Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paulsen potte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Paulsen potte

    Hei

    Jeg holder på å justere inn en Sc 60 2 takt motor med Paulsen potte, jeg har en total lengde fra eksosport på motor til begynnelsen av potten på 27,5 cm. men er litt i tvil om denne lengden er rett, jeg synes ikke jeg får de/den siste par tusen omdreiningene som jeg ville hatt.

    Jeg hadde tidligere en 53 motor med paulsen potte og denne fikk en siste topp på turtallet med potten rett justert, den hadde en lengde på 26 cm fra eksosport på motor.

    Er det noe som har erfaring med innjustering av Paulsenpotte og da spesielt på en SC 60 motor ?er det noen som kan fortelle meg hvilken lengde dere har fra motor til begynnelsen av potten.

    Mvh
    Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold



  • #2
    På .60 motor må du ha .60 size potte for å få optimal ytelse. Er potta for liten, "kveles" motoren på topp.
    Hvis du justerer lengden til max ytelse på bakken, fungerer den kun på bakken og ikke i luften. Går ut fra at du ikke bare skal kjøre "i benk", men kanskje fly litt med den også? Turtallet i luften vil øke med opp til flere tusen omdreininger og da må lengden kortes inn. Dette er ofte en tålmodighetsprøve å få til riktig. Ved skifte av propellstørrelse/endring av turtall må man etterjustere. Ca 2 cm pr. 1000 rpm.
    Som det helt riktig beskrives på nettet, så skal faktisk motoren firtakte inn i mellom på bakken (pga kort rør) for at den skal bli riktig (kort nok) i luften.

    Her finner du kanskje noe du kan bruke:

    modellfly.no is available for purchase - Sedo.com
    modellfly.no is available for purchase - Sedo.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by olle
      Det ligger tegninger og grunnjusteringer på nettet, hvis noen husker adressen?
      Her er en bedre forklart på potta og hvordan beregne potte...

      JavaPipe: Tuned Pipe Designer

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Tore Paulsen anbefalte meg 26 cm på min OS.61SF med Paulsen-pipe, og i tillegg har jeg fått anbefalinger om å bruke kraftig propell, 12x10 APC.
        Må være ei gammel potte du har, umulig å få laget .60-sizen lenger etter originaltegninger siden den ene rørstørrelsen ikke fins å få mer.
        Har justert litt på mine Paulsen-piper og finner ikke så klare innslagspunkter som på andre rene effektpiper......
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Goddagen!
          Ang. justering, er det bedre å gå opp en størrelse på potta enn å gå ned.. Det er helt riktig at en for liten potte vil strupe motoren på topp.
          Jeg har testet litt forskjellig, og egentlig funnet ut at potta bør justeres til hver enkelt motor, og at lengden mellom begynnelsen av potta til sylinderveggen bør ligge et sted mellom 25-28cm. Dette er selfølgelig om rørlengden er rett, og med kontinuerlig diameter....

          Paulsenpotta kan lages med mange forskjellige diametre på røret, så ideelt sett skal det ikke ha noe å si om èn diameter ikke lenger finnes. Den ideelle formen ville jo vært to kuler, men da er det enklere å gå opp litt på diameteren på røret!

          Mvh.
          Sir Crashalot
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment


          • #6
            Hahh Thinnthinn: den ideelle verden fins ikke! Og gjentar det jeg sa: originaltegningene gjelds ikke når rørdimensjonen den er tegnet utfra ikke fins. Alt annet blir ... noe annet..

            Og til Morten: Paulsen-pipa er ikke så hissig på toppeffekten som reine effekt-piper, den inneholder ganske mye støyreduksjonsfilosofi. Sammenlign draget i vertikalen framfor turtallet på bakken når du prøver deg fram. Og: prøv å øke stigningen på propellen en del i forhold til det instruksjonsboka anbefaler.

            Men så til det viktige Thinnthinn: skal vi prøve å få til en egen Goldberg Ultimate-stall på årets Notodden-stevne????
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hei Joo...
              Hadde den ideelle verden fantes, så hadde vel vi alle stått på stripa i strålende sol 24t i døgnet, 365dager i året....

              Vel..
              Det jeg mente med rørdiameter er at:
              Hvis man følger formlene jeg skrev om (skrev på nytt) på linken nevnt tidligere, så kan man selv velge ytterdiameter... (Jeg tror T.Paulsen valgte en diameter som så grei ut mhp lengde på pipa osv... uten at jeg trenger å bli bløgget med sløv skje om det er feil )
              Jeg har også laget ei Paulesnpotte med ovalt kammer... Jeg pratet med Tore Paulsen som til og med hadde brukt lynol-flasker

              Liten ting...
              Hvilke orginal-tegninger tenker du på Joo???

              Ang. Goldberg Ultimater... (Apropos Paulsenpotter....)
              Min lever på lånt tid nå, da den er flydd MYYYE siden `96.. Vurderer å skaffe en til da! Ellers tenkte jeg å ta med en liten hær med Ultimater selv på Fagernes.. (Noen som skal dit???)
              Top-Modelbau Ultimate (1:3,5), CG Ulitimate, AceRC Ultimate (10-size), og muligens en Depron Ultimate Competition.... Me fesjå!

              Mvh.
              Sir Crashalot
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • #8
                For å slenge inn ett nytt moment. Jeg har lest at OS FX91 ikke trives med annet enn original potta og at bruk av ettermarkeds pits type dempere type slimline bison etc ikke funker med denne motoren (dårlig trottling osv). Noen som har erfaring med Paulsen potte på denne motoren? og hvorfor er denne motoren kresen på potten?
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  En liten reformulering: Jeg har lest at OS FX91 ikke trives med annet enn original potta og at bruk av ettermarkeds pits type dempere type slimline bison etc ikke funker med denne motoren (dårlig trottling osv). Noen som har erfaring med Paulsen potte og eller pitsdempere på denne motoren? og noen som har en fornuftig forklaring på hvorfor denne motoren er kresen på potten? Eller er den ikke kresen på potten?
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  Working...
                  X