Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor i opplag over flere år. Kan brukes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor i opplag over flere år. Kan brukes?

    hallois!
    det ser ut som om jeg har en os 25fx (muligen den første med tilbaketrukket mixture-control-nål) i opplag langt oppe i nord-norge, på gården til farsan. den har vært der i snart to år, og vært lagret i alt fra et iskaldt fjøs (en vinter eller to), til et kaldt loft. da jeg plasserte den der visste jeg den ville bli en stund på plassen, og lada den derfor med smøreoljer og etc. after-runstuff. det jeg lurer på er om denne motoren fortsatt er noe å satse på, eller om rust og korrosjon har surna den med årene. den har ikke vært brukt til noe annet enn slavisk innkjøring etter manualen.
    har et pilot-trainerkit (california-28. Domain Suspended
    tror dere det fortsatt kan være liv i motoren, eller kan jeg gå direkte til innkjøp av en ny? isåfall vil jeg ha en 4-takter. tips? os, magnum, eller hva?
    tegninga foreslår 19-25 2-takt, hvilken 4-takter-klasse står i stil med denslags? fundering......

  • #2
    Jeg ville ha prøvd den. Sjekk først om du får den til å gå rund med håndkraft - nogenlunde normal kompresjon. Har selv en gammel TT .15 maskin som har vær dårlig lagret men som alt fungerer på og vurdere å fyre den opp til våren. Problemet med gamle motorer som har ligget en stund er at de sansynligvis har blitt kjørt på gammeldags fuel med ricinolje som blir som lim hvis den står lenge.

    Lykke til!
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Re: Motor i opplag over flere år. Kan brukes?

      Originally posted by Hans AA
      hallois!
      det ser ut som om jeg har en os 25fx (muligen den første med tilbaketrukket mixture-control-nål) i opplagg langt oppe i nord-norge, på gården til farsan. den har vært der i snart to år, og vært lagret i alt fra et iskaldt fjøs (en vinter eller to), til et kaldt loft. da jeg plasserte den der visste jeg den ville bli en stund på plassen, og lada den derfor med smøreoljer og etc. after-runstuff. det jeg lurer på er om denne motoren fortsatt er noe å satse på, eller om rust og korrosjon har surna den med årene. den har ikke vært brukt til noe annet enn slavisk innkjøring etter manualen.
      har et pilot-trainerkit (california-28-kit). Domain Suspended
      tror dere det fortsatt kan være liv i motoren, eller kan jeg gå direkte til innkjøp av en ny? isåfall vil jeg ha 4-takter. tips?
      tegninga foreslår 19-25 2-takt, hvilken 4-takter-klasse står i stil med denslags? fundering......
      Hadde du pøset den med smøreolje før lagring, så vil den ikke ruste på lenge. Sjekk likevel om det er kommet rust i motoren pga fuktighet i fjøset.

      Demonter alle deler untatt forgasseren og se etter rust, gjør ikke noe om rust sitter på deler utenom glidende deler som f.eks mellom stempel og sylinder. Rust kan pusses bort fra deler med stålull unntatt på glidende deler. Små rustflekker på stempel kan pusses meget forsiktig med stålull, helst på samme området der rust sitter og ikke rundt på hele stempelet.

      Rengjør og smøre opp deler før montering. Husk stempelet og råden skal ikke snus i feil vei, fordi delene er kjørt inn og slitt sammen.

      Sjekk at kompresjon skal være tilstede, se gjennom eksosporten at det ikke kommer mye bobler, helst lite eller ikke bobler ut av mellom sylinder/stempelet ved kompresjon.

      Demonter forgasseren i deler og rengjør alle og litt smøreolje på bevegelige deler før montering.

      Den er til å satse på så lenge det er full av liv i denne motoren..

      Du kan bruke 40 størrelse 4 takter istedenfor 25 2 takter på flyet. Firetakter er en dyr modellmotor, men du får mye for den for den trekker lite fuel ca 40% mindre enn samme motorvolum og drar store propell enn 2 takter på samme motorstørrelse, lett å starte.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Originally posted by Superstar40
        Jeg ville ha prøvd den. Sjekk først om du får den til å gå rund med håndkraft - nogenlunde normal kompresjon.
        Ikke vri motoren når den har ligget lenge uten man vet om det har støvet smuss,partikler etc.. ned i vitale deler hvis motoren var ubeskyttet , dvs ikke lagt i pose og ikke smurt skikkelig. Det beste er å få den kontrollert og renset før bruk..

