Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorstopp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorstopp?

    Hei!

    Når jeg fløy idag hadde jeg kun deadstick landinger.
    Flyet og motoren er kjøpt brukt. (Cloud Dancer og O.S. 40 SF).
    Første gang jeg prøvde det hadde jeg med en erfaren pilot til å justere motoren (jeg klarer lett å fly det, men jeg fløy elektro før så jeg vet lite om motorer), Den gangen gikk alt bra, jeg hadde ingen deadstick landinger, kun myke. Så neste helg jeg prøvde det stoppet motoren pga. luft i fuelen, da byttet jeg filter og alt gikk bra.
    I dag var det også bobbler i fuelen så jeg skiftet hele slangen og startet motoren på bakken, og lot den gå på litt variert gass, ingen tegn til bobbler, så jeg tokk opp flyet og det gikk helt greit, men etter en roll putret den litt og stoppet.
    De to påfølgene gangene jeg prøvde throttlet den fort opp og ned, men rett etter takeoff stoppet den, siste gangen endte det ikke så bra.

    Jeg skal skifte fueltank for å se om det hjelper, men det er en OS, den skal liksom ikke stoppe.

    Håper noen kan hjelpe!

    Mvh
    "Flue"
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Justerte du motoren rik nok før du tok av?(juster til maks turtall, så 2-3 knepp ut)
    I luften blir det mindre luftmotstand for proppellen,det kan vere det.

    Mvh Niklas

    Comment


    • #3
      Har hatt samme opplevelse

      Hei.

      Det du beskriver her skjedde også med meg i høst. Har en os 46 FX. Etter en roll, vertikal eller invert så fusket motoren og holdt på å stoppen. Den stoppet bare en gang, men den fusket godt før den kom seg igjen. Også ved takeoff skjedde dette fordi det rister godt når flyet har fart på ujevnt underlag. Jeg byttet ut hele fuel systeme. Kjøpte meg en sånn "quick fill" og tettet igjen det gamle fueling røret med silikon.

      Siden den gang har jeg bare opplevd dette en gang etter en fryktelig humpete takeoff på stivfrosset gress.
      Torgeir K. Haugstad

      Comment


      • #4
        Kan vere klunken som har satt seg fast fremme i tanken, hold flyet opp etter nesen og rist litt i flyet og du skal høre klunken flytte på seg. Rist kraftig ned for å løse klunken hvis ikke der er kraftig lyd. (test om den flytter seg før du rister kraftigt så vet du om det er denne som krøller).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Takk for svar!

          Jeg justerte kun til maks turtall uten de 2 ekstra kneppene. Skal fkse på det neste gang.
          Det var veldig klumpete rullebane ja, (uklippt frosset gress).
          Jeg holdt flyet rett opp og ristet på det, og alt virket fremdeles helt greit.
          Hva er egentlig klunken? (er det den tunge tingen som er på enden av fuelslangen)?
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Hva er egentlig klunken? (er det den tunge tingen som er på enden av fuelslangen)?
            Ja, det er den tunge tingen som er på enden av fuelslangen inni tanken.
            mvh.
            Audun

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dundee
              Hva er egentlig klunken? (er det den tunge tingen som er på enden av fuelslangen)?
              Ja, det er den tunge tingen som er på enden av fuelslangen inni tanken.
              Da er ikke det problemet, vi tok ut tanken på stripa for å se om den var tett og klunken var der den skulle være.
              Kan det være at det danner seg skumm i tanken? Hvis ja, hvorfor?
              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
              er der ingen der kender dem.

              Comment


              • #8
                Da er ikke det problemet, vi tok ut tanken på stripa for å se om den var tett og klunken var der den skulle være.
                Kan det være at det danner seg skumm i tanken? Hvis ja, hvorfor?[/quote]

                Hvis tanken sitter helt fast i flyet eller firewall,uten noen form for "dempimg",vil det skumme i tanken. dette skjer pga. at motoren vibrerer en del når den er igang.

