Announcement

Collapse
No announcement yet.

12V starter på 24V batteri.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 12V starter på 24V batteri.

    Er det noen som vet om en 12V starter vil brenne opp med en gang hvis en prøver den på 18 eller 24 volt? Som mange sikkert har erfart så er det nesten helt umulig å bruke en normal starter når motorene begynner å komme over 15-20 kubikk. Men vil det hjelpe å øke spenningen? Blir den sterkere? Jeg vet at det finnes spesielle startere for 24V, men det er nå bare en sjelden gang jeg savner starter for store motorer. Håndstart går som oftest bra. Har bl. a. en Saito 180 som slår noe helt jæ.... hvis jeg choker den for mye.

    I mine yngre dager bygde jeg om en boble fra 6V til 12V uten å bytte starter. Den hadde jeg i mange år uten problem.
    Mvh
    Lars Erik Arntsen

  • #2
    Først og fremst, dette er ikke mitt spesial emne så her er vi litt inne på antakelser og litt fakta. Du ville få ett kraftigtere moment (tror jeg) men frem for alt den doble rotasjons hastigheten (er rimelig trygg på denne). Tror motoren i likhet med den boble starteren tåler dette da det er snakk om korte belastninger. Spørsmålet er om ikke du burde kjøpe ett gir (type persuader) og montere på starteren hved 24v drift på større motorer da du fort kan oppleve att starter gummien spinner og brenner opp spinnere som ikke er av metal. På den annen side så bruker jeg en Sulivan Hi- torq starter med Sulivan PowerPac Battery Case. 12 Sub-C 2000mah NiCad batterier, med 14.4V tilgjengelig så er denne klart sterkere med 12 NiCad 2000mah enn når den brukes på ett stykk 12v 7A gel batteri (glipper den så blir det slipe spor i plastikk spinneren på min 61 4t med en gang).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment

    Working...
    X