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          1: Åpne motoren (ta av baklokket og ta av potten og pluggen også) og se etter rust på lagerene, er lagrene mye rustet må du ha nye (ikke tørn på motoren før du har åpnet den så du vet hvordan den ser ut innvendig).
          2: Når du først har tatt av baklokket så se etter rust og eventuelt støv/skitt på stempel/sylinderforing .
          3: Sansynligvis så er det meste ok siden du brukte olje på den, da er det bare å vaske og skylle den ren med rødsprit tørke den og sette den inn med litt after run olje og du burde vere nesten klar.
          4: Ta ut hoved dysenålen og rens/blås forgasseren ren, da er det bare å fly.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vingemutteren
            er lagrene mye rustet må du ha nye (ikke tørn på motoren før du har åpnet den så du vet hvordan den ser ut innvendig).
            da er det bare å vaske og skylle den ren med rødsprit
            Oppbevare i fjøset er det beste å samle støvet på delene!!!

            Veivhuset med veivaksel/kulelagre (ikke demonter veivaksel/lagrene) legges i parafin natten over for å fjerne gammel olje i lagrene og tørkes og smøre opp med olje, eventuelt fuelen (fuelen inneholder olje) for å trenge inn i lagrene. Tilslutt sjekkes kulelagrene om det er harde punkter når motoren tørnes rundt uten stempel,råde og foring. Er harde punkter tilstede, så er det best å skifte nye kulelagre, de skal ikke ha harde punkter, ikke heller raslelyder. Uskadet lagrene løper lett...

            Rødsprit er bra, men parafin, diesel (kan bruke tennvæske) løser lettere opp gammelt ricinusolje (castorolje) fra motoren.

            Jeg brukte diesel som løsemiddel da jeg kunne ikke engang tørne opp David Andersen motoren som hadde ligget mer enn 20-30 år pga gammel ricinusolje hadde harsknet så godt som f.., så jeg la hele motoren natten over, så var den løst opp og så kontrollerte jeg alle deler, den var god som ny! Jeg bruker motoren ennå..

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Hvis en bruker parafin/disel (spesielt disel) anbefaler jeg at en bruker gummihansker da disse væskene er veldigt irriterende for huden.
              Skulle dere noen gang komme ut for en disel/bensin motor som sitter fast p.g.a koks så kan coka cola gjøre susen (obs the real thing motorer ikke modelfly disler). .

              God beskrivelse av kulelager sjekk Motorboy.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Kan bruke nebbtang eller ståltråd event. hyssing til å holde motoren og dyppe ned i diesel/parafin så unngår man å få hudkontakt hvis hansker er ikke tilgjengelig eller mora di ikke lar deg få bruke oppvaskhansker..

                Originally posted by Vingemutteren
                Skulle dere noen gang komme ut for en disel/bensin motor som sitter fast p.g.a koks så kan coka cola gjøre susen. .


                Til eierne av modelldieselmotor, ikke fjern/skrap av koks av stempeltoppen/motstempelet pga temperaturegenskaper, koks blir ikke tykkere enn den er, motoren sørger for å fjerne selv pga løse koks. Den skader ikke motor.

                Utrag fra bruksanvisning for PAW dieselmotor:
                NEVER dismantle an engine in order to "decarbonise" it. Excess carbon is ejected by the engine automatically as it accumulates.