                Håper du forstår dette, er ikke verdensmester i å forklare ting .

                Comment


                • #9
                  Det er masse "svamp" (skummgummi) rundt fueltanken, dessuten skal det ikke komme bobbler i tanken grunnet vibrasjoner, for hvis den er helt tett hindrer trykket som er i den at det kommer bobbler. (trot jeg)
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #10
                    Sprekker i slangene da?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ostnik
                      Sprekker i slangene da?
                      Vet ikke skal sjekke når jeg bytter fueltank.
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #12
                        Hva med lengden på slangen/klunken inne i tanken? Kommer den i berøring med bakveggen slik at ved stigning (take-off) rolling og lingnende kommer klunken helt inntill bakveggen og hindrer tilstrekkelig drivstofftilførsel. Det andre - hvor mange uttak har du fra tanken, hvis du har tre - er påfyllingslangen helt tett når den ikke er i bruk.

                        Eller så har skumming vært diskutert her på forumet før hvor problemet løste seg ved skikkelig isolering av tanken.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #13
                          Hva med lengden på slangen/klunken inne i tanken? Kommer den i berøring med bakveggen slik at ved stigning (take-off) rolling og lingnende kommer klunken helt inntill bakveggen og hindrer tilstrekkelig drivstofftilførsel.
                          Nei den er bitte litt kortere.

                          Det andre - hvor mange uttak har du fra tanken, hvis du har tre - er påfyllingslangen helt tett når den ikke er i bruk.
                          Ja, jeg har tre slanger, med en skrue på påfyllingstanken.
                          Eller så har skumming vært diskutert her på forumet før hvor problemet løste seg ved skikkelig isolering av tanken.
                          Vet Det
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #14
                            min anbefaling

                            Min anbefaling, som tidligere nevnt er å skaffe en sånn quick fill ting og bare tette igjen denne fylle slangen helt inne ved tanken.

                            Erfaringsmessig så har jeg sett at en skrue i fuel slangen for å tette ikke alltid er helt tett. I alle fall ikke etter å ha skrudd den ut og inn x antall ganger.

                            En quick fill ting (aner ikke hva det heter) borer du bare hull til, og så fester du den igjennom flykroppen med en mutter på utsiden. Det følger med en nipple som passer inn i den som når du setter den i bare gir fuel til tanken og ikke til motoren. Husk å sette fuel filter mellom "quick fill tingen" og motoren.

                            Dette er en genial liten sak altså!
                            Torgeir K. Haugstad

                            Comment


                            • #15
                              Skum i tanken kan også hindres i å nå motoren ved bruk av klunkfilter for dette.
                              "90 %" av alle motorstopp i luften skyldes utmagring. Dvs at man ikke tar nok høyde for økt turtall (mer luft) og større forbruk i luften enn på bakken. Hvor mye en må kompensere ekstra fuel varierer fra fabrikat til fabrikat.
                              En f. eks. Rossi .53 må stå og hoste (altfor rik) på bakken (og nesten ha problemer med å ta av) for at den skal få riktig blanding i luften. Dette fordi turtallet på akkurat denne motoren øker med opp til 3-4000 rpm i luften.
                              Mange lar seg derfor lure til å stille altfor magert og får gjerne "uforklarlige" motorstopp like etter avgang.
                              En motor må normalt finjusteres for hver gang den brukes, og gjerne ofte i løpet av dagen pga endring i temperatur og fuktighet.
                              Noen skryter ofte av at de aldri rører noe på sin motor. Da har de enten en lavytelsemotor, som ikke er så kresen, eller de er ikke så kresne på hvordan den fungerer selv. De har ofte ikke da gehør for å høre at motoren får nok og går uanstrengt og rikt på topp.
                              Dette er det faktisk utrolig mange erfarne som ikke evner å høre. Kanskje de er umusikalske? En motor "synger" på topp når blandingen er riktig. Dette høres lett i luften også.
                              En turteller er et nyttig redskap for å kontrollere dette.

                              Comment

                              Working...
                              X