jeg måler dragkraft.
                  -Først kjøpte jeg en rimelig vekt med 1 gr. oppløsning og inntil 5 kg. på Elkjøp. (Tror det var rundt 300 kr.?)
                  -Så tenkte jeg at det spiller liten rolle for statisk måling om motoren sitter i flyet eller på vekta for å si det slik.
                  I praksis ble dette til et enkelt motorfeste på vekta der jeg skrur fast motoren. Jeg ville at motoren skulle "presse nedover" på vekta og da måtte jeg snu propellen og endre dreieretningen på motoren. Jeg sørget for å stoppe rotorens mulighet for å "dra seg ut av magnetfeltet" ved å legge en mellomring mellom frontlager og propellnavet.

                  Målingen starter selvsagt med å nulle ut vekta før målingen tar til slik at ikke vekten av motor,feste og propell regnes med. (Samme prinsipp som når man veier ingridiensene i en bakeprosess)

                  Jeg har brukt denne metoden på mine mindre motorer og jeg tror selv at dette virker.

                  Hilsen
                  Per

                  Comment


                  • #10
                    Her er et par (muligens) brukbare vekter.

                    Biltema ; 299,- max25kg, nøyaktighet 20gram.
                    Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no

                    Clas Ohlson; 298,- max 22,5kg
                    Finn din butikk | Clas Ohlson

                    Er jo ikke spesielt nøyaktige, så de egner seg nok kanskje bedre for litt større fly (ikke slowflyer).

                    Ole André

                    Comment


                    • #11
                      Snublet tilfeldigvis over tidligere omtalte trekkraftmåler.
                      Attached Files
                      Mvh
                      Gunnar Børseth

                      I might not be very good, but I'm fun to watch.

                      Comment


                      • #12
                        Hei
                        Morsom sak!
                        Hvem har laget denne tro?
                        Rent umiddelbart melder det seg noen spørsmål:
                        1: Det ser ut til å være en vektarmsfordeling mellom motor og giveren på vekten, noen som vet noe om beregningen på forholdet??
                        2: Motorens egenvekt, vil den påvirke resultatet?
                        3: Hvordag vil nedover, eller oppovertrekk virke inn på målingen?



                        Per

                        Comment


                        • #13
                          Fant den her :RCGroups: Remote Control, Radio Control Planes, Drones, Cars and Boats Se under "foamies" masser av artige depronfly. Har selv bygget Tim Harts 30" Ultimate, flyr dritbra med GWS 300 6.6:1. Utrolig at det går å ha så mye gøy med et fly som koster 150kr.
                          Mvh
                          Gunnar Børseth

                          I might not be very good, but I'm fun to watch.

                          Comment

                          Working...
                          X