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Hey! jeg mente the real thing. Saab båtmotorer o.l. ikke modelfly disel.
                  Da jeg gikk på motormekaniker linja så hadde vi ett umuligt tilfelle av en Saab som hadde satt seg noe så inn i .. fast. Vi prøvde disel, div oljer, rustløser men ingenting hjalp. Etter tre fire dager med dette tok min gamle lærer (chief) en svingom bort for å se åssen det gikk på slutten av dagen, spurte leende om vi vi var tom for ideer nå. Vi bekreftet at dette var motoren fra H... og at det var bare å knuse stempelet som var uprøvd. Hvorpå gammern sa at vi skulle gå til siden så skulle han vise oss hvorfor han var lærer og ikke vi, han konfiskerte resten av Colaen min og slo ett par desiliter rett ned på stempelet. Vi fikk beskjed om å glemme motoren å gå hjem, så fikk vi prøve i morgen om det gamle er eldst som han sa. Og jaggu sa jeg smør, dagen etter var stempelet løst og motoren tørna fint som bare det!
                  Lærdomen gutter er at det svineriet dere heller i dere hele dagen er en syre sterkt som f.. sa gubben til oss etterpå. Og dette viser hvorfor gamle gubber altid vet best folkens.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Vingemutteren
                    Hey! jeg mente the real thing. Saab båtmotorer
                    Haha.. , det er ikke Saab, altså Sabb semidieselmotor.. jeg bor i Bergen og ligger ikke langt fra Sabb motorfabrikk. En mann i nord norge la olje i sylinderen og brukte trestokk og hammer, så fikk han løsnet stempelet uten å skade deler.. han visste ikke om Cola..

                    Vær forsiktig med Cola for da kan den kanskje etse bort litt metall så noe kan bli "slarkete" i finmekanikken, siden du nevnte sterkt syre..

                    Jens Eirik

                    Comment


                    • #11
                      Kjenner godt det Cola-trikset Vingemutteren, gammelt som nøkken det Problemet er at du må ha motoren sund for å bruke det..... ikke bare å fylle i bunnpanna.
                      Det fantes et annet stoff som gjorde samme nytten men det er vekk nu: gammeldags våpenolje fra Forsvaret.. ikke rart den er fjerna fra markedet, aggresive saker.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Kjenner godt det Cola-trikset Vingemutteren, gammelt som nøkken det Problemet er at du må ha motoren sund for å bruke det..... ikke bare å fylle i bunnpanna.
                        Nei man må ta motoren helt ned etterpå (eller i det minste ta av bunn panna) og man bør ikke la det stå mere enn ett døgn (synes foresten å huske at colaen ikke teret på metal, men der er jeg ikke helt sikker lenger).Foresten så hadde vi prøvd med både olje og alt annet i sylinderen og hamret vilt med trekubber og slegge i tre-fire dager før læreren forbarmet seg over oss, grunnen til at han ikke hjalp til før var fordi vi skulle få prøve oss selv først (og vi gjorde alt riktigt men det hjalp ikke og da er kjerring råd det eneste en har igjen å prøve før en sprenger svineriet).

                        Det fantes et annet stoff som gjorde samme nytten men det er vekk nu: gammeldags våpenolje fra Forsvaret.. ikke rart den er fjerna fra markedet, aggresive saker.
                        Ja jeg vet, da jeg var inne i hæren (1990/91) så var den forlengst total forbudt (fordi den er kreft fremkallende tror jeg). Jeg var heldig og fikk tak i en rest på ett gammelt depot (den skulle faktisk inn for destruering) som jeg brukte frem til noen år siden (i forcen og i HV og på alt annet som smeller ), jeg gråt nesten da jeg gik over på standard NATO olje (etter å ha brukt skikkelige saker noen år så var det ikke morsomt å bytte til "miljøvennlig" olje, og å pusse AG vart ikke det samme etterpå, for ikke å si den deilige lukten av solvent fra gammel oljen som forsvant, en blir faktisk avhengig av stoffet tror jeg ). Har nylig fått ett tips om å bruke Borre og skjere olje til våpen olje blant annet men har ikke fått testet dette ennå (har forøvrigt kvittet meg med AG3n så direkte samenlikning der kommer ikke på tale lenger), noen som har prøvd dette stoffet som våpen olje eller sammen med Glow fuel i modellflymotorer (det hefter godt og er glatt som nøkken).
                        Hvordan var det en testet om en olje kunne brukes sammen med Glow fuel? Var det slik at visst oljen klumpet seg når en helte den (en dråpe?) i litt fuel så kunne/burde den ikke brukes i en glow fuel motor?
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          tråden var ment for motoravd, men tok feil.

                          hei. takk for alle svar, og samtidig: unnskyld at denne tråden ble starta unde gen. disk., den skulle selvfølgelig under motoravd. noen som kan ordne opp?

                          Comment

                          Working...
                          X